Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Snelle toename glasvezel verhoogt concurrentiedruk voor Ziggo

    Het aantal glasvezelaansluitingen in Nederland is in 2023 met 25 procent toegenomen. Providers als KPN, Odido en Delta verhogen hiermee de druk op Ziggo.
    Jarco Kriek
    10 april 2024
    comments 4
    Snelle toename glasvezel verhoogt concurrentiedruk voor Ziggo
    Foto Getty Images

    De toename van het aantal glasvezelaansluitingen in Nederlandse woningen wordt door Autoriteit Consument & Markt (ACM) gemeld. De toezichthouder stelt dat er afgelopen jaar 1,4 miljoen glasvezelaansluitingen bij zijn gekomen. Hierdoor kwam het totaal op 7,13 miljoen uit; een groei op jaarbasis van 25 procent. Hoofdzakelijk KPN (NetwerkNL), Delta Fiber en Open Dutch Fiber zijn actief bij de realisatie van meer glasvezelaansluitingen. KPN neemt het grootste deel van de aansluitingen – tussen 60 en 65 procent – voor zijn rekening. Delta Fiber (15-20 procent) en Open Dutch Fiber (10-15 procent) volgen.

     

    Concurrentiedruk

    De snelle toename van het aantal glasvezelaansluitingen zorgt voor meer druk op Ziggo. Het kabelbedrijf biedt via eigen netwerken in meer dan 90 procent van de woningen diensten aan via de DOCSIS 3.1 techniek. Een klein lichtpuntje voor Ziggo is wel dat niet alle bewoners van een woning die toegang tot glasvezel krijgt deze aansluiting ook daadwerkelijk gebruikt. Het aantal actieve glasvezelaansluitingen steeg in 2023 met ‘slechts’ 14 procent. In totaal waren eind 2023 2,64 glasvezelaansluitingen actief in gebruik voor het leveren van internet en/of tv. Hiervan is 70 tot 75 procent afkomstig van KPN-netwerken. Dit betekent dat KPN een betere dekkingsgraad heeft dan Delta Fiber en Open Dutch Fiber.

    Autoriteit Consument & MarktACMglasvezelglasvezelaansluitingentvtelevisieinternetconcurrentieconcurrentiedruk

    Reacties