1. Nieuws

    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement

    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 11
    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement
    Foto: ANP
    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.

    De Nederlandse consument besteedt gemiddeld vijf procent van haar dagelijkse kijktijd aan het kijken naar video’s van zogenoemde SVoD-diensten. Dit komt neer op vijftien minuten per dag. SVoD staat voor subscription video on demand, videodiensten waarbij men een vast bedrag per maand betaalt en daarna onbeperkt video’s kan kijken. Wanneer er alleen wordt gekeken naar de mensen die een SVoD-abonnement hebben, dan loopt de kijktijd voor deze categorie op tot een uur per dag. Dit alles blijkt uit het nieuwste Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper. Netflix is de grootste SVoD-dienst want daar zijn nu al 1,3 miljoen huishoudens op geabonneerd. 

    Lineair kijken populairst

    Lineaire tv ofwel kijken op een vast geprogrammeerd tijdstip op een zender blijft nog steeds de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken. De Nederlander besteedt hier gemiddeld bijna veertig procent van de kijktijd aan. Slechts een kleine minderheid doet dit via een tablet (elf procent) of smartphone (zes procent). Dat lineaire televisie het nog altijd goed doet, blijkt uit het feit dat maar twee procent van de huishoudens géén tv-abonnement heeft op bijvoorbeeld de kabel, digitenne of satelliet. De kijkers die geen tv-abonnement hebben, gebruiken dan in de meeste gevallen weer wel online diensten als Netflix, Videoland Unlimited of NLziet.
    Telecom PaperNetflixLineairOnlineNLZietVideolandTV

    Reacties

  1. TV-TIP The Pursuit of Happyness

    The Pursuit of Happyness
    RTL 4 om 06:30 uur
    Deze verfilming van Chris Gardners levensverhaal draait om de Amerikaanse Droom. In dit geval: hoe je van alleenstaande vader en kansloze vertegenwoordiger een veelverdienende effectenmakelaar wordt. Dat levert clichés en rampspoed op, die met doorzettingsvermogen, geloof in jezelf en één of twee mazzeltjes overwonnen wordt. Gelukkig is daar Smith als rots in de branding, die met zijn sterke optreden zorgt voor aangrijpende momenten.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTEN WHAT MEN WANT

      Ali David is een sportagente die moet concurreren met haar mannelijke collega’s. Door een samenloop van omstandigheden kan ze ineens de gedachten van mannen horen. Met deze nieuwe gave is ze haar collega’s te slim af maar zet ze wel haar relaties, waaronder die met haar vriend, op het spel. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Bed and Breakfast

    Bed and Breakfast
    NPO 1 om 20:25 uur
    Op de boerderij van Johan en Jeanet draait alles om ezels. Je kunt ze aaien, ruiken en er een blokje mee om. Of de Achterhoekers hiermee de aflevering winnen? Nou, niet als het aan Marcel en Peter en Linda en Dénis ligt.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)