Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Top 2000 zorgt voor ongekend luisterrecord NPO Radio 2

    NPO Radio 2 heeft in de laatste week van 2023 een ongekend hoog marktaandeel binnen het Nederlandse radiolandschap weten te behalen.
    Jarco Kriek
    3 januari 2024
    comments 0
    Top 2000 zorgt voor ongekend luisterrecord NPO Radio 2
    Foto Getty Images

    Het is dit jaar voor het eerst goed inzichtelijk hoeveel Nederlanders in de laatste week van het jaar afstemmen op NPO Radio 2 tijdens de Top 2000-uitzendingen. Dit heeft te maken met de andere manier van het meten van het bereik van radiozenders. Nationaal Media Onderzoek (NMO) publiceert namelijk sinds medio vorig jaar de cijfers omtrent luisterbereik wekelijks in plaats van maandelijks.

     

    Maandelijks

    In het geval van NPO Radio 2 werd deze radiozender in december marktleider, maar met een veel lager marktaandeel dan nu zichtbaar is. Dit komt doordat het aantal Nederlanders dat in de weken voorafgaand aan de Top 2000 afstemde op NPO Radio 2 veel lager lag. Oorzaak waren de Top 4000-uitzendingen op Radio 10 en het omtoveren tot ‘kerststation’ van Sky Radio, beide zenders van het commerciële mediabedrijf Talpa Network.

     

    Vier van de tien

    Nu NMO de meting wekelijks verricht, kan voor het eerst echt het bereik van NPO Radio 2 tijdens de Top 2000 exacter gemeten worden. Dat zorgt voor een ongekend hoog marktaandeel voor de publieke radiozender. NPO Radio 2 bereikte ruim 7,1 miljoen luisteraars, een marktaandeel van 41,1 procent. Gemiddeld luisterden Nederlanders die afstemden op NPO Radio 2 gedurende de Top 200 139 minuten naar deze radiozender. Alleen NPO Radio 5 had tijdens deze periode een trouwer luisterpubliek met een gemiddelde luistertijd van 143 minuten. Maar ook NPO Radio 5 voelde de populariteit van de Top 2000. In de week voorafgaand aan de Top 2000 lag de gemiddelde luistertijd namelijk een half uur hoger.

     

    Luisteraarsdip

    Van de overige zenders zag alleen 100%NL het marktaandeel vergeleken met de voorlaatste week (week 51) van 2023 stijgen. Maar met een marktaandeel van 2,7 procent is 100%NL nog niet op het niveau van voor de feestmaand december. Alle overige zenders in de landelijke ether verloren marktaandeel. De grootste klap kreeg Radio 10, dat in een week tien procent marktaandeel moest inleveren. Andere zenders met een serieus verlies van marktaandeel waren Qmusic (-3,8), Sky Radio (-3,2) en NPO 3FM (-2,8).

    NPOpublieke omroepNPO Radio 2Top 2000luistercijfersmarktaandeel

    Reacties