1. Nieuws

    Televisieaanbieders nog terughoudend over ministersplannen basispakket

    Mediaminister Marja van Bijsterveldt heeft afgelopen week op het Nationaal Omroepcongres in Hilversum een eerste blik op haar plannen over klanteninvloed bij televisieaanbieders in Nederland gegeven.
    Jarco Kriek
    1 oktober 2011
    comments 0
    Televisieaanbieders nog terughoudend over ministersplannen basispakket

    Mediaminister Marja van Bijsterveldt heeft afgelopen week op het Nationaal Omroepcongres in Hilversum een eerste blik op haar plannen over klanteninvloed bij televisieaanbieders in Nederland gegeven.

    Zo wil Van Bijsterveldt het wettelijk verplicht basispakket van 15 naar 30 televisiekanalen uitbreiden. Daarbij lijkt de minister in eerste instantie alleen naar het digitale zenderpakket van televisieaanbieders te willen kijken. Op dit moment geldt het wettelijk basispakket alleen voor analoge televisie via de kabel. In de nieuwe situatie wil Van Bijsterveldt het wettelijk basispakket voor alle televisieaanbieders in Nederland laten gelden. De minister vindt dat bedrijven als KPN, CanalDigitaal en Tele2 ook een maatschappelijke opdracht hebben omdat ze meer dan twee miljoen huishoudens van televisie voorzien.

    De uitbreiding van het wettelijke aanbod moet volgens Van Bijsterveldt leiden tot minder klachten van televisiekijkers en programmaraden bij het Commissariaat voor de Media. Op dit moment heeft deze mediawaakhond bijvoorbeeld handen vol werk aan de behandeling van klachten van 13 programmaraden tegen televisieaanbieder Ziggo die adviezen van deze programmaraden niet opvolgde.

    Toch roept het voornemen van Marja van Bijsterveldt om het wettelijke basispakket uit te breiden veel nog onbeantwoorde vragen op. Wordt het wettelijk basispakket voor analoge televisie afgeschaft is hier één van de belangrijkste van. Maar ook is een belangrijke vraag of Van Bijsterveldt televisieaanbieders gaat verplichten om echt 30 televisiekanalen in het basispakket door te gaan geven. Aanbieders als Digitenne van KPN en CanalDigitaal hebben op dit moment namelijk geen basispakket met meer dan dertig televisiezenders.

    De onzekerheid die de worden van Marja van Bijsterveldt op het Nationaal Omroepcongres met zich mee heeft gebracht doen televisieaanbieders nog terughoudend reageren. Ziggo had eerder aan Totaal TV aangegeven dat het bedrijf duidelijkheid wil hebben over klanteninvloed op het basispakket. Ziggo-woordvoerder Gradus Vos wil echter op dit moment nog niet op de plannen van Van Bijsterveldt reageren. "Wij wachten op het officiële stuk naar de Kamer” aldus Vos. Ook Rene Tensen - Executive Vice President CanalDigitaal bij de Luxemburgse eigenaar M7 Group S.A – laat zich in soortgelijke bewoording uit.

    Meest open is mediawoordvoerder Ronald Sutmuller van UPC: "Boeiende speech, goed dat de minister nadenkt over modernisering van consumenteninvloed. Verder wachten we de brief van de minister af.”

    Marja van BijsterveldtkabelsatellietIPTVglasvezelklanteninvloedprogrammaraadprogrammaradenkabelraden.nlCommissariaat voor de MediaCvdMZiggoUPCCanalDigitaalKPNTele2

    Reacties

  1. TV-TIP Wildernis onder water

    Wildernis onder water
    NPO 2 om 19:50 uur
    De makers van Wildernis onder water zijn aanbeland bij het tweede couplet van het Limburgs volkslied: Waar de brede stroom der Maas, statig zeewaarts vloeit; weeldrig sappig veldgewas, kost'lijk groeit en bloeit. Je hoort het al: ze nemen een frisse duik in de Zuid-Limburgse beken en rivieren die door de provincie kronkelen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD WESTWORLD S2

      Chaos overheerst in dit volgende hoofdstuk over de geboorte van een nieuwe levensvorm. Dolores neemt de touwtjes in handen, terwijl Maeve haar eigen missie heeft. De net bevrijde hosts hebben een appeltje te schillen… Totaal TV mag de dvd van dit tweede seizoen van Westworld vijf keer weggeven.

    TV-TIP Je geld of mijn leven

    Je geld of mijn leven
    NPO 1 om 20:30 uur
    Bert van Leeuwen maakt de wereld een beetje beter. Is het niet middels een diner voor gebroken families, dan zoekt (en vindt) hij wel vier patiënten die een crowdfunding gestart zijn om hun operatie of onderzoek te bekostigen. Bertje zou Bertje niet zijn als hij de patiënten vervolgens niet volgt.