1. Nieuws

    Uitstel besluit consumenteninvloed digitaal basispakket

    Over een mogelijke consumenteninvloed op het nieuwe verplichte digitale basispakket van dertig tv-zenders is nog steeds geen duidelijkheid.
    Jarco Kriek
    19 juni 2013
    comments 0
    Uitstel besluit consumenteninvloed digitaal basispakket

    Over een mogelijke consumenteninvloed op het nieuwe verplichte digitale basispakket van dertig tv-zenders is nog steeds geen duidelijkheid. Een stemming over het onderdeel omroepdistributie in de nieuwe mediawet is uitgesteld.

    Media-staatssecretaris Sander Dekker heeft het voornemen om de huidige vorm van consumenteninvloed op het analoge zenderpakket via programmaraden af te schaffen. Hiervoor in de plaats moet een verplicht digitaal zenderpakket van minimaal dertig tv-zenders komen. In eerste instantie wilde Dekker hierbij omwille van marktwerking geen enkele vorm van consumenteninvloed. Na kritiek op dit voorstel uit de Tweede Kamer stelde Dekker zijn plan bij en stelde via de Media Monitor van het Commissariaat voor de Media een jaarlijkse toetsing van het zenderaanbod als beperkte vorm van consumenteninvloed voor.

    Heropening van beraadslaging

    Omdat een deel van de Tweede Kamer nog veel vragen over dit aangepaste voorstel heeft, is besloten de voorgenomen stemming over het onderdeel omroepdistributie uit te stellen. Ook wordt de beraadslaging heropend. Hierdoor is het voor politieke partijen mogelijk om nieuwe amendementen over dit onderdeel van de mediawet in te dienen.

    Einde programmaraden toch in zicht

    Ondanks dit uitstel is het einde van de huidige programmaraden nabij. Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt de huidige vorm van consumenteninvloed op het analoge zenderpakket niet meer in het huidige medialandschap thuishoren. Er lijkt wel een groter draagvlak voor een andere vorm van consumentinvloed op het nieuwe digitale basispakket te zijn.

    Mediawetdigitaal basispakketanaloogdigitaalradio. programmaradenprogrammaraadkabelraden.nlmust-carryVRTNPOpublieke omroepZiggoKPNDigitenneUPCCanalDigitaalTele2CaiwayGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP De mediawijsheidtest

    De mediawijsheidtest
    NPO 3 om 20:25 uur
    Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa voelen bekende en onbekende Nederlanders aan de tand over mediawijsheid. Wat daarmee bedoeld wordt, is de impact van onze online samenleving. Hoeveel uur brengen we door in die digitale wereld, wat delen we allemaal en welke gevolgen heeft dat?

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Tom Cruise is in deze spectaculaire actiefilm terug als Ethan Hunt. Samen met zijn IMF-team bevindt hij zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag de Blu-ray van Mission: Impossible – Fallout vijf keer weggeven.

    TV-TIP 2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World

    2Doc IDFA primeur: Bellingcat - Truth in a Post-Truth World
    NPO 2 om 20:25 uur
    Sinds die aardbeiblonde meneer aan de macht is in Amerika vliegen termen als 'fake news' je om de oren. Geld voor degelijke journalistiek is er te weinig en de nieuwsstroom zwelt maar aan. Gelukkig zijn er burgerinitiatieven als Bellingcat, die nieuwe methodes ontwikkelen om dichterbij de waarheid te komen.