1. Nieuws

    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.
    Jarco Kriek
    21 november 2012
    comments 0
    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.

    Aan het einde van het derde kwartaal 2012 namen 6,3 miljoen Nederlanders één of meer digitale tv-abonnementen af. Dat is een stijging van 1,3 procent in drie maanden tijd. Het totale aantal tv-abonnees steeg naar 7,7 miljoen.

    1,4 miljoen analoge tv-huishoudens

    In totaal kijken 1,4 miljoen tv-huishoudens op het primaire tv-toestel nog naar analoge televisie. In totaal zijn er in Nederland 3,6 miljoen kabelhuishoudens die van analoge televisie gebruik kunnen maken. In veel gevallen wordt niet in de huiskamer, maar wel in slaapkamers analoge televisie gebruikt.

    Kabel blijft superieur

    Kabeltelevisie blijft in Nederland het meest gebruikt. Het marktaandeel van kabeltelevisie is 57,7 procent. Ziggo blijft ondanks een verlies van 0,3 procent in marktaandeel de grootste tv-aanbieder. Ziggo wordt door KPN, UPC en CanalDigitaal gevolgd.

    IPTV blijft marktaandeel winnen

    IPTV via DSL-technieken of glasvezel blijft aan marktaandeel winnen. Steeds meer Nederlanders kijken dus televisie via internet. Kabel, Digitenne en satelliet verliezen hierdoor aan markt aandeel. Digitenne blijft het tweede uitzendplatform in Nederland, satelliet volgt op de derde plaats. IPTV via DSL-technieken is nog steeds meer gebruikt als IPTV via glasvezel. Al is glasvezel wel door de groei van het aantal glasvezelnetwerken met een inhaalslag bezig.

    Negen procent groei in 2012

    Na een groei van 13 procent in 2011 verwacht Telecompaper dat het aantal digitale tv-aansluitingen dit jaar met negen procent groeit. De groei van digitale tv wordt vooral gedreven doordat meer providers triple-play-pakketten aanbieden. Ook de mogelijkheid om tv te consumeren via tablet of smartphone draagt bij aan de toename.

    TelecompaperZiggoKPNDigitenneInteractieve TVUPCCanalDigitaalkabelsatellietIPTVDSLADSLVDSLglasvezelReggefiberGlashart Mediaanaloogdigitaaltelevisiedigitale televisie

    Reacties

  1. TV-TIP Pitch Perfect 2

    Pitch Perfect 2
    Net5 om 20:30 uur
    Dacht je dat het concept van loserige zangclubjes na zes seizoenen Glee uitgeput was? Think again: het aangenaam pretentieloze Pitch Perfect 2 bewijst dat met het juiste tempo, pakkende oneliners en puike acteurs zelfs het meest belegen gegeven nog steeds kan werken. Behalve de humor is ook de muziek dik in orde.

    Doe mee en win!

    • *

      3X VIP-PAKKET ROBIN HOOD

      Robin van Loxley, een door oorlog geharde kruisvaarder, keert met hulp van de Moorse commandant Little John na jaren terug naar Engeland. Thuis heerst er armoede onder de inwoners van Nottingham dankzij een meedogenloze sheriff. Totaal TV mag drie keer een VIP-pakket voor dit actie-avontuur weggeven, met daarin een pijl-en-boog-pen, een Robin Hoodie en natuurlijk twee kaartjes voor de film.

    TV-TIP Bouwval gezocht

    Bouwval gezocht
    RTL 4 om 21:31 uur
    Natasja Froger rijdt naar het Brabantse Mierlo om daar zeven weken lang toe te kijken hoe Danny en Selene hun nieuwe vrijstaande jaren '70 villa bewoonbaar trachten te maken. Bouwdeskundige Bob Sikkes is van de partij om alles te checken.