1. Nieuws

    Uitfaserend teletekst nog steeds veel populairder als revolutionair bestempeld 3D

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de Nederlandse televisiekijker een uitfaserende televisiedienst als teletekst populairder is dan – door marktpartijen als revolutionair bestempelde – 3DTV.
    Jarco Kriek
    6 juli 2011
    comments 0
    Uitfaserend teletekst nog steeds veel populairder als revolutionair bestempeld 3D

    Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de Nederlandse televisiekijker een uitfaserende televisiedienst als teletekst populairder is als 3DTV.

    De Consumentenbond heeft 1085 mensen ondervraagd over het gebruik van televisie en daaraan gekoppelde diensten. Hieruit blijkt dat 55 procent van de ondervraagden meerdere keren per week of in sommige gevallen zelfs dagelijks gebruik maakt van de televisie-informatiedienst teletekst. En dat terwijl de huidige vorm van teletekst zijn langste tijd heeft gehad.

    Het gaat juist veel slechter met 3DTV. De als door marktpartijen als revolutionair omschreven nieuwe televisietechnologie vindt bij de consument weinig sympathie. Van de door de Consumentenbond aanschreven 1085 representanten hebben er slechts 38 een 3D-televisie in gebruik. Hiervan gebruikt slechts 17 ondervraagden de 3D kijkmogelijkheid regelmatig. De Consumentenbond geeft als uitleg dat het geringe 3D-aanbod van dit moment hier de grondslag van is.

    Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat onder de ondervraagden de digitale televisie penetratie rond de 80 procent ligt. Het gebruik van de digitale tuner in de televisie ligt met 17 procent nog relatief laag. De verwachting is dat deze mogelijkheid in de komende jaren wel veel meer gebruikt gaat worden. Dit komt vooral omdat nieuwere televisietoestellen standaard over een digitale kabeltuner beschikken. In Nederland wordt vooral naar digitale televisie via kabelnetwerken gekeken. Ook het gebruik van de elektronische programmagids (EPG) is groot. De helft van het aantal mensen met digitale televisie maakt hier gebruik van. Een kwart maakt er zelfs meerdere keren per week gebruik van.

    3D3DTV3D-TV3D-televisieteletekstConsumentenbondanaloogdigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:10 uur
    Het is even omschakelen voor de renners na drie dagen klimmen in de Alpen. Vandaag een vrij vlakke etappe naar Valence, waar een massaprint wordt verwacht. Wij denken dat de turbodijen van André Greipel, het Duitse oermens van Lotto Soudal, de andere paardjes wel eens zou kunnen verrassen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP The Cruise

    The Cruise
    Een om 18:15 uur
    Het drijvende hotel The Regal Princess is volgeboekt, wat maar één ding betekent: de crew, zo'n 1.400 man, moet aan de bak om de vijfduizend passagiers wáár voor hun duizend pond te geven. Er is direct een probleem: de koffers van een familie zijn verdwenen en dat zorgt bij Timothy voor rode vlekken in zijn nek.