Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Eredivisie naar Disney: Is Ziggo de lachende derde?

    De Europese Commissie heeft de overname van 21th Century Fox door Disney goedgekeurd. Dit betekent dat onder andere de uitzendrechten van de Eredivisie naar Disney verhuizen.
    Jarco Kriek
    7 november 2018
    comments 3
    Eredivisie naar Disney: Is Ziggo de lachende derde?
    Foto ANP

    Disney wordt namelijk eigenaar van alle activiteiten van FOX in Nederland. Naast digitaal basiskanaal FOX en betaalzender FOX Sports krijgt Disney ook het meerderheidsbelang in Eredivisie Media & Marketing in handen. Dit bedrijf exploiteert de uitzendrechten van de Nederlandse voetbalcompetitie Eredivisie. De huidige uitzendrechtenovereenkomst loopt nog tot 2025 door. Los van de mogelijkheid dat Disney FOX Sports naar het eigen sportmerk ESPN gaat rebranden, ontstaat een andere interessante ontwikkeling op de Nederlandse tv-markt.

     

    Betalen voor elke abonnee

    Eredivisie Media & Marketing drukte op hardnekkige wijze een nieuw vergoedingsmodel voor doorgifte van kanalen van betaalzender FOX Sports bij Nederlandse aanbieders door. Daarbij werd afgestapt van een bepaalde vaste inkoopprijs voor ieder abonnement dat door aanbieders aan klanten werd verkocht. In plaats daarvan werd een verplichte afdracht voor elke abonnee – ook al koopt deze geen FOX Sports-abonnement – bedongen. Bij de overgang naar het nieuwe verdienmodel werd zelfs gedreigd de aanvoer naar de betreffende aanbieder op zwart te zetten als deze niet met de nieuwe voorwaarden akkoord ging. Uiteindelijk gingen vrijwel alle aanbieders met de nieuwe voorwaarden akkoord. Uitzonderingen zijn Ziggo en Tele2. Ziggo heeft namelijk nog een doorlopende overeenkomst voor doorgifte van FOX Sports tot medio 2020. Tele2 zwichtte niet voor Eredivisie Media & Marketing en besloot FOX Sports uit het zenderaanbod te verwijderen.

     

    Eredivisiebelasting

    Het besluit van VodafoneZiggo (Ziggo) om de lopende overeenkomst niet tussentijds aan te passen, zorgt wel voor een beduidend prijsverschil tussen Ziggo en andere aanbieders waaronder concurrent KPN. Zo kost een FOX Sports Eredivisie-abonnement bij Ziggo €17,95 per maand. Bij KPN moet voor het gelijke abonnement meer dan tien euro per maand minder betaald worden, namelijk €7,50. Maar schijn bedriegt. Dat aanbieders akkoord zijn gegaan met de nieuwe voorwaarden van Eredivisie Media & Marketing heeft ook een keerzijde. Zo worden abonnementen van FOX Sports met verlies aan klanten verkocht. Door de prijs zo laag mogelijk te houden, proberen aanbieders meer abonnementen te verkopen met als reden zoveel mogelijk terug te verdienen van het bedrag dat maandelijks aan Eredivisie Media & Marketing moeten worden overgemaakt voor de doorgifte van FOX Sports. Bij sommige aanbieders wordt dit zelfs eredivisiebelasting genoemd. Zo verhoogde M7 Group de prijs van abonnementen met drie euro per maand na het ingaan van de nieuwe overeenkomst. Daarvoor kregen klanten dan wel het hoofdkanaal FOX Sports 1 in het zenderpakket voor terug. Om het verlies op de verkoop van FOX Sports-abonnementen te dekken, verhoogden aanbieders onder de noemer van gestegen inkoopkosten van tv- en videocontent in de afgelopen periode de abonnementsprijzen en was in sommige gevallen ook verschraling van het zenderaanbod waarneembaar.

     

    Ziggo

    De interessante vraag rijst nu wat de koers van Disney wordt na de overname van de aandelen van Eredivisie Media & Marketing en de overname van FOX Sports. Het ligt voor de hand dat VodafoneZiggo de ontwikkelingen afwacht en op dit moment zeker niet tussentijd het lopende contract openbreekt. Als Disney namelijk een andere vorm van exploitatie van de uitzendrechten van de Eredivisie nastreeft, kan dit gevolgen voor nieuwe distributieovereenkomsten van het huidige FOX Sports hebben.

    DisneyFOXFOX SportsEredivisie Media & MarketingESPNuitzendrechtendistributieovereenkomstdoorgiftedistributieovereenkomstZiggoVodafoneZiggoEredivisiebelastingabonnementabonnees

    Reacties

  1. TV-TIP Kopen of Slopen

    Kopen of Slopen
    RTL 4 om 20:30 uur
    Ahmed en Maaike hebben flink wat woonwensen op hun verlanglijstje staan, maar met twee kinderen en een klap speelgoed is het in de Vianense 23-onder-een-kapper van het stel nu al flink behelpen. Er is niet eens ruimte voor Ahmeds computer, laat staan voor de door Maaike zo gewenste gezinsuitbreiding. Maar ja, de boel verbouwen is ook zo wat. Terwijl Britta tóch haar schetsboek uit de kast pakt, gaat Alex op zoek naar een woning met meer ruimte. Maar vindt hij die ook binnen de negentig dagen?

    TV-TIP Juno

    Juno
    Paramount Network om 20:30 uur
    Terwijl haar klasgenoten zich bezighouden met typische puberdingen, heeft Juno (Elliot Page) iets anders aan haar hoofd: ze is zwanger. Ze besluit haar kind ter adoptie af te staan en gaat op zoek naar geschikte ouders. Die lijkt ze gevonden te hebben in Vanessa en Mark, maar voor Juno de knoop doorhakt, wil ze hen beter leren kennen.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)