Tachtig procent Ziggo/UPC-klanten kijkt digitaal

Tachtig procent van de klanten van de kabelbedrijven UPC en
Ziggo kijkt op het belangrijkste televisietoestel in het huishouden digitaal
naar tv-zenders. Dat blijkt uit de jaarcijfers van eigenaar Liberty Global.
Gezamenlijk hebben Ziggo en UPC – die later dit jaar onder
de merknaam Ziggo als één bedrijf verder gaan – 4,3 miljoen abonnees. Hiervan
kijken 3,4 miljoen digitaal naar tv-zenders. Het aantal nog analoog kijkende
abonnees bedraagt 902.100. Bij Ziggo is het aantal analoge kijkers met 455.300 het
minste. Hierdoor komt de penetratie van digitale tv bij Ziggo op 84,2 procent
uit. Bij UPC wordt procentueel gezien meer naar analoge tv gekeken. De digitale
penetratie komt bij dit kabelbedrijf op 70,8 procent. Gezamenlijk komt de
digitale penetratie bij Ziggo en UPC hierdoor op bijna tachtig procent uit. Het potentieel bereik van beide kabelbedrijven bedroeg aan het einde van
2014 zeven miljoen Nederlandse huishoudens.
Ziggo wijzigt analoge aanbod niet
Ziggo handhaaft na april het huidige aanbod van 25 analoge
tv-zenders. Het wijzigt ook het analoge zenderaanbod niet. Dat bevestigt het
kabelbedrijf tegen Totaal TV. Naast het feit dat in ruim negenhonderdduizend
huiskamers bij Ziggo en UPC naar analoge tv wordt gekeken, wordt daarnaast in
veel slaapkamers ook van analoge tv gebruikgemaakt. Naar verwachting wordt dit
aantal in de toekomst minder omdat steeds vaker oude digitale tv-tuners die in
huiskamers gebruikt werden naar de slaapkamers verhuizen. Ook worden bij beide
kabelbedrijven nu de dertig meest bekeken tv-zenders digitaal ongecodeerd
uitgezonden.