Telenet introduceert gepersonaliseerde reclames
In navolging van concurrent Proximus gaat de Belgische kabelaar Telenet binnenkort ook gepersonaliseerde reclames introduceren bij gebruikers van de digitale videorecorders.
13 september 2016
comments 3

Telenet begint half november met de grootschalige pilot waarbij digitale abonnees gepersonaliseerde tv-reclame te zien krijgen bij programma's van Vier en Vijf. Per Digicorder stelt Telenet een profiel op aan de hand van vier privacy-niveaus: ‘algemeen’, ‘gericht’, ‘persoonlijk’ en ‘uniek’. De abonnee kan deze zelf instellen op de digicorder. Standaard staat het derde niveau ingesteld, maar wie dit niet wil, kan 'algemeen' instellen zodat de reclame niet gepersonaliseerd wordt. Bij gericht worden alleen kijktips gegeven, met het derde niveau krijgt de kijker op het profiel gerichte reclames en bij 'uniek' weegt het internetgedrag mee. Concurrent Proximus komt met een ander systeem waarbij tijdens uitgesteld kijken van programma's van de VRT, VTM, RTBF en RTL gepersonaliseerde reclames worden getoond.
Telenet waardeert privacy
Wie niet mee wil doen, moet kiezen voor een opt-out door het eerste niveau in te stellen. Voor het bijhouden van het internetgedrag geldt een opt-in. Telenet stelde tegenover de Belgische krant De Tijd dat de personalisering wel een kwestie is die gevoelig ligt, maar dat de kijker hier zelf over beslist: "We weten dat surfgedrag analyseren ver gaat, maar we zijn ervan overtuigd dat er ook mensen zijn die graag een zo gepersonaliseerd mogelijke ervaring aangeboden krijgen." Aan de pilot in november doen vooralsnog tien adverteerders mee.TelenetProximusreclamedigicorderdecoderVijf TVVier TV