Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken

    Vrijwel elk recent onderzoek wijst het aan. We kijken minder traditioneel en juist meer online naar tv- en videocontent. Maar traditioneel kijken, blijft nog veruit de belangrijkste manier van mediaconsumptie.
    Jarco Kriek
    8 august 2018
    comments 0
    Trend blijft doorzetten: minder traditioneel en meer online tv-kijken
    Foto ANP

    Dit keer is het een onderzoek van Screenforce die de trend van minder traditioneel en meer online bevestigt. Met traditioneel tv-kijken wordt het kijken van tv- en videocontent via aanbieders als Ziggo, KPN en Canal Digitaal bedoeld. Met online kijken gaat het veelal om OTT-diensten die direct via internet zonder enigerlei ander tv-abonnement te bekijken zijn.

     

    Daling kijktijd

    De verschuiving van traditioneel naar online kijken, zorgt niet voor een forse vermindering van de kijktijd die Nederlanders gemiddeld per dag aan het bekijken van tv- en videocontent besteden. In de eerste helft daalde de kijktijd wel met drie procent naar gemiddeld 174 minuten per dag. 'Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale kijktijd', is de uitleg van Screenforce.

     

    Meer online

    Screenforce vervolgt in het onderzoek: 'Binnen de 174 minuten kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de tv-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.'

    mediaconsumptielineairtraditioneelonlineOTTuitgesteldvideo on demandinteractieve TVScreenforceonderzoekkijktijdSKOHDTVdigitale kabeltelevisieinternet

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      Win de dvd van Mare of Easttown

      Dit paradepaardje uit de HBO-stal vertelt het verhaal van detective Mare Sheehan, briljant vertolkt door Oscarwinnares Kate Winslet. Tijdens het onderzoek naar een moord op een lokale tiener moet zij ook met haar eigen persoonlijke demonen afrekenen. Totaal TV mag vijf keer de dvd weggeven.

    TV-TIP The Wedding Planner

    The Wedding Planner
    RTL 8 om 20:25 uur
    Mary Fiore is een succesvolle huwelijksplanner. Ze organiseert een belangrijke bruiloft, maar wordt verliefd op de bruidegom.

    TV-TIP Chantals beauty camper

    Chantals beauty camper
    RTL 4 om 20:30 uur
    Chantal parkeert haar camper in Rotterdam, waar Fred en Leco politieagent Natalie en single vader Dennis onder handen nemen.

    Interview

    • *

      Freek Vonk

      Freeks Jungle School

      In Freeks Jungle School geeft prof. dr. Freek Vonk vanuit ‘zijn hutje in de rimboe’ op geheel eigen wijze biologielessen aan het hele gezin.
      Reacties0 reactie(s)