T-Mobile na overname Tele2 groot in mobiel maar klein in de huiskamer

T-Mobile, dat eigendom van Deutsche Telekom is, en Tele2 bundelen - vooralsnog alleen in Nederland - de krachten. T-Mobile wordt hierdoor qua omvang de derde speler op de Nederlandse multi play-markt. Op de mobiele markt wordt T-Mobile zelfs de aanbieder met het grootste frequentiespectrum. Het kan hierdoor een sneller en betrouwbaarder mobiel netwerk aan klanten aanbieden. Met 5,5 miljoen mobiele klanten wordt T-Mobile op de Nederlandse markt na KPN de tweede mobiele aanbieder. Het blijft met een marktaandeel van 27 procent Vodafone voor.
Vaste diensten
Op de markt van vaste diensten ligt de situatie heel anders. Daar is Ziggo de onbetwiste marktleider en volgt KPN op een tweede positie. T-Mobile heeft ook na de overname van T-Mobile in die concurrentiestrijd moeite om de Nederlandse huiskamer als leverancier van vaste diensten te bereiken. Op dit moment wordt in 11 procent van de Nederlandse huishoudens breedbandinternet geleverd. Dit komt vooral door de overname van Tele2. T-Mobile nam een jaar geleden de vaste netwerk-dienst Vodafone Thuis van Vodafone over. Mede hierdoor wordt in vijf procent van de huiskamers tv-diensten geleverd. De achterstand van T-Mobile op de vaste markt wordt vooral veroorzaakt omdat de aanbieder geen eigen netwerk heeft. Het maakt voor vaste breedband- en tv-diensten gebruik van de koperdraad- en glasvezelnetwerken van KPN.