1. Nieuws

    Tele2 en Vodafone zetten tv-markt op scherp

    Nieuwkomers Tele2 en Vodafone zorgen voor reuring op de Nederlandse tv-markt. Met kleinere zenderpakketten probeert men de markt op scherp te zetten.
    Jarco Kriek
    15 july 2015
    comments 8
    Tele2 en Vodafone zetten tv-markt op scherp

    Nieuwkomers Tele2 en Vodafone zorgen voor reuring op de Nederlandse tv-markt. Met het aanbieden van kleinere zenderpakketten probeert men de markt op scherp te zetten.


    Tele2 introduceerde vorige week een light tv-abonnement waarbij de twintig belangrijkste zenders aan klanten worden geleverd. Om aan de mediawet – die stelt dat aanbieders een digitaal basispakket van tenminste dertig zenders moeten aanbieden – te voldoen, vult Tele2 het zenderaanbod met alle regionale omroepen aan. Het voordeel voor de Tele2-klanten is overigens klein. Voor twee euro per maand extra biedt de aanbieder het dubbele aantal zenders. Toch is het tv-abonnement zonder vetrandje – zoals Tele2 dit zelf noemt – een belangrijk moment op de Nederlandse tv-markt. Het is de eerste stap naar abonnementsstructuren waarbij klanten de mogelijkheid voor keuzevrijheid krijgen om zelf het tv-aanbod te bepalen.

    Vodafone gaat tv-pakketten opdelen

    Vodafone volgt een andere weg. Het bedrijf gaat op korte termijn bestaande tv-pakketten in kleinere pakketten opdelen. Op deze manier wil Vodafone het invullen van het eigen zenderaanbod voor klanten bevorderen. Gekoppeld aan de mogelijkheid om tv-pakketten maandelijks op te zeggen en toe te voegen kan de klant het tv-aanbod afstemmen aan de eigen behoefte van dat moment. De twee grootste marktpartijen Ziggo en KPN volgen de stappen van Tele2 en Vodafone, maar lijken vooralsnog een afwachtende houding aan te nemen.

    A la carte tv nog ver weg in Nederland

    Ondanks dat Tele2 en Vodafone voorop lopen om de klant meer vrijheid in de keuze van het tv-aanbod te geven, blijft de invoering van het zogenaamde a la carte tv in Nederland nog ver weg. Mediastaatssecretaris Sander Dekker onderzoekt dit jaar wel de klantbehoefte naar a la carte tv, maar krijgt dan waarschijnlijk ook de desinteresse die er aan de kant van contentaanbieders is te horen. Contentaanbieders zien weinig in de mogelijkheid voor de consument om op zenderniveau tv-abonnementen af te sluiten. Aanbieders stellen dat a la carte tv technisch mogelijk is, maar dat door de houding van contentaanbieders het voor klanten financieel onaantrekkelijk wordt om abonnement per zender af te sluiten. Het tv-abonnement wordt hierdoor duurder terwijl er in de meeste gevallen minder zenders dan in de huidige abonnementsstructuur te bekijken zijn.

    Tele2Vodafonea la carteabonneren per zenderKPNZiggocontentcontentaanbiedersabonnemententvtelevisiezenderpakkettentv-pakkettenSander Dekkermediastaatssecretaris

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Win de Italiaanse misdaadfilm L'immortale

      Win de Italiaanse misdaadfilm L'immortale

      Nadat zijn beste vriend Genny hem in de borst schiet, tuimelt Ciro in het donkere water van de Golf van Napels. Maar wat gefluisterd wordt, klopt: niets of niemand kan ‘de onsterfelijke’ doden. Ciro gaat elke uitdaging aan in een wereld waarin onsterfelijkheid zijn noodlot is. Totaal TV mag vijf keer een streamstart voor deze Italiaanse film weggeven.

    TV-TIP Wat eten we vandaag?

    Wat eten we vandaag?
    Net5 om 15:00 uur
    Drie seizoenen lang zorgde Roberta Pagnier voor een Italiaans sfeertje in de keuken. Ze wordt vanaf vandaag opgevolgd door foodie Jet van Nieuwkerk.

    TV-TIP 2Doc: King of the Cruise

    2Doc: King of the Cruise
    NPO 2 om 20:25 uur
    De Schotse baron Ronald Busch Reisinger of Inneryne is stinkend rijk en brengt al zijn tijd door op cruiseschepen. Hij is echter heel erg eenzaam.

    Interview

    • Tom Waes Reizen Waes

      Tom Waes

      Reizen Waes

      Tom Waes reisde begin dit jaar af naar Japan, onder andere vanwege de Olympische Spelen. Die werden uitgesteld, maar Toms reportages kunnen we gewoon zien.
      Reacties0 reactie(s)