1. Nieuws

    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken

    Vrijwel elk recent onderzoek wijst het aan. We kijken minder traditioneel en juist meer online naar tv- en videocontent. Maar traditioneel kijken, blijft nog veruit de belangrijkste manier van mediaconsumptie.
    Jarco Kriek
    8 august 2018
    comments 0
    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken
    Foto ANP

    Dit keer is het een onderzoek van Screenforce die de trend van minder traditioneel en meer online bevestigt. Met traditioneel tv-kijken wordt het kijken van tv- en videocontent via aanbieders als Ziggo, KPN en Canal Digitaal bedoeld. Met online kijken gaat het veelal om OTT-diensten die direct via internet zonder enigerlei ander tv-abonnement te bekijken zijn.

     

    Daling kijktijd

    De verschuiving van traditioneel naar online kijken, zorgt niet voor een forse vermindering van de kijktijd die Nederlanders gemiddeld per dag aan het bekijken van tv- en videocontent besteden. In de eerste helft daalde de kijktijd wel met drie procent naar gemiddeld 174 minuten per dag. 'Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd', is de uitleg van Screenforce.

     

    Meer online

    Screenforce vervolgt in het onderzoek: 'Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.'

    mediaconsumptielineairtraditioneelonlineOTTuitgesteldvideo on demandinteractieve TVScreenforceonderzoekkijktijdSKOHDTVdigitale kabeltelevisieinternet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET GEMINI MAN

      Gemini Man is een nieuwe actiethriller met Will Smith als huurmoordenaar Henry Brogan. Hij wordt zelf het doelwit als hij achtervolgd wordt door een mysterieuze concurrent die zijn acties telkens voorspelt. Totaal TV mag van deze actiethriller vijf keer een VIP-pakket weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee filmkaartjes.

    TV-TIP Stacey Dooley meets the IS brides

    Stacey Dooley meets the IS brides
    om 16:10 uur
    De vrouwen die vertrokken naar Syrië om te leven in het Kalifaat van IS hebben daar nu dikke spijt van. Stacey Dooley zoekt ze op in gevangenkampen en zoekt uit wat hen bezielde.

    TV-TIP Expedition Unknown

    Expedition Unknown
    om 16:10 uur
    De rode schoentjes uit filmklassieker The Wizard of Oz werden in 2005 uit een museum gestolen. Josh Gates gaat op zoek naar de dader en brengt de magische muiltjes weer thuis.

    Interview

    • *

      Waldemar Torenstra

      Verborgen verleden van Nederland

      In Verborgen verleden van Nederland ontrafelt Waldemar Torenstra de geschiedenis van iconische Nederlandse plekken; op zoek naar de verhalen die zich op die locaties hebben afgespeeld.
      Reacties0 reactie(s)