Voetbalclubs willen meer geld voor uitzendrechten
Wie volgende seizoenen de Belgische voetbalcompetitie Pro League gaat uitzenden, blijft vooralsnog onbekend. De biedingen van belangstellende tv-zenders zijn in de ogen van de voetbalclubs te laag. In de aanbieding staan de live uitzendrechten van de hoogste Belgische voetbalcompetitie voor de periode 2020 – 2024. De Pro League gaat nu met bieders vervolggesprekken aan. Als deze gesprekken op niets uitdraaien, bestaat de kans dat een nieuwe tender wordt uitgeschreven. Het doel van Pro League is om honderd miljoen euro per jaar voor de mediarechten te krijgen. Op dit moment worden de rechten voor 80 miljoen verkocht.
FOX Sports
In Nederland breekt ook een spannende tijd voor Eredivisie Media & Marketing aan. Het bedrijf moet met Ziggo overeenstemming over een nieuwe distributieovereenkomst voor FOX Sports zien te bereiken. Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo ziet niets in het voorstel om voor iedere abonnee – ook als deze geen abonnement voor FOX Sports koopt – een vast bedrag per maand als distributievergoeding voor de betaalzender te betalen. Bij alle overige aanbieders – uitgezonderd Tele2 die met het aanbieden van FOX Sports is gestopt – is Eredivisie Media & Marketing wel een vaste vergoeding voor iedere abonnee overeengekomen. Volgens bronnen van Totaal TV is dat op dit moment iets meer dan €2,50 per maand, per abonnee.
Sleutelrol VodafoneZiggo
De overeenkomst met VodafoneZiggo is om meerdere redenen voor Eredivisie Media & Marketing en FOX Sports belangrijk. Ziggo levert in 53 procent van de Nederlandse woningen tv. Als VodafoneZiggo een financieel gunstigere overeenkomst voor de doorgifte van FOX Sports weet af te sluiten, dan is dit ook in het voordeel van de overige distributeurs zoals KPN, Canal Digitaal en T-Mobile. Eredivisie Media & Marketing mag namelijk geen afwijkende prijsafspraken van Autoriteit Consument & Markt (ACM) maken. VodafoneZiggo kan vanwege de concurrentiestrijd op de Nederlandse vaste markt moeilijk de stekker uit de doorgifte van FOX Sports trekken. Deze ingrediënten maken de onderhandelingen tussen beide partijen spannend en interessant.