1. Nieuws

    Eredivisie naar Disney: Is Ziggo de lachende derde?

    De Europese Commissie heeft de overname van 21th Century Fox door Disney goedgekeurd. Dit betekent dat onder andere de uitzendrechten van de Eredivisie naar Disney verhuizen.
    Jarco Kriek
    7 november 2018
    comments 3
    Eredivisie naar Disney: Is Ziggo de lachende derde?
    Foto ANP

    Disney wordt namelijk eigenaar van alle activiteiten van FOX in Nederland. Naast digitaal basiskanaal FOX en betaalzender FOX Sports krijgt Disney ook het meerderheidsbelang in Eredivisie Media & Marketing in handen. Dit bedrijf exploiteert de uitzendrechten van de Nederlandse voetbalcompetitie Eredivisie. De huidige uitzendrechtenovereenkomst loopt nog tot 2025 door. Los van de mogelijkheid dat Disney FOX Sports naar het eigen sportmerk ESPN gaat rebranden, ontstaat een andere interessante ontwikkeling op de Nederlandse tv-markt.

     

    Betalen voor elke abonnee

    Eredivisie Media & Marketing drukte op hardnekkige wijze een nieuw vergoedingsmodel voor doorgifte van kanalen van betaalzender FOX Sports bij Nederlandse aanbieders door. Daarbij werd afgestapt van een bepaalde vaste inkoopprijs voor ieder abonnement dat door aanbieders aan klanten werd verkocht. In plaats daarvan werd een verplichte afdracht voor elke abonnee – ook al koopt deze geen FOX Sports-abonnement – bedongen. Bij de overgang naar het nieuwe verdienmodel werd zelfs gedreigd de aanvoer naar de betreffende aanbieder op zwart te zetten als deze niet met de nieuwe voorwaarden akkoord ging. Uiteindelijk gingen vrijwel alle aanbieders met de nieuwe voorwaarden akkoord. Uitzonderingen zijn Ziggo en Tele2. Ziggo heeft namelijk nog een doorlopende overeenkomst voor doorgifte van FOX Sports tot medio 2020. Tele2 zwichtte niet voor Eredivisie Media & Marketing en besloot FOX Sports uit het zenderaanbod te verwijderen.

     

    Eredivisiebelasting

    Het besluit van VodafoneZiggo (Ziggo) om de lopende overeenkomst niet tussentijds aan te passen, zorgt wel voor een beduidend prijsverschil tussen Ziggo en andere aanbieders waaronder concurrent KPN. Zo kost een FOX Sports Eredivisie-abonnement bij Ziggo €17,95 per maand. Bij KPN moet voor het gelijke abonnement meer dan tien euro per maand minder betaald worden, namelijk €7,50. Maar schijn bedriegt. Dat aanbieders akkoord zijn gegaan met de nieuwe voorwaarden van Eredivisie Media & Marketing heeft ook een keerzijde. Zo worden abonnementen van FOX Sports met verlies aan klanten verkocht. Door de prijs zo laag mogelijk te houden, proberen aanbieders meer abonnementen te verkopen met als reden zoveel mogelijk terug te verdienen van het bedrag dat maandelijks aan Eredivisie Media & Marketing moeten worden overgemaakt voor de doorgifte van FOX Sports. Bij sommige aanbieders wordt dit zelfs eredivisiebelasting genoemd. Zo verhoogde M7 Group de prijs van abonnementen met drie euro per maand na het ingaan van de nieuwe overeenkomst. Daarvoor kregen klanten dan wel het hoofdkanaal FOX Sports 1 in het zenderpakket voor terug. Om het verlies op de verkoop van FOX Sports-abonnementen te dekken, verhoogden aanbieders onder de noemer van gestegen inkoopkosten van tv- en videocontent in de afgelopen periode de abonnementsprijzen en was in sommige gevallen ook verschraling van het zenderaanbod waarneembaar.

     

    Ziggo

    De interessante vraag rijst nu wat de koers van Disney wordt na de overname van de aandelen van Eredivisie Media & Marketing en de overname van FOX Sports. Het ligt voor de hand dat VodafoneZiggo de ontwikkelingen afwacht en op dit moment zeker niet tussentijd het lopende contract openbreekt. Als Disney namelijk een andere vorm van exploitatie van de uitzendrechten van de Eredivisie nastreeft, kan dit gevolgen voor nieuwe distributieovereenkomsten van het huidige FOX Sports hebben.

    DisneyFOXFOX SportsEredivisie Media & MarketingESPNuitzendrechtendistributieovereenkomstdoorgiftedistributieovereenkomstZiggoVodafoneZiggoEredivisiebelastingabonnementabonnees

    Reacties

  1. TV-TIP Noddy, de detective

    Noddy, de detective
    NPO 3 om 14:15 uur
    In Speelgoedland is er altijd wel iets geks aan de hand, maar Noddy en zijn hond Bumpy lossen in deze animatieserie alle stinkende zaakjes op. Ook weer in deze aflevering, waarin de Durfdal Durfallen Race bijna van start gaat en blijkt dat een belangrijk onderdeel gebroken is...

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Rhys Jones's wildlife patrol

    Rhys Jones's wildlife patrol
    Een om 16:20 uur
    Reptielfluisteraar en bioloog Rhys Jones tackelt op wetenschappelijke wijze beestachtige misstanden om de 5000 inheemse wezens die Wales rijk is te beschermen tegen het kwaad. In deze eerste aflevering wordt dokter Jones opgeroepen voor zijn grootste zaak tot nu toe: de illegale smokkel van neushoornhoorn.

    Interview