TV-aanbieders wapenen zich tegen Netflix

TV-aanbieders moeten in de toekomst niet alleen de
concurrentie met elkaar aangaan. Ook op de lucratieve video on demand-markt is
de strijd in volle hevigheid losgebarsten. TV-aanbieders wapenen zich daarbij
vooral tegen Netflix.
In Nederland krijgt Netflix vanaf de kant van tv-aanbieders
als eerste met concurrentie van de UPC all you can watch-videodienst
MyPrime te maken. Via de interactieve Horizon mediabox krijgt men MyPrime bij
de meest verkochte Alles-in-1 Power-abonnementen gratis meegeleverd. In alle
andere gevallen kost een abonnement €6,50 per maand. KPN biedt – via het eigen
merk en dochterondernemingen als XS4All - Netflix niet aan, maar levert wel
tegen een meerprijs van tien euro per maand de all you can watch-dienst
Videoland Unlimited. Deze Netflix-concurrent is vooralsnog alleen direct via
enkele tv-aanbieders beschikbaar. Later dit jaar kan men Videoland Unlimited
ook direct via computer, tablet en smartphone bekijken.
België
In Nederland reageren tv-aanbieders achteraf na de komst van
Netflix op de groeiende populariteit van de videodienst. In België hebben
tv-aanbieders het voordeel dat men zich vooraf tegen Netflix kan wapenen.
Netflix heeft interesse om de Belgische tv-markt te betreden, maar heeft dit nog
niet gedaan. Nadat eerder Telenet – zusterbedrijf van UPC Nederland – de all
you can watch-dienst Rex & Rio presenteerde, doet Belgacom nu hetzelfde. Met
de nieuwe Movies & Series Pass kunnen Belgacom-klanten voor een vast bedrag
van €14,95 per maand onbeperkt naar films en series kijken. Het aanbod bedraagt
volgens Belgacom rond de vierhonderd films en series per jaar. Daarnaast heeft
Belgacom nog enkele andere Pass-varianten gepresenteerd waaronder de
Cinefeel Pass voor fans van filmklassiekers (€9,95 per maand), de Kids Pass met
programma’s en series voor kinderen (€7,95 per maand) en de Net Gemist-Pass met
het op-aanvraagaanbod van VRT (€5,95 per maand).