Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Serious Request volgt 3FM in dieptepunt

    Jongerenzender NPO 3FM wilde dit jaar iets nieuws proberen tijdens de jaarlijkse Serious Request. Na drie dagen kan vastgesteld worden dat het experiment minder opbrengt.
    Jarco Kriek
    22 december 2018
    comments 29
    Serious Request volgt 3FM in dieptepunt
    Foto ANP

    Het Glazen Huis wordt dit jaar door lopende dj’s vervangen. Het hoofdkwartier staat in TivoliVredenburg opgesteld. De naam Serious Request heeft de toevoeging Lifeline gekregen en er is dit jaar niet één, maar er zijn drie goede doelen waarvan eentje in Nederland. Na drie dagen lijkt het geld dat over deze goede doelen verdeeld kan worden in vergelijking met voorbijgaande jaren veel minder. Stond de teller van het ingezamelde geld vorig jaar na drie dagen op meer dan 2,5 miljoen euro, dit jaar is nog geen acht ton opgehaald. En dan te weten dat vorig jaar met ruim 5 miljoen euro het slechtste jaar van Serious Request in tien jaar tijd was.

     

    NPO 3FM

    De leiding van NPO 3FM lijkt zich met het nieuwe format van Serious Request de vingers serieus gebrand te hebben. Natuurlijk is het goed om langer lopende evenementen te evalueren en zo nodig te vernieuwen. Maar Nederlanders hebben de afgelopen jaren een band met Het Glazen Huis opgebouwd. Om deze lifeline abrupt door te knippen, lijkt een verkeerde inschatting. Verkeerde inschattingen hebben sowieso geleid tot een verdere val van de radiozender naar een marktaandeel van 2,5 procent. Pijnlijker is dat klassieke nichezender NPO Radio 4 meer Nederlanders bereikt dan jongerenzender NPO 3FM. Iets dat vijf jaar geleden ondenkbaar was. NPO Radio 5 – dat helemaal geen FM-dekking in Nederland heeft – heeft een marktaandeel dat zelfs twee keer zo groot als de jongerenzender is.

     

    NPO 3 Extra

    Wat wellicht het meeste is onderschat, is het belang van een aansprekend programma voor de tv-kijker. Serious Request: Lifeline wordt namelijk ook dag en nacht op digitaal themakanaal NPO 3 Extra uitgezonden. Deze zender is tijdens de actie bij alle distributeurs voor alle klanten beschikbaar. Een kijker langer aan deze zender binden, betekent een grotere kans dat de betreffende kijker aan de actie doneert. Het is duidelijk zichtbaar dat de lopende dj’s op NPO 3 Extra minder televisie-uitstraling hebben dan het statische Glazen Huis. Iets dat niet wegneemt dat de lopende dj’s op zich een grote prestatie leveren. 

    Serious Request3FMNPO 3FMNPO 3 ExtraNPOpublieke omroeptvtelevisieradio

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Ewout Genemans

      Bureau Rotterdam

      In Bureau Rotterdam gaat presentator Ewout Genemans op pad met de politie in de meest rauwe stad van Nederland.
      Reacties0 reactie(s)