Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Strop voor Ziggo en KPN: meer kijkers zijn tv-abonnement zat

    Het aantal Nederlanders dat een traditioneel lineair tv-abonnement meer heeft en alleen nog online kijkt, blijft afnemen. Het gebruik van streamingdiensten zit in de lift.
    Jarco Kriek
    22 maart 2023
    comments 14
    Strop voor Ziggo en KPN: meer kijkers zijn tv-abonnement zat
    Foto Getty Images

    Cordcutten – het stoppen van lineair kijken en overstappen naar online – is in Nederland in 2022 weer flink toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van onder meer Stichting Kijkonderzoek dat is opgenomen in het Nationaal Mediaonderzoek (NMO). Cordcutten kost providers als Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway veel inkomsten. De verkoop van traditionele lineaire tv-abonnementen neemt erdoor af. Voor deze providers wordt internet hierdoor een nog belangrijke factor in de verkoopstrategie. KPN heeft inmiddels ingespeeld op de veranderende manier van tv- en videoconsumptie. Het telecombedrijf bracht onlangs TV+ op de markt. De TV+ decoder kan bij KPN ook gebruikt worden als alleen internet wordt afgenomen en abonnees alleen online willen kijken.

     

    Streamingdiensten

    Het aantal abonnementen op streamingdiensten is in Nederland in 2022 gestegen. Gemiddeld koopt elk huishouden twee abonnementen van een streamingdienst. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2021. De toegang tot streamingdiensten ligt in de praktijk hoger, omdat een deel van de klanten het abonnement deelt met familie en vrienden. Accountsharing is echter niet in dit onderzoek meegenomen. Steeds meer Nederlanders maken rechtstreeks via de televisie gebruik van de streamingdiensten via het in hun tv aanwezige Smart TV-platform, zoals Samsungs Tizen en Android TV van Google.

     

    Negen procent

    Uit het NMO blijkt dat 1 op de 10 huishoudens – negen procent om precies te zijn – geen traditioneel lineair tv-abonnement koopt. In 2021 lag het percentage cordcutters op 7,5 procent. De stijging betekent dat er in 2022 rond de 700.000 huishoudens geen tv-abonnement meer hadden bij een provider als Ziggo of KPN. De tv- en videocontent wordt via streamingsdiensten als Netflix, Videoland, Disney+, Viaplay en SkyShowtime geconsumeerd. Wie live tv wil kijken, kan hiervoor de online diensten NPO Start/NPO Plus, NLZIET of Canal Digitaal OTT gebruiken. Het zijn vooral jongeren tot 34 jaar, eenpersoonshuishoudens en hoger opgeleiden die zich afkeren van het traditionele lineaire kijken.

    Nationaal MediaonderzoekNMOcordcuttencordcuttingtvtelevisielineairtraditioneelabonnementOTTonlinestreamingdienst

    Reacties

  1. TV-TIP Hell's Kitchen USA

    Hell's Kitchen USA
    24Kitchen om 19:30 uur
    Chef-kok Gordon Ramsay blaft kandidaten vaak af, net zoals een boze legersergeant dat kan. De zestiende reeks van Hell’s Kitchen start op een legerbasis waar de kandidaten tucht en discipline leren. Gelukkig verplaatst de actie zich snel weer naar de keuken, waar ‘generaal’ Ramsay zijn rekruten met harde hand de fijne kneepjes aanleert. Seizoen 16 werd berucht vanwege de vele ruzies, en dat zegt veel in een Gordon Ramsay-show!

    TV-TIP Verward

    Verward
    NPO 3 om 20:24 uur
    Op het nieuws hoor je regelmatig over ‘verwarde personen’ die voor problemen zorgen, maar wat voor mensen zíjn dat eigenlijk? Documentairemaakster Jessica Villerius onderzoekt de mensen achter dit label, én hulp­verleners die vaak met ze te maken hebben. Verpleegster Mariëlle was net een infuus aan het aanbrengen toen de buurman ineens binnenstormde en wild om zich heen begon te steken. Mariëlle vertelt over de hachelijke momenten die ze beleefde, toen ze op deze manier kennismaakte met Kenzo K.

    Interview