Slecht nieuws voor Ziggo: consument stapt over vanwege prijs
Onlangs publiceerden Ziggo en KPN de financiële cijfers over het derde kwartaal. Hieruit blijkt dat de markt van de vaste diensten tv, internet en telefonie nog steeds dynamisch is. Eveneens wordt duidelijk dat beide providers het beste gezien kunnen worden als communicerende vatten. Als de ene provider slechte resultaten publiceert, volgt de andere met juist betere. In de afgelopen twee kwartalen verloor Ziggo fors klanten terwijl juist KPN voor het eerst in langere tijd in dezelfde periode het klantenaantal zag groeien.
Minder overstappers
Het aantal consumenten dat naar een andere provider voor vaste diensten overstapt is kleiner dan voorheen. Maar volgens het recentste onderzoek van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) stapt 12 procent over naar een andere provider. Nog eens acht procent stapte over op een ander internetabonnement, maar bleef bij dezelfde provider.
Aanjagers
De uitrol van glasvezel en de prijs van het abonnement zijn voor consumenten de belangrijkste redenen voor de overstap naar een andere provider, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper. Beide redenen zijn in het nadeel van Ziggo. Het kabelbedrijf verloor op de consumentenmarkt in een half jaar tijd 75.000 klanten door toenemende druk van glasvezel, dat snellere internetdiensten – vooral upload – tegen een langer maandbedrag kon leveren. Uit het onderzoek van Telecompaper blijkt dat 39 procent van de overstappers dit doet vanwege de lagere maandelijkse kosten. Voor 31 procent blijkt een aanbieding en/of speciale aanbieding de reden voor een overstap.