1. Nieuws

    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.
    Jarco Kriek
    21 november 2012
    comments 0
    Stijging gebruik digitale televisie in Nederland

    Het aantal Nederlanders dat een digitaal tv-abonnement afneemt, blijft stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Ook het gebruik van digitale televisie in de Nederlandse huiskamers blijft stijgen.

    Aan het einde van het derde kwartaal 2012 namen 6,3 miljoen Nederlanders één of meer digitale tv-abonnementen af. Dat is een stijging van 1,3 procent in drie maanden tijd. Het totale aantal tv-abonnees steeg naar 7,7 miljoen.

    1,4 miljoen analoge tv-huishoudens

    In totaal kijken 1,4 miljoen tv-huishoudens op het primaire tv-toestel nog naar analoge televisie. In totaal zijn er in Nederland 3,6 miljoen kabelhuishoudens die van analoge televisie gebruik kunnen maken. In veel gevallen wordt niet in de huiskamer, maar wel in slaapkamers analoge televisie gebruikt.

    Kabel blijft superieur

    Kabeltelevisie blijft in Nederland het meest gebruikt. Het marktaandeel van kabeltelevisie is 57,7 procent. Ziggo blijft ondanks een verlies van 0,3 procent in marktaandeel de grootste tv-aanbieder. Ziggo wordt door KPN, UPC en CanalDigitaal gevolgd.

    IPTV blijft marktaandeel winnen

    IPTV via DSL-technieken of glasvezel blijft aan marktaandeel winnen. Steeds meer Nederlanders kijken dus televisie via internet. Kabel, Digitenne en satelliet verliezen hierdoor aan markt aandeel. Digitenne blijft het tweede uitzendplatform in Nederland, satelliet volgt op de derde plaats. IPTV via DSL-technieken is nog steeds meer gebruikt als IPTV via glasvezel. Al is glasvezel wel door de groei van het aantal glasvezelnetwerken met een inhaalslag bezig.

    Negen procent groei in 2012

    Na een groei van 13 procent in 2011 verwacht Telecompaper dat het aantal digitale tv-aansluitingen dit jaar met negen procent groeit. De groei van digitale tv wordt vooral gedreven doordat meer providers triple-play-pakketten aanbieden. Ook de mogelijkheid om tv te consumeren via tablet of smartphone draagt bij aan de toename.

    TelecompaperZiggoKPNDigitenneInteractieve TVUPCCanalDigitaalkabelsatellietIPTVDSLADSLVDSLglasvezelReggefiberGlashart Mediaanaloogdigitaaltelevisiedigitale televisie

    Reacties

  1. TV-TIP De bende van Oss

    De bende van Oss
    NPO 3 om 20:25 uur
    De schets van het oude Oss, dat geregeerd werd door de georganiseerde misdaad, is overtuigend dankzij de grauwe stijl en sterk spel. Emotioneel investeren is lastiger: daarvoor is Sylvia Hoeks' hoofdpersonage, dat alles doet om uit Oss weg te komen, te ongrijpbaar.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Split

    Split
    Net5 om 20:30 uur
    Drie meisjes ontwaken in een kelder. Ze lijken ontvoerd te zijn door een schizofrene gekkie met meerdere persoonlijkheden. De hooggespannen verwachtingen na zijn geniale debuut The Sixth Sense heeft regisseur M. Night Shyamalan nooit waargemaakt. Split is absoluut een stap voorwaarts: hij heeft eindelijk weer een spannende, degelijke thriller gemaakt.

    Interview