Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Stellen Ziggo en KPN jaarlijkse prijsverhoging uit?

    Nederland is in de ban van het coronavirus. Dit zorgt niet alleen voor grote zorg over de gezondheid, maar ook gloren financieel donkere wolken aan de horizon.
    Jarco Kriek
    4 april 2020
    comments 3
    gaan we meer aan Ziggo en KPN betalen?
    Foto ProShots

    De coronacrisis brengt veel bedrijven in financiële problemen. En ondanks dat de overheid miljarden euro’s in de economie pompt, lijkt een recessie met als gevolg een hogere werkloosheid onafwendbaar. In deze financieel - en economisch onrustige tijd staan de jaarlijkse prijsverhogingen van abonnementen van aanbieders van de vaste vitale diensten tv en internet op stapel. De eerste aankondigingen worden in de maand april verwacht. Dit is onder meer bij Ziggo en KPN het geval. Daarna worden de prijzen op 1 juni of 1 juli verhoogd.

     

    Investering in netwerk

    Ziggo en KPN verhoogden in de voorgaande jaren abonnementsprijzen gemiddeld tussen de twee en drie euro per maand. Duurdere inkoop van content – zoals afdracht distributievergoeding aan lineaire zenders – en investeringen in het netwerk werden steevast als redenen voor de prijsverhoging genoemd. Niet leuk natuurlijk, maar dat VodafoneZiggo – als eigenaar van Ziggo – en KPN in hun netwerken hebben geïnvesteerd, zorgt nu tijdens voortdurende piekdrukte dat deze netwerken een constant hoger dataverbruik zonder grote noemenswaardige problemen kunnen verwerken.

     

    Wordt tv en internet duurder?

    Kijken we naar de huidige situatie dan is een prijsverhoging van abonnementen van vaste diensten te rechtvaardigen. VodafoneZiggo investeert miljoenen euro’s in de uitrol van het technisch betere Gigabit netwerk. KPN is druk bezig met de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Iets dat nog meer geld kost dan de Gigabit investering van VodafoneZiggo. Maar is het in deze door het coronavirus onzekere tijd wel het juiste moment om een prijsverhoging aan te kondigen?

     

    Ziggo en KPN

    Totaal TV vroeg aan VodafoneZiggo en KPN of dit jaar bij de prijsverhoging rekening wordt gehouden met de huidige ongewone situatie in Nederland. Een echt duidelijk antwoord konden de woordvoerders van de twee grootste aanbieders van vaste diensten niet geven. KPN liet weten dat het bedrijf in de komende weken klanten gaat informeren over mogelijke prijsaanpassingen. VodafoneZiggo hield het bij ‘hier doen wij op voorhand geen uitspraken over’.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNXS4AlltvtelevisieInteractieve TVinternetkabelinternetgigabitGigaNetkoperdraadglasvezelprijsverhogingabonnementcoronanetwerkinvesteringdistributiedisteibutievergoeding

    Reacties