1. Nieuws

    Talpa en TMG samen in tv en radio

    Talpa en Telegraaf Media Groep (TMG) gaan met tv- en radioactiviteiten samenwerken. Zo worden de radiozenders van beide mediabedrijven in een nieuw bedrijf ondergebracht.
    Jarco Kriek
    15 januari 2016
    comments 4
    Talpa en TMG samen in tv en radio
    Foto: ANP

    Talpa en Telegraaf Media Groep (TMG) gaan met tv- en radioactiviteiten samenwerken. Zo worden de radiozenders van beide mediabedrijven in een nieuw bedrijf ondergebracht.


    Talpa – eigendom van John de Mol – krijgt in het nieuwe bedrijf een meerderheidsbelang van 77,15 procent. Het belang van TMG is in eerste instantie 22,85 procent. Als bepaalde doelstellingen zijn bereikt, kan het belang van TMG tot 25 procent worden vergroot. Talpa brengt in het nieuwe bedrijf de radiozenders 538 en SLAM! onder, TMG Sky Radio en Radio Veronica. Het is onduidelijk wat het lot van Classic FM is – de zender behoort tot de Sky Radio Group van TMG – en wat Talpa met het belang in het moederbedrijf van 100%NL en Radio 10 gaat doen. Toezichthouder ACM moet de samenwerking overigens nog toetsen en goedkeuren.

    Samenwerking tv-activiteiten

    De nieuwe radiobedrijf is onderdeel van een grotere deal tussen Talpa en TMG. Zo neemt TMG een belang in het aandeel dat Talpa in mediabedrijf in SBS Broadcasting heeft. Hieronder vallen onder meer de tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica. TMG krijgt een belang van 15 procent in de tv-activiteiten van Talpa. De tv-samenwerking moet onder meer bij de twee al eerder aangekondigde OTT-zenders van TMG tot uiting komen. Later dit jaar wil TMG beginnen met het aanbieden van twee online tv-zenders met als thema’s nieuws en sport.

    Kennis en ervaring

    TMG investeert 27 miljoen euro in de samenwerking met Talpa. Het bedrijf denkt bij tv-activiteiten te kunnen profiteren van de kennis en ervaring die bij Talpa aanwezig is. Bij de samenwerking in het nieuwe radiobedrijf is het bereik van de gezamenlijke radiozenders van groot belang. Met meer dan zeven miljoen luisteraars per week moet dit helpen om meer adverteerders te trekken. De samenwerking tussen Talpa en TMG is mogelijk door een wetswijziging die op 1 januari is doorgevoerd. Hierdoor is de eigendomsbeperking verruimd en mogen bedrijven vier in plaats van twee commerciële radiozenders bezitten.

    TalpaJohn de MolTMGTelegraaf Media GroepSky Radio GroupSRGradiotvRadio 538538SLAM!Sky RadioRadio VeronicaClassic FM100%NLRadio 10SBS BroadcastingSBS6Net5VeronicaSanoma

    Reacties

  1. TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 om 20:25 uur
    Het derde seizoen alweer van Hunted. Veertien mensen proberen van de radar te verdwijnen en dat 500 uur vol te houden. Iets wat elk jaar lastiger lijkt te worden. In het eerste seizoen lukte het marinier (logisch) Evert, vorig seizoen slaagde student (logisch) Omar.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Holland's Next Top Model

    Holland's Next Top Model
    RTL 5 om 20:30 uur
    Er is licht aan het eind van de tunnel voor de finalisten van HNTM. De finale is aangebroken en wordt dit jaar in de Utrechtse Nicolaïkerk gehouden. De kandidaten lopen meerdere runs in kleding van vier aanstormende Nederlandse ontwerptalenten. Het 250 man tellende publiek bevat grote namen uit de fashionwereld.