1. Nieuws

    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt over een stabiele bedrijfsvoering.
    Jarco Kriek
    7 mei 2013
    comments 0
    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt zelf over een stabiele bedrijfsvoering in een dynamische markt.

    Traditionele kabelbedrijven als UPC en Ziggo hebben al enige tijd te maken met een groeiende concurrentie. Zeker nu er in Nederland steeds meer glasvezelnetwerken operationeel zijn en oudere DSL-netwerken technisch worden opgewaardeerd zodat aanbieders meer internetsnelheid kunnen aanbieden, wordt IPTV bij de consument steeds belangrijker. Vooral KPN met Interactieve TV snoept klanten bij kabelbedrijven weg.

    UPC verliest abonnees

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv kijkt, steeg in de eerste drie maanden met 11.300 naar 1.089.300. Daar tegenover staat een daling van 44.000 analoge tv-kijkers. Er keken nu nog 607.300 klanten analoog naar tv. UPC heeft dus in het eerste kwartaal 32.700 klanten verloren. UPC verloor meer klanten dan in het vierde kwartaal 2012 toen ruim 30.400 huishoudens UPC de rug toekeerde. Het totale aantal klanten komt door het huidige klantenverlies net onder de 1,7 miljoen uit, namelijk 1.699.100.

    Geringe stijging digitale tv

    Opvallend is de geringe stijging van het aantal UPC-klanten dat naar digitale tv kijkt. In een jaar tijd zag UPC het aantal digitale abonnees met slechts 51.000 stijgen. Dit ondanks dat het kabelbedrijf in Nederland het grootste aantal HD-zenders aanbiedt en met het aanbieden van nieuwe HD-kanalen veelal voorop loopt. De verwachting is dat het aantal digitale kijkers in de komende maanden sneller gaat stijgen. UPC biedt namelijk vanaf begin april een ongecodeerd digitaal basispakket van 41 tv-kanalen en tientallen radiokanalen aan. Voor het bekijken van dit zenderpakket is geen UPC Mediabox, CI+ module of smartcard nodig.

    Internet en telefonie

    Het aantal klanten dat naast tv ook internet en/of telefonie bij UPC afneemt, blijft wel groeien. Dat komt mede door de verkoop van meer Alles-In-1-abonnementen. Het aantal internetabonnees steeg met 10.800 naar 1.036.200. UPC had met 949.500 precies 19.000 meer telefoonklanten. Opvallend is dat het aantal abonnementen dat UPC aan haar klanten verkocht ten opzichte van het vorige kwartaal met 2900 is gedaald. Hierdoor is de omzet van het kabelbedrijf iets gedaald.

    UPCUPC NederlandLiberty Globaltvtelevisiedigitale televisieanaloogdigitaalinternettelefonieAlles-In-1abonneesabonnementenkwartaalcijfersKPNInteractieve TVglasvezelReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP Hufterproef

    Hufterproef
    NPO 3 om 20:25 uur
    Hoe (a)sociaal is Nederland? Verborgen camera's halen de waarheid boven tafel. Laten omstanders hufterig gedrag lekker gebeuren of grijpen ze in? In deze aflevering zie je onder meer een schermzieke moeder en een eenarmige vrouw die op straat wordt belaagd door een man met haast.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP The Girl With the Dragon Tattoo

    The Girl With the Dragon Tattoo
    Veronica om 20:30 uur
    We hielden ons hart vast toen bekend werd dat er ook een Amerikaanse filmversie zou worden gemaakt van Stieg Larssons bestseller, maar het pakte goed uit. Journalist Mikael Blomkvist (Daniel Craig) wordt door de rijke Henrik Vanger (Christopher Plummer) gevraagd diens verdwenen kleindochter te zoeken.