1. Nieuws

    SKO publiceert onderzoek gebruik 2e scherm

    De SKO, Stichting Kijk Onderzoek, heeft een uitgebreid onderzoek gehouden over het second screen-gebruik en de gevolgen ervan.
    Jan-Hein Visser
    7 juni 2012
    comments 0
    SKO publiceert onderzoek gebruik 2e scherm
    De SKO, Stichting Kijk Onderzoek, heeft een uitgebreid onderzoek gehouden over het second screen-gebruik en de gevolgen ervan.

    De SKO meet de kijkcijfers van veel grote, maar ook steeds meer digitale themakanalen en publiceert deze dagelijks. De SKO meet ook uitgesteld kijken (on demand) en heeft naar aanleiding van het Moving Pictures onderzoek nu een brochure over het gebruik van het tweede scherm door consumenten gepubliceerd.

    Conclusies gebruik 2e scherm

    Een voorname conclusie uit het onderzoek is dat second screen nog een bescheiden fenomeen is ondanks de vele aandacht die het de laatste tijd krijgt. Onder alle bezitters van smartphones, laptops, iPads en andere tablets maakt 65 procent hier tijdens het tv kijken geen gebruik van. Second screen wordt voornamelijk gebruikt om te multitasken dus e-mailen, surfen, gamen of pingen/whatsappen, maar dit is in feite geen nieuw fenomeen. Tv-gerelateerde activiteiten, zoals het bezoeken van websites of social media pagina's van programma's tijdens het televisiekijken worden nog relatief weinig gedaan. 30% van de respondenten bezoekt wel eens zo'n site of app.

    Vooral jonge mannen gebruiken second screen

    De gebruiker van een second screen is vaker een man, jong, hoog opgeleid, in het bezit van meerdere apparaten, een zware (thuis) internet gebruiker en meestal woonachtig in een stad of sterk verstedelijkt gebied. Het zijn verder vooral regelmatige kijkers van bepaalde programma's die het second screen gebruiken om bijvoorbeeld erover te twitteren. Algemeen blijft het gewone televisiescherm nog altijd het favoriete scherm voor het kijken naar televisiecontent en dat wordt bepaald door factoren als de grootte, beeldkwaliteit en het kijkgemak.
    SKO2e schermSecond Screenkijkcijfers

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Das Boot

    Das Boot
    NPO 2 om 20:00 uur
    De bemanning van de U-612 vaart in deze laatste aflevering terug naar La Rochelle. Opgelucht, maar tegelijkertijd verslagen. Om de perikelen aan boord van de U-612 te verhullen, verzint de bemanning een list.

    TV-TIP Those Who Kill

    Those Who Kill
    NPO 3 om 20:30 uur
    Hoewel het halve land in 2011 nagelbijtend voor de tv zat, trok het Deense TV2 na het eerste seizoen toch de stekker uit Those Who Kill. Er volgden weliswaar nog wat remakes, waaronder De Jacht op SBS6, maar daarna werd het stil rond speurdersduo Bach en Cedergren. Totdat Viaplay, zeg maar het Scandinavische Videoland, de serie begin dit jaar nieuw leven inblies. Met een nieuwe cast én een nieuw verhaal. Het tweede seizoen start met de speurtocht naar de zeventienjarige Julie, een zaak die rechercheur Jan Michelsen al een half jaar wakker houdt.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)