1. Nieuws

    TV-abonnement mogelijk duurder door NPO

    De kans is groot dat Nederlanders vanaf volgend jaar meer voor het huidige tv-abonnement moeten betalen. Oorzaak is een hogere doorgiftevergoeding die de Nederlandse publieke omroep (NPO) voor ogen heeft.
    Jarco Kriek
    4 juni 2018
    comments 3
    TV-abonnement mogelijk duurder door NPO
    Foto ANP

    NPO moet bezuinigen omdat het vanaf 2019 meer dan zestig miljoen euro minder van de overheid krijgt. Dit komt door tegenvallende STER reclame-inkomsten die mede worden veroorzaakt door het mindere aantal kijkers dat traditioneel lineair naar tv-programma’s kijkt. Al eerder lekten plannen uit dat de NPO de abonnementsdienst NPO Start Plus – kosten €2,95 per maand – wil gaan inzetten voor het terugkijken van eerder uitgezonden programma’s. De gratis variant NPO Start blijft nog wel bestaan maar gaat minder programma’s en gedurende een veel kortere tijd aanbieden. Daarnaast worden de beschikbare programma’s in een voor de huidige tijd bedenkelijke beeldkwaliteit aangeboden.

     

    Doorgiftevergoeding

    Maar NPO kan het gat dat door de bezuiniging ontstaat niet geheel met wijzigingen bij levering van online diensten opvangen. Volgens De Telegraaf wil NPO de vergoeding verhogen die aanbieders voor doorgifte van de kanalen moeten betalen. Dat is een bizarre situatie omdat aanbieders met meer dan 100.000 abonnees bij de wet verplicht zijn om de drie landelijke kanalen van de NPO door te geven. En deze wettelijke plicht houdt de aanbieders feitelijk in een houdgreep. Ze dienen met een hogere inkoopprijs van in ieder geval de drie landelijke tv-zenders en vijf landelijke radiozenders akkoord te gaan. Het gevolg van de mogelijke prijsverhoging is dat Nederlanders meer voor het tv-abonnement moeten gaan betalen. De Nederlander betaalt al op meerdere manieren naast het tv-abonnement mee aan de publieke omroep.

     

    Vercommercialisering NPO

    NPO wil met de nieuwe strategie de terrugval van inkomsten op het bord van commerciële mediabedrijven leggen. In 2016 was deze strategie in Nederland voor het eerst zichtbaar bij contractonderhandelingen voor de doorgifte van de sportkanalen van FOX Sports. Eigenaar Eredivisie Media & Marketing had al enige jaren fors verlies met FOX Sports geleden. Om de betaalzender winstgevend te maken, werd een plan bedacht. Omdat Eredivisievoetbal een must-have voor aanbieders is, moesten zij uit concurrentie-overwegingen wel instemmen met nieuwe voorwaarden. Hierdoor betalen alle aanbieders die FOX Sports aanbieden nu voor iedere klant – of nu wel of niet van FOX Sports gebruik wordt gemaakt – een vaste afdracht aan Eredivisie Media & Marketing. Uitzondering is Ziggo dat tot medio 2020 nog een doorlopende oude overeenkomst heeft. NPO heeft door de must-carry verplichting ook de mogelijkheid om aanbieders meer voor doorgifte van zenders te laten betalen.

     

    Aanbieders

    Natuurlijk stellen VodafoneZiggo (Ziggo), KPN en T-Mobile dat ze eerst met de NPO om de tafel willen om de nieuwe plannen van de publieke omroep te bespreken. Ze wijzen erop dat de diensten die NPO aan hen levert wel overeen moeten komen met de hoogte van de vergoeding. En dit lijkt niet het geval te zijn omdat NPO juist meer in eigen beheer online wil gaan aanbieden via abonnementsdienst NPO Start Plus.

     

    ACM

    Inmiddels is de nieuwe satelliettelevisie-aanbieder Joyne naar toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) gestapt om de hoogte van de doorgiftevergoeding in een onlangs gesloten overeenkomst te laten toetsen. Joyne moet €0.45 per abonnee per maand voor de doorgifte van de drie landelijke tv-zenders betalen. Dat is veel meer dan de aanbieder in eerste instantie moest betalen. Onduidelijk is of de door Joyne gecommuniceerde doorgiftevergoeding door de nu onthulde plannen in 2019 nog verder omhoog wordt bijgesteld.

    NPOpublieke omroepdoorgiftedootgiftevergoedingdistributieovereenkomstbezuinigingVodafoneZiggZiggoKPNT-MobileJoynemust carrymust-carryNPO StartNPO Start PlustvtelevisieradioonlineFOX SportsabonnementACM

    Reacties

  1. TV-TIP Typisch Bloemenbuurt

    Typisch Bloemenbuurt
    NPO 2 om 19:20 uur
    We mogen drie weken meegluren in de Amersfoortse Bloemenbuurt. Wie wonen daar en hoe ziet hun leven eruit? Een van de bewoners is volkszanger Johan van Waas. Hij werd door de crew gespot toen hij 'n moppie stond te zingen en mocht het introliedje voor de serie schrijven.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Gold Rush

    Gold Rush
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Tony Beets is druk in de weer om zijn tweede dregde in operatie te krijgen in Klondike. De illustere Friese Amerikaan zal extra goud uit de grond moeten halen nu hij geen royalty's meer van Parker krijgt. En dat gaan zijn kinderen Kevin en Monica merken.