1. Nieuws

    TV Oranje richt juridische pijlen wederom op TROS

    Aan de langlopende onenigheid tussen het Nederlands muziekkanaal TV Oranje en de publieke omroep TROS komt voorlopig nog geen einde. TV Oranje voegt een nieuw juridisch hoofdstuk aan het dossier toe.
    Jarco Kriek
    15 april 2011
    comments 0
    TV Oranje richt juridische pijlen wederom op TROS

    Aan de langlopende onenigheid tussen het Nederlands muziekkanaal TV Oranje en de publieke omroep TROS komt voorlopig nog geen einde. TV Oranje voegt een nieuw juridisch hoofdstuk aan het dossier toe.

    TV Oranje en TROS zijn concurrenten van elkaar. TROS heeft in het digitaal publiek themakanaal Sterren24 – ook wel bekend als Sterren.nl – een soortgelijk muziekkanaal als TV Oranje. Laatstgenoemde ziet dit als oneerlijke concurrentie omdat men vindt dat voor het digitaal themakanaal Sterren24 publiek geld afkomstig van de belastingbetaler gebruikt wordt. TV Oranje eigenaren Jur Bron en Gerard Ardesch willen dat omroepvereniging TROS zich binnenkort voor het organiseren van artiestenreizen voor de rechter moet verantwoorden. TROS voert deze reizen in samenwerking met Van der Valk Vakanties uit. Dit jaar staan er reizen naar de Oostenrijkse sneeuw, opnieuw een cruise, een kerstmarktenreis en een reisreünie in het Avifauna gepland. Al deze reizen zijn voor niet-leden en worden gepromoot via de site en de nieuwsbrieven van televisiereizen.nl. Dat bedrijf wordt gerund door de partner van TROS programmaleider Gerard Baars.

    Ook wil TV Oranje dat de publieke omroep stopt met het aanbieden van DVD’s en CD’s met een korting van meer dan 50% op de reguliere verkoopprijs. Het verdienmodel van de reclamevrije zender TV Oranje is dat men inkomsten genereert uit de aan de televisiezender gekoppelde internetwinkel. Daar worden voornamelijk DVD’s en CD’s verkocht. De TV Oranje eigenaren ondervinden de kortingsacties van de TROS op deze beeld- en geluiddragers eveneens als oneerlijke concurrentie. Bron en Ardesch willen dat het Commissariaat voor de Media en de politiek een einde maken aan het door publieke omroepen ver beneden de verkoopprijs aanbieden van DVD's en CD's in combinatie met een lidmaatschap. Gerard Ardesch van TV Oranje geeft een voorbeeld: "Zo biedt de TROS momenteel in combinatie met een omroeplidmaatschap de DVD Toppers in Concert 2010 aan voor 6 Euro, terwijl deze zelfs als speciale aanbieding bij Bol.com nog steeds het dubbele kost. Een duidelijker voorbeeld van oneerlijke concurrentie en marktverstoring ten opzichte van onder meer onze eigen webshop kunnen we niet bedenken.” 

    TV OranjeTROSSterren.nlSterren24

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)