1. Nieuws

    Serious Request volgt 3FM in dieptepunt

    Jongerenzender NPO 3FM wilde dit jaar iets nieuws proberen tijdens de jaarlijkse Serious Request. Na drie dagen kan vastgesteld worden dat het experiment minder opbrengt.
    Jarco Kriek
    22 december 2018
    comments 29
    Serious Request volgt 3FM in dieptepunt
    Foto ANP

    Het Glazen Huis wordt dit jaar door lopende dj’s vervangen. Het hoofdkwartier staat in TivoliVredenburg opgesteld. De naam Serious Request heeft de toevoeging Lifeline gekregen en er is dit jaar niet één, maar er zijn drie goede doelen waarvan eentje in Nederland. Na drie dagen lijkt het geld dat over deze goede doelen verdeeld kan worden in vergelijking met voorbijgaande jaren veel minder. Stond de teller van het ingezamelde geld vorig jaar na drie dagen op meer dan 2,5 miljoen euro, dit jaar is nog geen acht ton opgehaald. En dan te weten dat vorig jaar met ruim 5 miljoen euro het slechtste jaar van Serious Request in tien jaar tijd was.

     

    NPO 3FM

    De leiding van NPO 3FM lijkt zich met het nieuwe format van Serious Request de vingers serieus gebrand te hebben. Natuurlijk is het goed om langer lopende evenementen te evalueren en zo nodig te vernieuwen. Maar Nederlanders hebben de afgelopen jaren een band met Het Glazen Huis opgebouwd. Om deze lifeline abrupt door te knippen, lijkt een verkeerde inschatting. Verkeerde inschattingen hebben sowieso geleid tot een verdere val van de radiozender naar een marktaandeel van 2,5 procent. Pijnlijker is dat klassieke nichezender NPO Radio 4 meer Nederlanders bereikt dan jongerenzender NPO 3FM. Iets dat vijf jaar geleden ondenkbaar was. NPO Radio 5 – dat helemaal geen FM-dekking in Nederland heeft – heeft een marktaandeel dat zelfs twee keer zo groot als de jongerenzender is.

     

    NPO 3 Extra

    Wat wellicht het meeste is onderschat, is het belang van een aansprekend programma voor de tv-kijker. Serious Request: Lifeline wordt namelijk ook dag en nacht op digitaal themakanaal NPO 3 Extra uitgezonden. Deze zender is tijdens de actie bij alle distributeurs voor alle klanten beschikbaar. Een kijker langer aan deze zender binden, betekent een grotere kans dat de betreffende kijker aan de actie doneert. Het is duidelijk zichtbaar dat de lopende dj’s op NPO 3 Extra minder televisie-uitstraling hebben dan het statische Glazen Huis. Iets dat niet wegneemt dat de lopende dj’s op zich een grote prestatie leveren. 

    Serious Request3FMNPO 3FMNPO 3 ExtraNPOpublieke omroeptvtelevisieradio

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Win de Italiaanse misdaadfilm L'immortale

      Win de Italiaanse misdaadfilm L'immortale

      Nadat zijn beste vriend Genny hem in de borst schiet, tuimelt Ciro in het donkere water van de Golf van Napels. Maar wat gefluisterd wordt, klopt: niets of niemand kan ‘de onsterfelijke’ doden. Ciro gaat elke uitdaging aan in een wereld waarin onsterfelijkheid zijn noodlot is. Totaal TV mag vijf keer een streamstart voor deze Italiaanse film weggeven.

    TV-TIP Downton Abbey

    Downton Abbey
    BBC First om 05:05 uur
    Het is 1920 en terwijl Engeland de wonden likt na de Eerste Wereldoorlog lijkt de wereld van Downton nog veilig en sereen, maar hoe lang zal dat duren?

    TV-TIP Steenrijk, straatarm

    Steenrijk, straatarm
    SBS6 om 20:30 uur
    De Rotterdamse familie Baas laat de schuldsanering even voor wat het is en ruilt met de Blaricumse muziekbons Hans van Hemert en zijn gezin.

    Interview

    • Tom Waes Reizen Waes

      Tom Waes

      Reizen Waes

      Tom Waes reisde begin dit jaar af naar Japan, onder andere vanwege de Olympische Spelen. Die werden uitgesteld, maar Toms reportages kunnen we gewoon zien.
      Reacties0 reactie(s)