Trap niet in leugens telefonische verkoop abonnementen tv en internet
In een dynamische markt horen manieren om het abonnement van providers onder de aandacht te brengen bij consumenten en bedrijven. Dit gebeurt veelal door reclames op tv, radio en online media. Een ander fenomeen is telefonische verkoop van abonnementen. Sinds kort is dit niet meer toegestaan in het geval van consumentenabonnementen. Bij verkoop van zakelijke abonnementen mag telefonische verkoop van abonnementen – net als persoonlijke verkoop in bijvoorbeeld winkels - nog wel. Bij het afsluiten van een zakelijk abonnement is er geen bedenktermijn van toepassing. Zodra de handtekening is gezet of telefonische goedkeuring is gegeven, is er geen weg meer terug. U bent gedurende de afgesproken contractperiode klant bij de betreffende provider. Opzeggen kan wellicht nog wel, maar kosteloos is dit niet.
Leugentjes
Nu KPN het oude DSL kopernetwerk in veel regio’s heeft uitgezet of gaat uitzetten, is een stijging van het aantal meldingen te zien van telefonische verkopers die dit gebruiken om een abonnement te verkopen. Feit is dat in gebieden waar KPN het kopernetwerk uitzet al langere tijd diensten via glasvezel worden aangeboden. KPN heeft alle DSL-klanten dan al de mogelijkheid gegeven om het abonnement kosteloos en tegen gelijke maandprijs over te zetten naar het kwalitatief betere glasvezel. Telefonische verkopers gebruiken soms dit argument om een abonnement van een andere provider te verkopen. Bijvoorbeeld het argument ‘KPN stopt op uw adres met het leveren met diensten en dit wordt door provider X overgenomen’ wordt meer dan eens gebruikt. Totaal niet waar, maar alles blijkt geoorloofd te zijn om het abonnement maar te verkopen en dus de bijbehorende provisie op te kunnen strijken. Maar er zijn ook andere onwaarheden die worden verteld. “De nu door u gebruikte glasvezel van provider X wordt binnenkort technisch verbeterd en door provider Y overgenomen. U moet dus een abonnement bij een andere provider kopen om online te blijven’ is ook een veel gehoorde onwaarheid.
Providers
De providers zelf zijn ook niet blij met dergelijke manier van verkoop van abonnementen. Omdat de verkoop verloopt via externe bedrijven – die wel door providers zijn ingehuurd – weten zij niet welke argumenten daadwerkelijk bij de verkooppoging worden gebruikt. Providers zeggen wel dat de ingehuurde bedrijven volgens een vooraf opgesteld verkoopscript abonnementen moeten verkopen. Binnen deze scripts vallen niet bovengenoemde feitelijke onwaarheden. Omdat nieuwe wetgeving verbiedt dat aan huis of telefonisch abonnementen aan consumenten aangeboden worden, blijkt dat veelal alleen wordt gebeld naar bewoners van adressen waar volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel een bedrijf is gevestigd. Dan valt het verkopen van abonnementen namelijk binnen de toegestane zakelijke markt.
Voorzorg
Om niet voor onaangename verrassingen te komen staan, is het wellicht het beste om helemaal niet op een telefonisch aanbod voor een vast abonnement in te gaan. Mocht het aanbod u toch aanspreken, dan is het aan te raden om niet direct toe te happen. Laat de aanbieding eerst schriftelijk via e-mail vastleggen. Dan ziet u direct wat de aanbieding is en welke voorwaarden hieraan gekoppeld zijn. U kunt dan ook vragen stellen betreffende eventuele onduidelijkheden in het voorstel. Dit is overigens ook een goed advies als zelf bij de eigen provider het lopende abonnement wordt verlengd of u uit eigen overweging besluit van de ene naar de andere provider te hoppen om zo een welkomstbonus te innen.