1. Nieuws

    TV Oranje richt juridische pijlen wederom op TROS

    Aan de langlopende onenigheid tussen het Nederlands muziekkanaal TV Oranje en de publieke omroep TROS komt voorlopig nog geen einde. TV Oranje voegt een nieuw juridisch hoofdstuk aan het dossier toe.
    Jarco Kriek
    15 april 2011
    comments 0
    TV Oranje richt juridische pijlen wederom op TROS

    Aan de langlopende onenigheid tussen het Nederlands muziekkanaal TV Oranje en de publieke omroep TROS komt voorlopig nog geen einde. TV Oranje voegt een nieuw juridisch hoofdstuk aan het dossier toe.

    TV Oranje en TROS zijn concurrenten van elkaar. TROS heeft in het digitaal publiek themakanaal Sterren24 – ook wel bekend als Sterren.nl – een soortgelijk muziekkanaal als TV Oranje. Laatstgenoemde ziet dit als oneerlijke concurrentie omdat men vindt dat voor het digitaal themakanaal Sterren24 publiek geld afkomstig van de belastingbetaler gebruikt wordt. TV Oranje eigenaren Jur Bron en Gerard Ardesch willen dat omroepvereniging TROS zich binnenkort voor het organiseren van artiestenreizen voor de rechter moet verantwoorden. TROS voert deze reizen in samenwerking met Van der Valk Vakanties uit. Dit jaar staan er reizen naar de Oostenrijkse sneeuw, opnieuw een cruise, een kerstmarktenreis en een reisreünie in het Avifauna gepland. Al deze reizen zijn voor niet-leden en worden gepromoot via de site en de nieuwsbrieven van televisiereizen.nl. Dat bedrijf wordt gerund door de partner van TROS programmaleider Gerard Baars.

    Ook wil TV Oranje dat de publieke omroep stopt met het aanbieden van DVD’s en CD’s met een korting van meer dan 50% op de reguliere verkoopprijs. Het verdienmodel van de reclamevrije zender TV Oranje is dat men inkomsten genereert uit de aan de televisiezender gekoppelde internetwinkel. Daar worden voornamelijk DVD’s en CD’s verkocht. De TV Oranje eigenaren ondervinden de kortingsacties van de TROS op deze beeld- en geluiddragers eveneens als oneerlijke concurrentie. Bron en Ardesch willen dat het Commissariaat voor de Media en de politiek een einde maken aan het door publieke omroepen ver beneden de verkoopprijs aanbieden van DVD's en CD's in combinatie met een lidmaatschap. Gerard Ardesch van TV Oranje geeft een voorbeeld: "Zo biedt de TROS momenteel in combinatie met een omroeplidmaatschap de DVD Toppers in Concert 2010 aan voor 6 Euro, terwijl deze zelfs als speciale aanbieding bij Bol.com nog steeds het dubbele kost. Een duidelijker voorbeeld van oneerlijke concurrentie en marktverstoring ten opzichte van onder meer onze eigen webshop kunnen we niet bedenken.” 

    TV OranjeTROSSterren.nlSterren24

    Reacties

  1. TV-TIP Wetenschap om op te vreten

    Wetenschap om op te vreten
    NPO 2 om 17:25 uur
    Moedermelk, rijst en zuurdesembrood. Een baby heeft voor minder z'n neus opgehaald. Wat zit er nou in die huisgemaakte melk? Waarom zijn ze in de Filipijnen dol op rijst? Is dat zuurdesem brood echt zo gezond? Voor jou vragen, voor James Wong een weet.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP The Long Season

    The Long Season
    NPO 2 om 20:25 uur
    Nee, deze documentaire gaat niet over afgelopen zomer. Hij gaat over de tentenkampen in Libanon, waar zo'n 1,2 miljoen Syriërs wachten tot de oorlog in hun mooie land een keer voorbij is. The Long Season won onder andere een Beeld en Geluid IDFA Award.