1. Nieuws

    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken

    Vrijwel elk recent onderzoek wijst het aan. We kijken minder traditioneel en juist meer online naar tv- en videocontent. Maar traditioneel kijken, blijft nog veruit de belangrijkste manier van mediaconsumptie.
    Jarco Kriek
    8 augustus 2018
    comments 0
    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken
    Foto ANP

    Dit keer is het een onderzoek van Screenforce die de trend van minder traditioneel en meer online bevestigt. Met traditioneel tv-kijken wordt het kijken van tv- en videocontent via aanbieders als Ziggo, KPN en Canal Digitaal bedoeld. Met online kijken gaat het veelal om OTT-diensten die direct via internet zonder enigerlei ander tv-abonnement te bekijken zijn.

     

    Daling kijktijd

    De verschuiving van traditioneel naar online kijken, zorgt niet voor een forse vermindering van de kijktijd die Nederlanders gemiddeld per dag aan het bekijken van tv- en videocontent besteden. In de eerste helft daalde de kijktijd wel met drie procent naar gemiddeld 174 minuten per dag. 'Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd', is de uitleg van Screenforce.

     

    Meer online

    Screenforce vervolgt in het onderzoek: 'Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.'

    mediaconsumptielineairtraditioneelonlineOTTuitgesteldvideo on demandinteractieve TVScreenforceonderzoekkijktijdSKOHDTVdigitale kabeltelevisieinternet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Ockels erfenis

    Ockels erfenis
    NPO 2 om 19:25 uur
    De meeste documentaires over iconische figuren zijn alleen maar positief, met zo nu en dan een kleine kanttekening. Deze docu toont dat Wubbo Ockels helemaal niet zo een leuke man was. De Nederlandse astronaut raakte zo geobsedeerd met het redden van de aarde dat hij zijn familie verwaarloosde en collega's tegen zich in het harnas joeg.

    TV-TIP Indiana Jones and the Temple of Doom

    Indiana Jones and the Temple of Doom
    om 04:27 uur
    Na een incident in een nachtclub in Shanghai slaat Indiana Jones op de vlucht met zijn hulpje Short Round en zangeres Willie Scott. Het trio belandt in een klein dorpje waar een magische steen is gestolen en kinderen zijn ontvoerd om te werken in de mijn. Jones besluit de dorpelingen te helpen.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)