1. Nieuws

    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.
    Jarco Kriek
    29 september 2014
    comments 1
    Televisiefabrikanten slaan kijkgedrag op

    De Consumentenbond is met een campagne begonnen om gebruikers van internettelevisies erop te wijzen dat fabrikanten hun kijkgedrag monitoren.

    Niet iedere consument weet dat men ongemerkt de televisiefabrikant toestemming geeft om het kijkgedrag te monitoren. Dit komt omdat de hiervoor benodigde toestemming soms diep begraven in de algemene voorwaarden zit. Bij de eerste ingebruikname van de internettelevisie wordt gevraagd of de consument met deze voorwaarden akkoord gaat. In veel gevallen drukt de consument zonder de voorwaarden te lezen op de akkoord-toets.

    Samsung vaagst

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Samsung het vaagst over het monitoren van kijkgedrag richting de eindgebruiker is. Daarnaast bestaan de algemene voorwaarden uit maar liefst 57 pagina’s met daarin ongeveer vijfduizend woorden. Daarin laat Samsung over het monitoren van kijkgedrag alleen weten dat gebruikersgegevens, loggegevens van diensten en overige gegevens worden gemonitord. Sony is met een algemene voorwaarden van zes pagina’s het meest duidelijkst. Net als Philips houdt Sony het kijkgedrag bij. Philips laat daarnaast in de algemene voorwaarden weten dat men ook bijhoudt wat de gebruiker op internet opzoekt, welke tv-apps er worden gebruikt en welke films er worden bekijken. LG en Panasonic beperken zich tot monitoren van de programma’s die bekeken worden en de zoekopdrachten die door de gebruiker worden uitgevoerd.

    Stikken of slikken

    Het steekt de Consumentenbond ook dat de televisiefabrikanten een ‘stikken of slikken-beleid’ hanteren. "Als consumenten de voorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun internettelevisie niet of deels niet", aldus directeur Bart Combeé van de Consumentenbond. Daarnaast stelt de belangenorganisatie vast dat het voor de consument een gok blijft of fabrikanten volgens de wet met persoonsgegevens omgaat.

    Monitoren kijkgedragmonitoreninternettelevisiesmarttvsmart tvconnected tvConsumentenbondSamsungSonyLGPanasonicPhilipsalgemene voorwaarden

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: I Will Speak, I Will Speak!

    2Doc: I Will Speak, I Will Speak!
    NPO 2 om 22:40 uur
    Er zijn op dit moment zo'n 36,7 miljoen hiv-geïnfecteerde mensen op aarde. Vijf van hen uit Europa, Zuidoost-Azië, de VS, Afrika en Rusland, spreken in de documentaire 'I Will Speak, I Will Speak!' openhartig over wat de diagnose met hun zelfbeeld en hun imago deed.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Andere tijden sport

    Andere tijden sport
    NPO 1 om 23:05 uur
    Waterskiester Willy Stähle staat vanavond centraal. Willy wie? Willy Stähle, de Nederlandse die in 1971 wereldkampioen werd en in 1972 demonstratiegoud pakte tijdens de Olympische Spelen in München. Marcel Goedhart zocht de vergeten sportheldin op.