Staat KPN klantverlies te wachten? Freedom Internet begint 30 maart

KPN probeert alles om de rust onder de huidige klanten van dochterbedrijf XS4All te behouden. Nadat het telecombedrijf vorig jaar bekendmaakte XS4All onder de eigen merknaam onder te brengen, werd het onrustig bij de aanbieder. Dit leidde uiteindelijk tot het oprichten van de actiecomité XS4All. Nadat in rap tempo bij een online petitie meer dan 50.000 handtekeningen werden binnengehaald, besloot het actiecomité een eigen en nieuwe aanbieder van de vaste diensten tv en internet op te richten. Het benodigde startkapitaal van meer dan twee miljoen euro werd binnen enkele dagen doormiddel van crowdfunding binnengeharkt. Voor KPN een teken dat de situatie ernst was. Het besluit de merknaam XS4All af te stoten werd door de nieuwe CEO Joost Farwerck teruggedraaid. XS4All-klanten werd verzekerd dat alles bij het oude zou blijven en de dienstverlening dus onveranderd wordt doorgezet.
Freedom Internet
En nu komt het moment van de waarheid voor zowel KPN als Freedom Internet dan echt in zicht. Freedom Internet heeft aangekondigd vanaf 30 maart diensten via DSL koperdraad- en glasvezelnetwerken te gaan leveren. Daarbij staan privacy, vrijheid en kwaliteit hoog in het vaandel. De nieuwe aanbieder heeft aangekondigd voor minder dan €50,- per maand via glasvezel gigabit-internet met een snelheid van 1000Mbps (1Gbps) te gaan leveren. Freedom Internet maakt volgende week meer bekend over abonnementen met bijbehorende tarieven die aan Nederlanders aangeboden worden.
KPN
In het ergste geval kan de komst van Freedom Internet voor KPN tot een fors klantverlies gaan leiden. Daar staat wel tegenover dat Freedom Internet in veel gevallen de netwerken van KPN gebruikt voor het leveren van diensten in huishoudens. Via de dochterbedrijven KPN NetwerkNL en KPN Wholesale kan KPN een deel van het inkomstenverlies van overstappende klanten compenseren.