1. Nieuws

    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt over een stabiele bedrijfsvoering.
    Jarco Kriek
    7 mei 2013
    comments 0
    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt zelf over een stabiele bedrijfsvoering in een dynamische markt.

    Traditionele kabelbedrijven als UPC en Ziggo hebben al enige tijd te maken met een groeiende concurrentie. Zeker nu er in Nederland steeds meer glasvezelnetwerken operationeel zijn en oudere DSL-netwerken technisch worden opgewaardeerd zodat aanbieders meer internetsnelheid kunnen aanbieden, wordt IPTV bij de consument steeds belangrijker. Vooral KPN met Interactieve TV snoept klanten bij kabelbedrijven weg.

    UPC verliest abonnees

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv kijkt, steeg in de eerste drie maanden met 11.300 naar 1.089.300. Daar tegenover staat een daling van 44.000 analoge tv-kijkers. Er keken nu nog 607.300 klanten analoog naar tv. UPC heeft dus in het eerste kwartaal 32.700 klanten verloren. UPC verloor meer klanten dan in het vierde kwartaal 2012 toen ruim 30.400 huishoudens UPC de rug toekeerde. Het totale aantal klanten komt door het huidige klantenverlies net onder de 1,7 miljoen uit, namelijk 1.699.100.

    Geringe stijging digitale tv

    Opvallend is de geringe stijging van het aantal UPC-klanten dat naar digitale tv kijkt. In een jaar tijd zag UPC het aantal digitale abonnees met slechts 51.000 stijgen. Dit ondanks dat het kabelbedrijf in Nederland het grootste aantal HD-zenders aanbiedt en met het aanbieden van nieuwe HD-kanalen veelal voorop loopt. De verwachting is dat het aantal digitale kijkers in de komende maanden sneller gaat stijgen. UPC biedt namelijk vanaf begin april een ongecodeerd digitaal basispakket van 41 tv-kanalen en tientallen radiokanalen aan. Voor het bekijken van dit zenderpakket is geen UPC Mediabox, CI+ module of smartcard nodig.

    Internet en telefonie

    Het aantal klanten dat naast tv ook internet en/of telefonie bij UPC afneemt, blijft wel groeien. Dat komt mede door de verkoop van meer Alles-In-1-abonnementen. Het aantal internetabonnees steeg met 10.800 naar 1.036.200. UPC had met 949.500 precies 19.000 meer telefoonklanten. Opvallend is dat het aantal abonnementen dat UPC aan haar klanten verkocht ten opzichte van het vorige kwartaal met 2900 is gedaald. Hierdoor is de omzet van het kabelbedrijf iets gedaald.

    UPCUPC NederlandLiberty Globaltvtelevisiedigitale televisieanaloogdigitaalinternettelefonieAlles-In-1abonneesabonnementenkwartaalcijfersKPNInteractieve TVglasvezelReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET FAST AND FURIOUS HOBBS AND SHAW

      Dwayne Johnson en Jason Statham zijn terug als Luke Hobbs en Deckard Shaw. Deze spectaculaire eerste stand-alone film neemt de kijker mee van Los Angeles naar Londen en van het verlaten Chernobyl naar het prachtige Samoa. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket van deze actiefilm weggeven met daarin een t-shirt en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Sex Tape

    Sex Tape
    om 16:20 uur
    In het begin van hun relatie spatten de vonken er vanaf bij Jay en Annie. Tien jaar later en twee kinderen verder is die vlam behoorlijk gedoofd. Om de passie weer terug te brengen, besluit het stel een seksmarathon te houden en die te filmen. Een uitstekend idee, tot ze volgende ochtend wakker worden en hun avontuurtjes online staan.

    TV-TIP The cruise

    The cruise
    RTL Z om 20:30 uur
    Kom gerust aan boord van ’s werelds grootste en meest luxe cruiseschip: de Regal Princess. Vierduizend passagiers baden in luxe en weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen tussen de twintigduizend maaltijden per dag door. Dat laatste is een zorg voor de vele chefkoks die het schip telt. Dát is pas cruise control.

    Interview

    • *

      Janny van der Heijden

      Denkend aan Holland

      In Denkend aan Holland ontdekken André van Duin en Janny van der Heijden Nederland vanaf het water. Ze varen langs eeuwenoude stadjes, historische landgoederen en door natuurgebieden.
      Reacties0 reactie(s)