Eredivisie naar Disney: Is Ziggo de lachende derde?

Disney wordt namelijk eigenaar van alle activiteiten van FOX in Nederland. Naast digitaal basiskanaal FOX en betaalzender FOX Sports krijgt Disney ook het meerderheidsbelang in Eredivisie Media & Marketing in handen. Dit bedrijf exploiteert de uitzendrechten van de Nederlandse voetbalcompetitie Eredivisie. De huidige uitzendrechtenovereenkomst loopt nog tot 2025 door. Los van de mogelijkheid dat Disney FOX Sports naar het eigen sportmerk ESPN gaat rebranden, ontstaat een andere interessante ontwikkeling op de Nederlandse tv-markt.
Betalen voor elke abonnee
Eredivisie Media & Marketing drukte op hardnekkige wijze een nieuw vergoedingsmodel voor doorgifte van kanalen van betaalzender FOX Sports bij Nederlandse aanbieders door. Daarbij werd afgestapt van een bepaalde vaste inkoopprijs voor ieder abonnement dat door aanbieders aan klanten werd verkocht. In plaats daarvan werd een verplichte afdracht voor elke abonnee – ook al koopt deze geen FOX Sports-abonnement – bedongen. Bij de overgang naar het nieuwe verdienmodel werd zelfs gedreigd de aanvoer naar de betreffende aanbieder op zwart te zetten als deze niet met de nieuwe voorwaarden akkoord ging. Uiteindelijk gingen vrijwel alle aanbieders met de nieuwe voorwaarden akkoord. Uitzonderingen zijn Ziggo en Tele2. Ziggo heeft namelijk nog een doorlopende overeenkomst voor doorgifte van FOX Sports tot medio 2020. Tele2 zwichtte niet voor Eredivisie Media & Marketing en besloot FOX Sports uit het zenderaanbod te verwijderen.
Eredivisiebelasting
Het besluit van VodafoneZiggo (Ziggo) om de lopende overeenkomst niet tussentijds aan te passen, zorgt wel voor een beduidend prijsverschil tussen Ziggo en andere aanbieders waaronder concurrent KPN. Zo kost een FOX Sports Eredivisie-abonnement bij Ziggo €17,95 per maand. Bij KPN moet voor het gelijke abonnement meer dan tien euro per maand minder betaald worden, namelijk €7,50. Maar schijn bedriegt. Dat aanbieders akkoord zijn gegaan met de nieuwe voorwaarden van Eredivisie Media & Marketing heeft ook een keerzijde. Zo worden abonnementen van FOX Sports met verlies aan klanten verkocht. Door de prijs zo laag mogelijk te houden, proberen aanbieders meer abonnementen te verkopen met als reden zoveel mogelijk terug te verdienen van het bedrag dat maandelijks aan Eredivisie Media & Marketing moeten worden overgemaakt voor de doorgifte van FOX Sports. Bij sommige aanbieders wordt dit zelfs eredivisiebelasting genoemd. Zo verhoogde M7 Group de prijs van abonnementen met drie euro per maand na het ingaan van de nieuwe overeenkomst. Daarvoor kregen klanten dan wel het hoofdkanaal FOX Sports 1 in het zenderpakket voor terug. Om het verlies op de verkoop van FOX Sports-abonnementen te dekken, verhoogden aanbieders onder de noemer van gestegen inkoopkosten van tv- en videocontent in de afgelopen periode de abonnementsprijzen en was in sommige gevallen ook verschraling van het zenderaanbod waarneembaar.
Ziggo
De interessante vraag rijst nu wat de koers van Disney wordt na de overname van de aandelen van Eredivisie Media & Marketing en de overname van FOX Sports. Het ligt voor de hand dat VodafoneZiggo de ontwikkelingen afwacht en op dit moment zeker niet tussentijd het lopende contract openbreekt. Als Disney namelijk een andere vorm van exploitatie van de uitzendrechten van de Eredivisie nastreeft, kan dit gevolgen voor nieuwe distributieovereenkomsten van het huidige FOX Sports hebben.