T-Mobile blok aan het been voor Ziggo en KPN

T-Mobile blijft breedbandinternet-klanten van Ziggo en KPN afsnoepen. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper op basis van de cijfers over het vierde kwartaal. Nu lineaire tv minder in trek is bij Nederlandse consumenten, is de verkoop van breedbandinternet-abonnementen belangrijk voor aanbieders van vaste diensten. T-Mobile scoort als uitdager goed. Daarbij dient wel gemeld te worden dat door de concurrerende prijsstelling de winstmarge op verkochte vaste abonnementen relatief laag is. Dit wordt ook veroorzaakt door de kosten van gebruik van koper- en glasvezelnetwerken van derden zoals KPN NetwerkNL.
Klantverlies
Ziggo verloor in het vierde kwartaal bijna achtduizend breedbandinternetklanten. Omdat Ziggo vooral in de eerste twee kwartalen van 2020 goed presteerde, steeg het aantal breedbandinternet-klanten over het gehele jaar met 1.400. Hieruit blijkt dat Ziggo vooralsnog minder last heeft van de aanleg van meer glasvezel binnen het eigen verzorgingsgebied. Het klantverlies over 2020 bedroeg 22.000. Op de zakelijke markt boekte KPN dan wel een winst van 34.000 breedbandinternet-klanten. Hier staat een verlies van 56.000 op de consumentenmarkt tegenover. In het vierde kwartaal bedroeg het verlies 5.000. Ziggo en KPN zijn samen goed voor meer dan 80 procent van de Nederlandse breedbandinternetmarkt.
Grote winnaar
T-Mobile zag het aantal breedbandinternet-klanten in 2020 met meer dan 10 procent (63.000) naar 668.000 stijgen. In het vierde kwartaal bedroeg de groei 21.000. Maar voor T-Mobile is de kloof naar nummer 2 KPN – meer dan 2,1 miljoen internetklanten – veel te groot om een directe aanval in te zetten. Mede hierom heeft eigenaar Deutsche Telekom plannen om T-Mobile Nederland te verkopen.