Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken

    Vrijwel elk recent onderzoek wijst het aan. We kijken minder traditioneel en juist meer online naar tv- en videocontent. Maar traditioneel kijken, blijft nog veruit de belangrijkste manier van mediaconsumptie.
    Jarco Kriek
    8 august 2018
    comments 0
    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken
    Foto ANP

    Dit keer is het een onderzoek van Screenforce die de trend van minder traditioneel en meer online bevestigt. Met traditioneel tv-kijken wordt het kijken van tv- en videocontent via aanbieders als Ziggo, KPN en Canal Digitaal bedoeld. Met online kijken gaat het veelal om OTT-diensten die direct via internet zonder enigerlei ander tv-abonnement te bekijken zijn.

     

    Daling kijktijd

    De verschuiving van traditioneel naar online kijken, zorgt niet voor een forse vermindering van de kijktijd die Nederlanders gemiddeld per dag aan het bekijken van tv- en videocontent besteden. In de eerste helft daalde de kijktijd wel met drie procent naar gemiddeld 174 minuten per dag. 'Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd', is de uitleg van Screenforce.

     

    Meer online

    Screenforce vervolgt in het onderzoek: 'Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.'

    mediaconsumptielineairtraditioneelonlineOTTuitgesteldvideo on demandinteractieve TVScreenforceonderzoekkijktijdSKOHDTVdigitale kabeltelevisieinternet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win De beentjes van Sint-Hildegard

      CineMember voegt deze maand onder andere De beentjes van Sint-Hildegard toe, waarin Gedda zóveel van Jan houdt, dat hij het er benauwd van krijgt. Zij ziet het huwelijk als een vorm van begeleid wonen… Wij geven vijf keer een maandabonnement weg, waarmee onder andere dit comedy-drama te bekijken is.

    TV-TIP De nationale reistest 2022

    De nationale reistest 2022
    NPO 3 om 20:26 uur
    In De Nationale Reistest worden zeven bekende Nederlanders door Sahil Amar Aïssa en Dzifa Kusenuh getest op hun reiskennis.

    TV-TIP The UnXplained

    The UnXplained
    History om 20:30 uur
    In The UnXplained gidst acteur William Shatner ons langs onheilspellende onderwerpen die de mensheid al eeuwen verbijsteren.

    Interview

    • *

      Leo Alkemade

      Van je familie moet je het hebben

      Een hoofdgast wordt naar de studio gelokt waar familieleden en vrienden zijn om samen een quiz te spelen. De presentatie is in handen van Leonie ter Braak en Leo Alkemade.
      Reacties0 reactie(s)