1. Nieuws

    Toegeven KPN aan FOX Sports zorgt voor hogere doorgiftevergoeding andere zenders

    Na twee jaar kan vastgesteld worden dat de hogere doorgiftevergoeding die KPN aan Eredivisie Media & Marketing heeft betaald de aanleiding voor andere zenders is om de financiële eisen hoger bij te stellen.
    Jarco Kriek
    7 april 2018
    comments 6
    Toegeven KPN aan FOX Sports zorgt voor hogere doorgiftevergoeding andere zenders
    Foto ANP

    De overeenkomst tussen KPN en Eredivisie Media & Marketing (EMM) zorgde ervoor dat alle aanbieders voor elke abonnee – ook al kijkt men geen voetbal – een vast bedrag per maand aan doorgiftevergoeding moet gaan betalen. Dit zorgde wel voor een lager maandbedrag voor abonnees die daadwerkelijk een FOX Sports-abonnement bij een aanbieder afnemen. Daar staat tegenover dat het standaard tv-abonnement voor alle abonnees duurder is geworden of dat het zenderaanbod is verschraald. Alleen Ziggo heeft op dit moment nog een oude overeenkomst voor de doorgifte van FOX Sports met EMM.

     

    Discovery

    Een jaar geleden volgde een nieuwe episode in de trend van het vragen van een hogere doorgiftevergoeding. Discovery Benelux verlangde vanaf dat moment bij aflopende contracten voor de blijvende doorgifte van zenders als Discovery, TLC en Eurosport een volgens aanbieders veel hogere doorgiftevergoeding. Het gevolg hiervan was onder meer dat de zenders van Discovery een jaar lang niet op de Zeeuwse kabel bij Delta te zien waren. Pas vanaf 1 maart keerden de zenders bij Delta terug.

     

    NPO

    Een nieuw hoofdstuk is deze week aan het dossier naar de vraag om een hogere doorgiftevergoeding toegevoegd. De nieuwe satelliettelevisieaanbieder Joyne trok bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan de bel over de hogere vergoeding die publieke omroep NPO voor de doorgifte van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 vraagt. Joyne moet daarvoor €0,45 per abonnee per maand betalen. Joyne voelt zich gedwongen om dit te doen. De aanbieder heeft nog geen 100.000 abonnees en is dus niet verplicht om de zenders van de NPO aan abonnees aan te bieden. De must carry doorgifteplicht geldt namelijk alleen voor aanbieders met meer dan 100.000 abonnees. Toch stelt Joyne dat het gedwongen wordt om de publieke zenders aan te bieden omdat anders het bestaansrecht wegvalt. Abonnees verlangen dat publieke tv-kanalen in het zenderaanbod zijn opgenomen. Het is overigens opvallend dat Joyne wel problemen met de doorgifte-eisen van de NPO heeft maar wel de handtekening onder de distributieovereenkomst met EMM voor FOX Sports heeft gezet. Net als alle andere aanbieders betaalt Joyne voor elke abonnee – ook die van het Light-abonnement zonder FOX Sports – een vele malen hoger bedrag per maand aan EMM.

     

    Toekomst

    Voor de consument betekent het toegeven van KPN aan de financieel forsere eisen van EMM voor de doorgifte van FOX Sports dat tv-kijken in de toekomst veel duurder gaat worden. Lineaire zenders hebben te maken met terugloop van reclame-inkomsten. Dit proberen zenders gedeeltelijk te compenseren met hogere doorgiftevergoedingen bij het vernieuwen van overeenkomsten. Dit gaat door tot het moment dat aanbieders de poot stijf houden en zenders uit het aanbod verwijderen of abonnees van aanbieders abonnementen op aanvullende tv-pakketten gaan opzeggen. 

    KPNFOX SportsEredvisievpetbalEredivisie Media & MarketingEMMdoorgiftedistributiedoorgiftevergoedingdistributievergoedingDiscovery NetworkEurosportDeltakabelJoynesatellietNPOpublieke omroepACMAutoriteit Consument & Markt

    Reacties

  1. TV-TIP Goede tijden, slechte tijden

    Goede tijden, slechte tijden
    RTL 4 om 20:00 uur
    Anton klopt bij Ludo aan voor juridische hulp. Lana grijpt het ceremonie-meesterschap aan om haar moeder te tonen hoe zelfstandig ze is. Bing, Rik en Amir maken er een mannenmiddag van.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators

    Het leven van Hitler - een blauwdruk voor dictators
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat gebeurde er tussen 1889 en 1929 in het leven van een in Oostenrijk geboren Duits jochie, dat ervoor zorgde dat de wereld in vuur en vlam stond? Dat gaat niet over een zakkie knikkers. In deze vierdelige docu wordt uiteengezet hoe Adolf Hitler Adolf Hitler werd.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)