Teveel reclame kost Disney 160.000 euro

Het Commissariaat voor de Media heeft kinderzender Disney XD
een boete van honderdzestigduizend euro voor het overschrijden van de maximale
reclamezendtijd opgelegd.
TV-zenders mogen volgens de Mediawet maximaal twaalf minuten
per uur uitzenden. Het Commissariaat voor de Media heeft in 2013 in de
periode van 10 november tot en met 1 december vastgesteld dat Disney XD twaalf
maal de maximale reclamezendtijd heeft overschreden. Op 17 november werd met
veertien minuten en vier seconden de meeste reclame op de kinderzender
uitgezonden.
Sinterklaas zorgt voor teveel reclame
De overtreding van de Mediawet bij Disney XD vond in alle
gevallen tussen 17.00 en 18.00 uur plaats. In de periode dat de
reclame-overschrijding plaatsvond, stonden de reclameblokken bij de kinderzender
veelal in het teken van Sinterklaas-aankopen. Het Commissariaat voor de Media
noemt in de sanctiebeschikking de bij Disney XD geconstateerde overtreding zeer
ernstig.





