Toezichthouder ACM: Bewijslast ligt bij Viaplay
De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt op het eigen platform ConsuWijzer in een uitleg over klachten over digitale diensten – zoals een streamingdienst als Viaplay – dat de bewijslast bij een aanbieder van het digitale abonnement ligt. Woordvoerster Saskia Bierling laat namens ACM aan Totaal TV weten dat de toezichthouder klachten van consumenten heeft ontvangen over de slechte kwaliteit van streamingdienst Viaplay. Ook wordt geklaagd over de slechte bereikbaarheid van de klantenservice van Viaplay. Soortgelijke klachten komen ook veelvuldig bij consumentenbelangenbehartiger Consumentenbond binnen.
Zweeds bedrijf
De Nederlandse toezichthouder kan zelf niet direct in actie komen. “Omdat Viaplay in Zweden is gevestigd zal de ACM de Zweedse toezichthouder vragen om in actie te komen en Viaplay aan te spreken”, aldus Bierling. De woordvoerster heeft nog een tip voor klanten die klachten met Viaplay ervaren. “Klanten kunnen voor hun klachten en de oplossing daarvan natuurlijk Viaplay blijven benaderen.” ACM heeft een speciale pagina op internet geplaatst waarop wordt uitgelegd wat de opties en mogelijkheden voor klachten bij digitale diensten zoals Viaplay zijn.
Bewijslast
Viaplay heeft meerdere malen in reacties laten weten dat de problemen worden veroorzaakt door de apparatuur die klanten gebruiken of door de verbinding van de internetaanbieder. Uit de publicatie op ACM ConsuWijzer blijkt dat in dit geval de bewijslast bij Viaplay ligt. Als Viaplay dit niet kan bewijzen heeft de consument recht op compensatie, en bij aanhoudende klachten recht op ontbinding van de overeenkomst.
- Een uitgebreide reactie van Viaplay leest u in dit artikel