1. Nieuws

    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken

    Vrijwel elk recent onderzoek wijst het aan. We kijken minder traditioneel en juist meer online naar tv- en videocontent. Maar traditioneel kijken, blijft nog veruit de belangrijkste manier van mediaconsumptie.
    Jarco Kriek
    8 august 2018
    comments 0
    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken
    Foto ANP

    Dit keer is het een onderzoek van Screenforce die de trend van minder traditioneel en meer online bevestigt. Met traditioneel tv-kijken wordt het kijken van tv- en videocontent via aanbieders als Ziggo, KPN en Canal Digitaal bedoeld. Met online kijken gaat het veelal om OTT-diensten die direct via internet zonder enigerlei ander tv-abonnement te bekijken zijn.

     

    Daling kijktijd

    De verschuiving van traditioneel naar online kijken, zorgt niet voor een forse vermindering van de kijktijd die Nederlanders gemiddeld per dag aan het bekijken van tv- en videocontent besteden. In de eerste helft daalde de kijktijd wel met drie procent naar gemiddeld 174 minuten per dag. 'Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd', is de uitleg van Screenforce.

     

    Meer online

    Screenforce vervolgt in het onderzoek: 'Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.'

    mediaconsumptielineairtraditioneelonlineOTTuitgesteldvideo on demandinteractieve TVScreenforceonderzoekkijktijdSKOHDTVdigitale kabeltelevisieinternet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP The Wolf of Wall Street

    The Wolf of Wall Street
    RTL 7 om 20:25 uur
    In 1987 start de 26-jarige effectenmakelaar Jordan Belfort zijn eigen firma op. Al snel verdient hij bijna een miljoen dollar per week. Zijn tomeloze ambitie leidt tot een gestoord leven vol bedrog, doorgesnoven prostituees, overdadige diners, uitzinnige feesten, peperdure bolides en bergen cocaïne. En dat terwijl zijn bloedmooie vrouw Naomi op hem wacht in zijn landhuis.

    TV-TIP The cocaine trail

    The cocaine trail
    NPO 3 om 20:25 uur
    De deelnemers dachten dat een snuifje in het weekend geen kwaad kon, totdat ze de levensgevaarlijke kant van de drugshandel van dichtbij zagen.

    Interview

    • In de voetsporen van de Bevrijding is vanaf 28 maart te zien bij NPO 2

      Philip Freriks

      In de voetsporen van de bevrijding

      Philip Freriks gaat in gesprek met bevrijders die een einde maakten aan de Duitse bezetting, en met burgers die er middenin zaten.
      Reacties0 reactie(s)