TV Oranje richt juridische pijlen wederom op TROS
Aan de langlopende onenigheid tussen het Nederlands muziekkanaal TV Oranje en de publieke omroep TROS komt voorlopig nog geen einde. TV Oranje voegt een nieuw juridisch hoofdstuk aan het dossier toe.
Aan de langlopende onenigheid tussen
het Nederlands muziekkanaal TV Oranje en de publieke omroep TROS komt voorlopig
nog geen einde. TV Oranje voegt een nieuw juridisch hoofdstuk aan het dossier
toe.
TV Oranje en TROS zijn concurrenten
van elkaar. TROS heeft in het digitaal publiek themakanaal Sterren24 – ook wel
bekend als Sterren.nl – een soortgelijk muziekkanaal als TV Oranje.
Laatstgenoemde ziet dit als oneerlijke concurrentie omdat men vindt dat voor
het digitaal themakanaal Sterren24 publiek geld afkomstig van de
belastingbetaler gebruikt wordt. TV Oranje eigenaren Jur Bron en Gerard Ardesch
willen dat omroepvereniging TROS zich binnenkort voor het organiseren van
artiestenreizen voor de rechter moet verantwoorden. TROS voert deze reizen in
samenwerking met Van der Valk Vakanties uit. Dit jaar staan er reizen naar de
Oostenrijkse sneeuw, opnieuw een cruise, een kerstmarktenreis en een reisreünie
in het Avifauna gepland. Al deze reizen zijn voor niet-leden en worden
gepromoot via de site en de nieuwsbrieven van televisiereizen.nl. Dat bedrijf
wordt gerund door de partner van TROS programmaleider Gerard Baars.
Ook wil TV Oranje dat
de publieke omroep stopt met het aanbieden van DVD’s en CD’s met een korting
van meer dan 50% op de reguliere verkoopprijs. Het verdienmodel van de
reclamevrije zender TV Oranje is dat men inkomsten genereert uit de aan de
televisiezender gekoppelde internetwinkel. Daar worden voornamelijk DVD’s en CD’s
verkocht. De TV Oranje eigenaren ondervinden de kortingsacties van de TROS op
deze beeld- en geluiddragers eveneens als oneerlijke concurrentie. Bron en
Ardesch willen dat het Commissariaat voor de Media en de politiek een einde
maken aan het door publieke omroepen ver beneden de verkoopprijs aanbieden van
DVD's en CD's in combinatie met een lidmaatschap. Gerard Ardesch van TV Oranje
geeft een voorbeeld: "Zo biedt de TROS momenteel in combinatie met een
omroeplidmaatschap de DVD Toppers in Concert 2010 aan voor 6 Euro, terwijl deze
zelfs als speciale aanbieding bij Bol.com nog steeds het dubbele kost. Een
duidelijker voorbeeld van oneerlijke concurrentie en marktverstoring ten
opzichte van onder meer onze eigen webshop kunnen we niet bedenken.”
TV OranjeTROSSterren.nlSterren24