Tele2 lost storing diensten in buitenland op

Het lijkt er sterk op dat Tele2 de vakantiedrukte niet aankan. Het bedrijf meldt dat het probleem van de storing bekend is. Maar het oplossen van de storing is tot op heden nog niet gelukt. Het grote aantal roamingsverzoeken vanuit het buitenland is de reden die Tele2 voor de storing opgeeft. Dit duidt erop dat Tele2 niet is opgewassen tegen de grote vraag naar mobiel internetgebruik door Nederlanders op vakantiebestemmingen binnen de Europese Unie (EU).
Roam-like-home
Sinds vorig jaar moeten aanbieders de binnenlandse bel- en databundels zonder extra kosten ook in EU-landen aan klanten aanbieden. Bij abonnementsvormen met een onbeperkte databundel – de zogenaamde Unlimited abonnementen – is wel een restrictie van de databundel die kostenvrij in de EU moet worden aangeboden. De grens ligt rond de 8GB.
Nieuwe klanten
Het is bekend dat Tele2 met buitenlandse operators minder overeenkomsten heeft gesloten voor de levering van sneller mobiel internet 4G-netwerken. Dat wordt ook vaak als één van de minpunten van de Unlimited abonnementen van Tele2 genoemd. Sinds vorig jaar zomer is het aantal verkochte Tele2 Unlimited abonnementen fors gestegen. Dit heeft vooral met de goedkopere prijsstelling van deze abonnementen te maken. Het lijkt er nu echter op dat het succes van deze abonnementen tot grote problemen en dus storing tijdens de vakantiepiek zorgt. Op sociale media leidt dit tot frustratietweets van Tele2-klanten die bijvoorbeeld in files op Zwarte Zaterdag in Frankrijk geen of beperkt gebruik van mobiele diensten van Tele2 kunnen maken. Voor het verzenden van de tweets werd hierdoor van openbare WiFi-hotspots langs de rijksweg gebruik gemaakt.
T-Mobile
Deutsche Telekom wil de Nederlandse activiteiten van Tele2 overnemen en onderbrengen binnen dochterbedrijf T-Mobile Nederland. T-Mobile heeft in Europa een veel beter netwerkondersteuning dan Tele2. Dit komt mede omdat moederbedrijf Deutsche Telekom in veel EU-landen een eigen mobiel netwerk bezit. De overname van Tele2 Nederland loopt echter vertraging op. De Europese Commissie – die de overname moet goedkeuren – heeft een onderzoek naar de overname bevroren. Hierdoor kan een oordeel over goedkeuring van de overname langere tijd op zich laten wachten.
Update: Tele2 meldt dat de storing is opgelost. Mochten klanten in het buitenland nog last bij gebruik van diensten hebbem raadt Tele2 aan de telefoon uit te zetten en daarna opnieuw aan te zetten.