T-Mobile Thuis groeit…maar te langzaam om KPN te benaderen

T-Mobile is de uitdager op de Nederlandse markt van vaste diensten zoals tv en internet. En die uitdagersrol past T-Mobile goed. Het telecombedrijf verstevigt de nummer drie-positie achter Ziggo en KPN. Maar ondanks de goede prestaties kan T-Mobile zonder overnames van meerdere aanbieders niet in buurt van KPN komen voor een serieuze aanval om achter Ziggo de nummer 2 in Nederland te worden. Daarbij komt dat T-Mobile een veel lagere winstmarge over de verkoop van vaste diensten heeft. Dit komt omdat het telecombedrijf met goedkopere abonnementen en het afzien van prijsverhogingen abonneegroei wil optimaliseren. Mede hierdoor heeft eigenaar Deutsche Telekom de Nederlandse activiteiten in de etalage gezet.
Lange weg te gaan
In de laatste drie maanden van 2020 zag T-Mobile het aantal klanten met een vast abonnement met 21.000 stijgen. Dit is meer dan in de voorgaande drie kwartalen van dat jaar. De totale jaargroei kwam hierbij op 63.000 uit. Met een jaargroei van ruim tien procent kwam het totale aantal vaste T-Mobile Thuis klanten op 682.000 uit. Op zich een forse groei, maar het duurt in dit tempo meer dan tien jaar dat T-Mobile als uitdager ook maar in de buurt van KPN kan komen om een serieuze aanval op de tweede positie van KPN te doen.