1. Nieuws

    Uitzendrechten Champions League moeten meer geld opleveren

    De huidige periode van de uitzendrechtenverdeling van de Champions League loopt aan het einde van het nieuwe voetbalseizoen af. Eén ding is duidelijk: de nieuwe uitzendrechten kosten meer.
    Jarco Kriek
    8 augustus 2017
    comments 8
    Uitzendrechten Champions League moeten meer geld opleveren
    Foto ANP

    UEFA heeft inmiddels de uitzendrechten voor de Champions League voor enkele belangrijke Europese voetballanden verkocht. Hieruit blijkt dat de Europese voetbalbond meer geld voor de uitzendrechten voor de drie seizoenen vanaf het voetbalseizoen 2018 – 2019 wil incasseren. Hierdoor verdwijnt de meest prestigieuze voetbalcompetitie in landen als Engeland en Spanje geheel achter de betaalmuur. Dit betekent dat de wedstrijden niet meer live op het open net, dus met een standaard tv-abonnement, te zien zijn. Wie in deze landen naar de Champions League wil kijken, moet dus een duur abonnement op een betaalzender gaan afnemen.

     

    Meer live voetbal

    Om meer geld te incasseren, heeft UEFA de structuur van de Champions League aangepast. Vanaf het seizoen 2018 – 2019 worden de wedstrijden van deze voetbalcompetitie niet meer elke speelronde op dinsdag- en woensdagavond gelijktijdig om 20.45 uur afgetrapt. Elke speelavond worden wedstrijden om 19.00 en 21.00 uur gespeeld. UEFA hanteert deze uitzendtijden al langer bij de Europa League dat in deze opzet de proefvijver van de Champions League is geweest.

     

    Nederlandse uitzendrechten

    Het is de vraag of de nieuwe opzet van de Champions League er ook voor zorgt dat in Nederland de uitzendrechten voor meer geld verkocht worden. Voor open net-zenders worden de uitzendrechten mogelijk minder interessant omdat de hele programmering van twee avonden in de week met twee speeltijden in teken van het voetbal komen te staan. Als UEFA vasthoudt aan een hogere opbrengst van de uitzendrechten dan wordt het terugverdienmodel van commerciële open net-zenders minder interessant. Daarnaast speelt ook nog mee dat de uitzendrechten voor Nederlandse zenders minder interessant lijkt omdat Nederland zijn enige vaste plaats in de Champions League voor langere termijn lijkt kwijt te raken. Nederlandse clubs dienen dus via de kwalificatieronde en play-off een plaats in het miljoenenbal van de Champions League te veroveren.

     

    Ziggo Sport

    De uitzendrechten voor open net zijn op dit moment in bezit van Sanoma en SBS Broadcasting. Ziggo Sport heeft de uitzendrechten voor achter de betaalmuur in bezit. Wat er na het komende seizoen gaat gebeuren, is nog koffiedikkijken. Voor de NOS zijn de uitzendrechten te prijzig, RTL lijkt tevreden te zijn met de Europa League. De vraag is of John de Mol brood ziet in de continuïteit van de Champions League op één van zijn SBS Broadcasting-zenders. Een andere mogelijkheid is dat Ziggo Sport alle uitzendrechten koopt. Achter de betaalmuur kunnen alle Champions League-wedstrijden via betaalzender Ziggo Sport bekeken worden. Ook kan men de Champions League zonder extra kosten aan alle Ziggo-klanten via digitaal basiskanaal Ziggo Sport Kanaal 14 aanbieden.

     

    Mediawet

    Wel speelt in Nederland de mediawet een rol. De Champions League staat namelijk op de evenementenlijst. Hierdoor is het verplicht om de wedstrijden van Nederlandse clubs op een open net-zender uit te zenden. Dat geldt ook voor beide halve finales en de finale. Mocht Ziggo Sport of een andere marktpartij de algehele uitzendrechten van de Champions League kopen dan kan men via een sublicentie deze wedstrijden op een open net-zender tonen. Ziggo Sport deed dit onlangs bij beide wedstrijden van Ajax tegen Nice in de voorronde van de Champions League. Deze waren via een sublicentie live op basiskanaal, en dus open net-zender, Eurosport te zien.

     

    Meer over de voetbalrechten en de financiële gevolgen voor kijkers vindt men in een artikel in de komende editie van tv-gids Totaal TV die volgende week in de winkel ligt.

    UEFAChampions LeaguevoetbaluitzendrechtenZiggo SportZiggoVodafoneZiggoSBS BroadcastingSBS6Veronicabetaalzenderabonnementopen netMediawetbasispakket

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN THE BEACH BUM

      Moondog is een succesvolle dichter die zijn leven volgens zijn eigen regels leeft. Samen met zijn rijke vrouw is het leven één groot feest vol drugs en drank. Wanneer het noodlot plotseling toeslaat, moet hij zich echter herpakken en zich richten op zijn grote talent: schrijven. Totaal TV mag vijf keer twee kaarten voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Verborgen verleden

    Verborgen verleden
    NPO 2 om 20:25 uur
    Er lopen verschillende Indische lijnen door de familiegeschiedenis van Georgine Verbaan. Zo is haar vader in het toenmalige Nederlands-Indië geboren en pas op zijn elfde naar Nederland verhuisd. Om meer over haar voorouders te weten te komen, volgt Georgina hun spoor naar Indonesië. Want ze heeft eigenlijk maar één vraag: hoe zit het met mijn Indische roots?

    TV-TIP Friends with Benefits

    Friends with Benefits
    om 14:50 uur
    Headhunter Kunis heeft Timberlake naar New York gehaald, en om hem de stad te leren kennen, trekken ze elke dag met elkaar op. De chemie tussen de twee heeft één nadeel: als kijker vraag je je af waarom het zo lang duurt voordat ze aan elkaar gaan friemelen.

    Interview

    • *

      Olav Mol

      Formule 1

      Met een tegensputterende Renault-motor kon Max Verstappen geen gooi naar de wereldtitel doen. Brengt zijn nieuwe Honda daar verandering in?
      Reacties0 reactie(s)