1. Nieuws

    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.
    Jarco Kriek
    29 september 2014
    comments 1
    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.

    Niet iedere consument weet dat men ongemerkt de televisiefabrikant toestemming geeft om het kijkgedrag te monitoren. Dit komt omdat de hiervoor benodigde toestemming soms diep begraven in de algemene voorwaarden zit. Bij de eerste ingebruikname van de internettelevisie wordt gevraagd of de consument met deze voorwaarden akkoord gaat. In veel gevallen drukt de consument zonder de voorwaarden te lezen op de akkoord-toets.

    Samsung vaagst

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Samsung het vaagst over het monitoren van kijkgedrag richting de eindgebruiker is. Daarnaast bestaan de algemene voorwaarden uit maar liefst 57 pagina’s met daarin ongeveer vijfduizend woorden. Daarin laat Samsung over het monitoren van kijkgedrag alleen weten dat gebruikersgegevens, loggegevens van diensten en overige gegevens worden gemonitord. Sony is met een algemene voorwaarden van zes pagina’s het meest duidelijkst. Net als Philips houdt Sony het kijkgedrag bij. Philips laat daarnaast in de algemene voorwaarden weten dat men ook bijhoudt wat de gebruiker op internet opzoekt, welke tv-apps er worden gebruikt en welke films er worden bekijken. LG en Panasonic beperken zich tot monitoren van de programma’s die bekeken worden en de zoekopdrachten die door de gebruiker worden uitgevoerd.

    Stikken of slikken

    Het steekt de Consumentenbond ook dat de televisiefabrikanten een ‘stikken of slikken-beleid’ hanteren. "Als consumenten de voorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun internettelevisie niet of deels niet", aldus directeur Bart Combeé van de Consumentenbond. Daarnaast stelt de belangenorganisatie vast dat het voor de consument een gok blijft of fabrikanten volgens de wet met persoonsgegevens omgaat.

    Monitoren kijkgedragmonitoreninternettelevisiesmarttvsmart tvconnected tvConsumentenbondSamsungSonyLGPanasonicPhilipsalgemene voorwaarden

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES GOOD BOYS

      Wat kan er wel allemaal niet fout gaan op één dag? De makers van Superbad, Bad Neighbours en Sausage Party komen met het originele Good Boys. Als hij wordt uitgenodigd voor zijn eerste feestje raakt de twaalfjarige Max in paniek omdat hij niet weet hoe je moet zoenen. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Night at the Museum

    Night at the Museum
    om 16:57 uur
    Larry Daley is een werkeloze, gescheiden vader en wanhopig op zoek naar een baan. Er lijkt hoop in het verschiet wanneer hij aan de slag kan als nachtwaker in het Museum of Natural History. Op zijn eerste nachtdienst komt hij er echter achter dat dit museum niet is zoals alle andere musea. De museumstukken blijken om middernacht tot leven te komen.

    TV-TIP Noah

    Noah
    om 16:57 uur
    De vrome Noach woont met zijn vrouw en zijn zoons in harmonie met de natuur. Hij wordt 's nachts geplaagd door nachtmerrie's over een grote zondvloed, die het einde van de wereld en de ondergang van de mensheid veroorzaakt. Hij ziet zijn dromen als waarschuwing van een hogere macht en begint met de bouw van een groot schip om zijn familie en de verscheidenheid van de schepping te redden.

    Interview

    • *

      Frans Bauer

      The Voice Senior

      Geer & Goor verlieten met gierende banden hun stoel in The Voice Senior. Enter Frans Bauer als vierde coach naast Marco Borsato, Ilse DeLange en Angela Groothuizen.
      Reacties0 reactie(s)