1. Nieuws

    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement

    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.
    Jan-Hein Visser
    8 maart 2016
    comments 11
    Twee procent huishoudens heeft geen tv-abonnement
    Foto: ANP
    Slechts twee procent van de Nederlandse huishoudens had in 2015 géén tv-abonnement. Lineair kijken doet nog bijna iedereen, maar Nederlanders kijken gemiddeld ook een kwartier online.

    De Nederlandse consument besteedt gemiddeld vijf procent van haar dagelijkse kijktijd aan het kijken naar video’s van zogenoemde SVoD-diensten. Dit komt neer op vijftien minuten per dag. SVoD staat voor subscription video on demand, videodiensten waarbij men een vast bedrag per maand betaalt en daarna onbeperkt video’s kan kijken. Wanneer er alleen wordt gekeken naar de mensen die een SVoD-abonnement hebben, dan loopt de kijktijd voor deze categorie op tot een uur per dag. Dit alles blijkt uit het nieuwste Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper. Netflix is de grootste SVoD-dienst want daar zijn nu al 1,3 miljoen huishoudens op geabonneerd. 

    Lineair kijken populairst

    Lineaire tv ofwel kijken op een vast geprogrammeerd tijdstip op een zender blijft nog steeds de meeste populaire manier om films, series en programma’s te kijken. De Nederlander besteedt hier gemiddeld bijna veertig procent van de kijktijd aan. Slechts een kleine minderheid doet dit via een tablet (elf procent) of smartphone (zes procent). Dat lineaire televisie het nog altijd goed doet, blijkt uit het feit dat maar twee procent van de huishoudens géén tv-abonnement heeft op bijvoorbeeld de kabel, digitenne of satelliet. De kijkers die geen tv-abonnement hebben, gebruiken dan in de meeste gevallen weer wel online diensten als Netflix, Videoland Unlimited of NLziet.
    Telecom PaperNetflixLineairOnlineNLZietVideolandTV

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Das Boot

    Das Boot
    NPO 2 om 20:00 uur
    De bemanning van de U-612 vaart in deze laatste aflevering terug naar La Rochelle. Opgelucht, maar tegelijkertijd verslagen. Om de perikelen aan boord van de U-612 te verhullen, verzint de bemanning een list.

    TV-TIP Those Who Kill

    Those Who Kill
    NPO 3 om 20:30 uur
    Hoewel het halve land in 2011 nagelbijtend voor de tv zat, trok het Deense TV2 na het eerste seizoen toch de stekker uit Those Who Kill. Er volgden weliswaar nog wat remakes, waaronder De Jacht op SBS6, maar daarna werd het stil rond speurdersduo Bach en Cedergren. Totdat Viaplay, zeg maar het Scandinavische Videoland, de serie begin dit jaar nieuw leven inblies. Met een nieuwe cast én een nieuw verhaal. Het tweede seizoen start met de speurtocht naar de zeventienjarige Julie, een zaak die rechercheur Jan Michelsen al een half jaar wakker houdt.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)