1. Nieuws

    Voetbalclubs willen meer geld voor uitzendrechten

    Een teleurstelling voor Belgische voetbalclubs. De tender voor de uitzendrechten van de hoogste voetbalcompetitie heeft te weinig geld opgeleverd.
    Jarco Kriek
    25 january 2020
    comments 0
    KV Mechelen
    Foto ProShots

    Wie volgende seizoenen de Belgische voetbalcompetitie Pro League gaat uitzenden, blijft vooralsnog onbekend. De biedingen van belangstellende tv-zenders zijn in de ogen van de voetbalclubs te laag. In de aanbieding staan de live uitzendrechten van de hoogste Belgische voetbalcompetitie voor de periode 2020 – 2024. De Pro League gaat nu met bieders vervolggesprekken aan. Als deze gesprekken op niets uitdraaien, bestaat de kans dat een nieuwe tender wordt uitgeschreven. Het doel van Pro League is om honderd miljoen euro per jaar voor de mediarechten te krijgen. Op dit moment worden de rechten voor 80 miljoen verkocht.

     

    FOX Sports

    In Nederland breekt ook een spannende tijd voor Eredivisie Media & Marketing aan. Het bedrijf moet met Ziggo overeenstemming over een nieuwe distributieovereenkomst voor FOX Sports zien te bereiken. Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo ziet niets in het voorstel om voor iedere abonnee – ook als deze geen abonnement voor FOX Sports koopt – een vast bedrag per maand als distributievergoeding voor de betaalzender te betalen. Bij alle overige aanbieders – uitgezonderd Tele2 die met het aanbieden van FOX Sports is gestopt – is Eredivisie Media & Marketing wel een vaste vergoeding voor iedere abonnee overeengekomen. Volgens bronnen van Totaal TV is dat op dit moment iets meer dan €2,50 per maand, per abonnee.

     

    Sleutelrol VodafoneZiggo

    De overeenkomst met VodafoneZiggo is om meerdere redenen voor Eredivisie Media & Marketing en FOX Sports belangrijk. Ziggo levert in 53 procent van de Nederlandse woningen tv. Als VodafoneZiggo een financieel gunstigere overeenkomst voor de doorgifte van FOX Sports weet af te sluiten, dan is dit ook in het voordeel van de overige distributeurs zoals KPN, Canal Digitaal en T-Mobile. Eredivisie Media & Marketing mag namelijk geen afwijkende prijsafspraken van Autoriteit Consument & Markt (ACM) maken. VodafoneZiggo kan vanwege de concurrentiestrijd op de Nederlandse vaste markt moeilijk de stekker uit de doorgifte van FOX Sports trekken. Deze ingrediënten maken de onderhandelingen tussen beide partijen spannend en interessant.

    voetbaluitzendrechtendistributiedistributieovereenkomstdistributievergoedingPro LeagueEredivisieNederlandBelgiëFOX SportsEredivisie Media & MarketingZiggoVodafoneZiggoEredivisiebelastingabonnement

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • Le Mans '66

      Win vijf keer een VIP-pakket van Le Mans 66

      Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in Le Mans ‘66, gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van dit actiedrama weggeven, met daarin een steelbook editie van Le Mans ’66, een poster én een Pathé Thuis kijkcode.

    TV-TIP 2Doc: De slag om het vrouwenhart

    2Doc: De slag om het vrouwenhart
    NPO 2 om 20:25 uur
    In 2016 ontdekte Helle de Jonge dat ze hartproblemen had, tot die tijd waren haar lichamelijke klachten steeds verkeerd geïnterpreteerd. Ze maakte daar deze documentaire over.

    TV-TIP Chateau Meiland

    Chateau Meiland
    SBS6 om 20:30 uur
    Op Chateau Marillaux is alles zo goed als klaar voor het nieuwe vakantieseizoen. Zelfs het bijgebouw lijkt op tijd af te komen. Nu de meubels nog. Gelukkig is shoppen de grootste hobby van de familie.

    Interview

    • LEGO MASTERS is vanaf 11 april te zien bij RTL 4

      Ruben Nicolai

      Lego Masters

      In LEGO MASTERS worden duo’s uitgedaagd met bijzondere LEGO opdrachten die ze binnen een bepaald aantal uur moeten volbrengen. De presentatie is in handen van Kürt Rogiers en Ruben Nicolai.
      Reacties0 reactie(s)