Slecht nieuws voor Ziggo: Eredivisiebelasting FOX Sports rechtmatig

KPN en Caiway hadden de rechter gevraagd om ACM op te dragen een diepgaand onderzoek in te stellen naar mogelijk misbruik van het monopolie van uitzendrechten door Eredivisie Media & Marketing, het bedrijf achter betaalzender FOX Sports. In de nieuwe distributieovereenkomsten die Eredivisie Media & Marketing voor de doorgifte van de kanalen van FOX Sports Eredivisie met tv-distributeurs heeft gesloten, moet een afdracht voor iedere abonnee van de betreffende distributeur betaald worden. Dit ongeacht of de abonnee naar FOX Sports wil kijken. Dit nieuwe verdienmodel is bij alle distributeurs uitgezonderd Ziggo van toepassing. In kringen rond distributeurs wordt deze afdracht ook wel Eredivisiebelasting of voetbaltaks genoemd.
ACM
KPN en Caiway hadden ACM eerder gevraagd het nieuwe verdienmodel van FOX Sports te onderzoeken. De toezichthouder ging echter niet op dit verzoek in. Daarna begonnen de twee distributeurs gerechtelijke procedures om een diepgaand onderzoek door ACM af te dwingen. De rechter heeft nu geoordeeld dat een dergelijk onderzoek niet gedwongen plaats hoeft te vinden.
Ziggo
De uitspraak van de rechter is slecht nieuws voor Ziggo. Het bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo heeft als enige distributeur in Nederland nog een doorlopende oude distributieovereenkomst voor FOX Sports. Deze overeenkomst loopt echter aan het einde van het huidige voetbalseizoen af. VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing moeten dus in de komende maanden een nieuwe distributieovereenkomst afsluiten om FOX Sports ook na het huidige voetbalseizoen in het zenderaanbod te laten terugkeren. Alleen Tele2 besloot drie jaar geleden niet op de nieuwe eisen van Eredivisie Media & Marketing in te gaan en haalde FOX Sports uit het zenderaanbod. De kans dat Ziggo dezelfde weg als Tele2 gaat bewandelen is klein omdat eredivisievoetbal als een vorm van ‘must have content’ wordt gezien en belangrijk is in de onderlinge concurrentiestrijd tussen distributeurs.