Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken

    Vrijwel elk recent onderzoek wijst het aan. We kijken minder traditioneel en juist meer online naar tv- en videocontent. Maar traditioneel kijken, blijft nog veruit de belangrijkste manier van mediaconsumptie.
    Jarco Kriek
    8 august 2018
    comments 0
    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken
    Foto ANP

    Dit keer is het een onderzoek van Screenforce die de trend van minder traditioneel en meer online bevestigt. Met traditioneel tv-kijken wordt het kijken van tv- en videocontent via aanbieders als Ziggo, KPN en Canal Digitaal bedoeld. Met online kijken gaat het veelal om OTT-diensten die direct via internet zonder enigerlei ander tv-abonnement te bekijken zijn.

     

    Daling kijktijd

    De verschuiving van traditioneel naar online kijken, zorgt niet voor een forse vermindering van de kijktijd die Nederlanders gemiddeld per dag aan het bekijken van tv- en videocontent besteden. In de eerste helft daalde de kijktijd wel met drie procent naar gemiddeld 174 minuten per dag. 'Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd', is de uitleg van Screenforce.

     

    Meer online

    Screenforce vervolgt in het onderzoek: 'Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.'

    mediaconsumptielineairtraditioneelonlineOTTuitgesteldvideo on demandinteractieve TVScreenforceonderzoekkijktijdSKOHDTVdigitale kabeltelevisieinternet

    Reacties

  1. TV-TIP Aussie Gold Hunters

    Aussie Gold Hunters
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Goud, zweet en tranen in het ­nieuwe seizoen van Aussie Gold Hunters. Want met ­goudprijzen op record­hoogte ­nemen de ­goudzoekers in de snikhete en ­uitgestrekte Outback van Australië nog meer risico om de jackpot naar de oppervlakte te schoffelen. Zo ­besluiten The Dust Devils om met een konvooi aan kostbare machines 1200 km het land in te trekken. Maar ligt het goud daar wel te blinken? De Poseidon Crew heeft in ieder geval wel succes.

    TV-TIP Andy & Melisa

    Andy & Melisa
    SBS 6 om 20:30 uur
    Na een kleine flirt met RTL en een paar jaar radiostilte keren Andy en vriendin Melisa – de twee zijn al jaren gescheiden – terug op het oude SBS-nest. En hier blijkt dat er eigenlijk niks veranderd is. Al ligt de oud-voetballer niet meer dagen gestrekt op de bank. Er is tv-werk, een YouTube-kanaal en er moet ook geklust worden in hun nieuwe stek aan de Costa de Sol, dat gereedgemaakt moet worden voor de verhuur.

    Interview