1. Nieuws

    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt over een stabiele bedrijfsvoering.
    Jarco Kriek
    7 mei 2013
    comments 0
    UPC: Klantverlies en geringe digitale groei

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv-zenders kijkt, is in het eerste kwartaal van 2013 beperkt gegroeid. UPC Nederland spreekt zelf over een stabiele bedrijfsvoering in een dynamische markt.

    Traditionele kabelbedrijven als UPC en Ziggo hebben al enige tijd te maken met een groeiende concurrentie. Zeker nu er in Nederland steeds meer glasvezelnetwerken operationeel zijn en oudere DSL-netwerken technisch worden opgewaardeerd zodat aanbieders meer internetsnelheid kunnen aanbieden, wordt IPTV bij de consument steeds belangrijker. Vooral KPN met Interactieve TV snoept klanten bij kabelbedrijven weg.

    UPC verliest abonnees

    Het aantal UPC-klanten dat digitaal naar tv kijkt, steeg in de eerste drie maanden met 11.300 naar 1.089.300. Daar tegenover staat een daling van 44.000 analoge tv-kijkers. Er keken nu nog 607.300 klanten analoog naar tv. UPC heeft dus in het eerste kwartaal 32.700 klanten verloren. UPC verloor meer klanten dan in het vierde kwartaal 2012 toen ruim 30.400 huishoudens UPC de rug toekeerde. Het totale aantal klanten komt door het huidige klantenverlies net onder de 1,7 miljoen uit, namelijk 1.699.100.

    Geringe stijging digitale tv

    Opvallend is de geringe stijging van het aantal UPC-klanten dat naar digitale tv kijkt. In een jaar tijd zag UPC het aantal digitale abonnees met slechts 51.000 stijgen. Dit ondanks dat het kabelbedrijf in Nederland het grootste aantal HD-zenders aanbiedt en met het aanbieden van nieuwe HD-kanalen veelal voorop loopt. De verwachting is dat het aantal digitale kijkers in de komende maanden sneller gaat stijgen. UPC biedt namelijk vanaf begin april een ongecodeerd digitaal basispakket van 41 tv-kanalen en tientallen radiokanalen aan. Voor het bekijken van dit zenderpakket is geen UPC Mediabox, CI+ module of smartcard nodig.

    Internet en telefonie

    Het aantal klanten dat naast tv ook internet en/of telefonie bij UPC afneemt, blijft wel groeien. Dat komt mede door de verkoop van meer Alles-In-1-abonnementen. Het aantal internetabonnees steeg met 10.800 naar 1.036.200. UPC had met 949.500 precies 19.000 meer telefoonklanten. Opvallend is dat het aantal abonnementen dat UPC aan haar klanten verkocht ten opzichte van het vorige kwartaal met 2900 is gedaald. Hierdoor is de omzet van het kabelbedrijf iets gedaald.

    UPCUPC NederlandLiberty Globaltvtelevisiedigitale televisieanaloogdigitaalinternettelefonieAlles-In-1abonneesabonnementenkwartaalcijfersKPNInteractieve TVglasvezelReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Typisch

    Typisch
    NPO 2 om 19:15 uur
    De camera's van Typisch strijken de komende drie weken neer in het polderdorp Zeewolde. Ontstaan in 1984, telt de jongste gemeente van het land inmiddels ruim 22.000 inwoners. We maken kennis met akkerbouwer Albert Lubberink, die naast zijn boerenbedrijf ook een theater runt.

    TV-TIP Bastille Day

    Bastille Day
    RTL 7 om 20:29 uur
    CIA-agent Sean (Idris Elba) komt op het spoor van zakkenroller Michael (Richard Madden), die per ongeluk een explosieve tas heeft gestolen. Ze gaan op zoek naar de daders, die hun terreurdaden steeds groter aanpakken.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)