1. Nieuws

    UPC twintig jaar in Nederland: pionier, geliefd en gehaat

    Met de introductie van Ziggo is maandag na twintig jaar een einde gekomen aan het bedrijf UPC. Dit leidt bij alle betrokkenen tot enige weemoed.
    Jan-Hein Visser
    13 april 2015
    comments 11
    UPC twintig jaar in Nederland: pionier, geliefd en gehaat
    Met de introductie van Ziggo is maandag na twintig jaar een einde gekomen aan UPC. Dit leidt bij alle betrokkenen tot enige weemoed. Onder (ex-)abonnees wordt daar wisselend over gedacht.

    UPC is als merknaam in Nederland dan verleden tijd, maar met United Pan-European Communications is het moederbedrijf van Ziggo (Liberty Global Plc.) nog altijd actief op meerdere Europese markten. De naam UPC is vooral bekend in Zwitserland en Ierland, maar ook in diverse andere landen is UPC actief op de digitale markt. In België is het moederbedrijf van Ziggo en UPC grootaandeelhouder van Telenet, wat daarmee een zusterbedrijf van Ziggo is. Voorlopig is op diverse apparatuur en ook in diverse tv-menu's het UPC-logo nog niet geheel verdwenen. Toch is heel bewust gekozen om in Nederland de merknaam UPC en juist niet Ziggo te schrappen.

    UPC pionier, maar ook gehaat

    UPC is in totaal twintig jaar actief geweest op de Nederlandse markt. Dit begon in 1995 via de kabelnetten in de regio Amsterdam, regio Eindhoven en later ondermeer het voormalige Eneco-gebied in de regio Rotterdam. In 1998 introduceerde UPC voor het eerst digitale kabeltelevisie in Nederland. In de eerste jaren was dit bekend onder de dienst Mr. Zap. UPC kwam negatief in het nieuws vanwege het indertijd bij veel abonnees ongevraagd bezorgen van digitale decoders. Een substantieel deel van de abonnees was van deze tactiek niet gediend en bleef liever analoge tv kijken. Dit heeft de acceptatie van digitale tv flink vertraagd. Dat gold ook voor de programmaraden die het regelmatig aan de stok hadden met UPC. De grootste boosheid deed zich voor toen UPC in Haarlem de Franse zender TV5 Monde van de kabel haalde, die digitaal toen ook niet beschikbaar was. Een presentatie van UPC over de vele voordelen van digitale tv en andere ontwikkelingen viel daarbij verkeerd.

    Technisch hoogstaand netwerk Ziggo

    Opvolger Ziggo wordt nog altijd bestookt met boze reacties van abonnees die France 2 juist terug willen. De klachten over zenderwijzigingen en storingen spelen bij een klein deel van de abonnees. De kabel biedt vooral voordelen. UPC ontwikkelde de laatste tien jaar een hoogwaardig digitaal netwerk, waarin de bandbreedte voor televisie en internet zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Het grootste deel van het Ziggo-netwerk is verglaasd, enkel het laatste stuk maakt gebruik van betrouwbare coaxkabel. Ook ontwikkelde UPC een eigen CI+ techniek en introduceerde de Horizon box die bij Ziggo leidend wordt. De lotusbloem van UPC heeft zich in Nederland gesloten, maar de krachtenbundeling moet de abonnee veel meer voordelen en meer innovaties gaan bieden.
    UPCZiggoFusieTV5France 2EuropaLiberty Globalkabelglasvezelprogrammaraaddigitaal

    Reacties

  1. TV-TIP Fun with Dick and Jane

    Fun with Dick and Jane
    RTL 4 om 07:15 uur
    Het leuke aan Fun with Dick and Jane is dat het gewoon een Jim Carrey-film is, compleet met gekke bekken en een goed hart. Maar het is ook een satire, waardoor de film een fijn ruw randje krijgt en niet glad wordt. Carrey maakte als een raket carrière bij een bedrijf waar de ratten aan de top - met een lekker verachtelijke Baldwin als baas - hebben zitten graaien. De brave Carrey en Leoni verkopen eerst al hun spullen en gaan dan het criminele pad op.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES COLD PURSUIT

      De hardwerkende familieman Nels Coxman (Liam Neeson) woont in een klein plaatsje in Colorado. Zijn rustige leven is afgelopen wanneer zijn zoon vermoord wordt door een drugsbaron. Nels’ zoektocht naar gerechtigheid wordt een wraakzuchtige jacht op de drugsbaron. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze actiethriller weggeven.

    TV-TIP Amanda to the Rescue

    Amanda to the Rescue
    TLC om 18:30 uur
    Het fikte behoorlijk vorig jaar in Californië. De natuurbranden kostten verzekeringsmaat- schappijen ruim 11 miljard dollar en aan 86 mensen hun leven. Gelukkig werd er ook een hoop gered, zoals dieren. Amanda Giese redt drie honden, waaronder een hoogzwangere chihuahua.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)