1. Nieuws

    TV-abonnement Ziggo en KPN niet meer vanzelfsprekend

    OTT is de afkorting van 'over the top'. Door deze drie letters heeft menig leidinggevende van een tv-aanbieder slapeloze nachten. Een traditioneel tv-abonnement is namelijk niet meer vanzelfsprekend.
    Jarco Kriek
    12 juli 2018
    comments 1
    TV-abonnement Ziggo en KPN niet meer vanzelfsprekend
    Foto ANP

    Een simpele uitleg van OTT is kijken naar tv- en videocontent direct via internet en zonder tussenkomst van een tv-aanbieder. Steeds meer Nederlanders zeggen het traditioneel tv-abonnement op en gaan online kijken. Deze groep consumenten worden cordcutters genoemd. Cordcutting is op dit moment nog een relatief klein probleem. Slechts tussen de vijf en tien procent van de Nederlandse huisgezinnen kijkt alleen OTT – via internet dus – naar tv-zenders. Maar de verwachtingen voor traditionele tv-aanbieders zijn niet gunstig. Het aantal cordcutters gaat – sterker dan vooraf gedacht – in de komende jaren stijgen. Niet alleen traditionele tv-aanbieders zoals Ziggo en KPN krijgen hiermee te maken. Ook tv-zenders die lineair uitzenden, merken steeds meer van deze ontwikkeling. Zo moet de publieke omroep NPO het komend jaar meer dan zestig miljoen euro bezuinigen en schrapt RTL tientallen banen. Dit omdat reclame-inkomsten onder druk staan.

     

    Internet-only

    De cordcutter kijkt online en hierdoor is een goed internetabonnement belangrijk. En hier zit de enige troefkaart die de Ziggo ’s en KPN’s van Nederland nog in handen hebben. Deze aanbieders verkopen naast tv ook internet. Voor cordcutters is een internet-only abonnement ideaal. Die worden door Ziggo en KPN wel aangeboden, maar zijn slechts enkele euro’s goedkoper dan een duo play-abonnement waarbij tv en internet gecombineerd wordt. Zo moet bij Ziggo zelfs het DKTV tv-abonnement verplicht afgenomen worden om een internetabonnement af te sluiten. De kosten van het DKTV-abonnement worden door het kabelbedrijf zelfs standaard in het internet-only abonnement doorberekend. De meeste consumenten kiezen veelal voor het duo play-abonnement omdat de meeste aanbieders een mobiele tv-dienst als Ziggo GO of KPN Interactieve TV App zonder meerkosten bij het tv-abonnement leveren. Op deze manier kan de cordcutter online op elk gewenst scherm naar de belangrijkste tv-zenders kijken.

     

    OTT

    Maar er zijn ook enkele aanbieders die tegen een gunstig tarief een internet-only abonnement aanbieden. Dit zijn vaak de kleinere aanbieders zoals Tweak die diensten via glasvezelnetwerken leveren. En op deze manier wordt cordcutting plots veel interessanter. Om op internet live naar Nederlandse zenders te kijken, zijn op dit moment meerdere mogelijkheden. De twee belangrijkste aanbieders zijn NLziet en Canal Digitaal. NLziet biedt naast het live kijken naar de twaalf belangrijkste zenders van NPO, RTL en Talpa TV (SBS Broadcasting) ook het terugkijken van eerder uitgezonden programma’s en het bingewatchen van volledige seizoenen van tv-series. Canal Digitaal biedt sinds kort twee OTT-abonnementen waarmee vanaf tien euro per maand naar minimaal 45 zenders gekeken kan worden. Een andere Nederlandse aanbieder Joyne is bezig een eigen IPTV/OTT-platform op te bouwen om ook een OTT-abonnement aan te gaan bieden. En mede door dit soort initiatieven komt het traditionele tv-abonnement nog verder onder druk te staan.

    OTTonlineinternetabonnementcordcutterscordcuttingtraditioneelabonnementZiggoKPNinternet=onlybingewatchenfilmsseries

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:15 uur
    Nairo Quintana werkt weer aan zijn grote doel: de Tourwinst. Toch doemt er een probleem op. Movistar heeft zich versterkt met Mikel Landa, vorig jaar de rebel van Sky. Dan heeft de ploeg dus het paard van Troje binnengehaald, want Landa gaat: ‘nooit meer voor een kopman werken’. Wat zal dat opleveren in de eerste bergetappe.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Het gevoel van De Vierdaagse

    Het gevoel van De Vierdaagse
    NPO 1 om 19:10 uur
    Als Fons de Poel aan de Vierdaagse denkt, krijgt hij kriebels in het vooronder. Als rasechte Nijmegenaar (in 2003 maakte hij nog het singeltje ‘Go NEC, We Gaan Europa in’) kan hij het gevoel van de Vierdaagse pas écht overbrengen. Hij weet namelijk precies wanneer de wandelaars hun brandpunt bereiken.