VARA Kassa in teken tv-storing Ziggo

Het VARA-consumentenprogramma Kassa besteedt zaterdag 28
februari aandacht aan de ontvangstproblemen van regionale omroepen die
honderden Ziggo-klanten zeggen te hebben.
Ziggo is bezig met een harmonisatieproces van het
kabelnetwerk. Hierbij wordt het eigen netwerk met dat van UPC gekoppeld. Beide
kabelbedrijven gaan in april samen onder de merknaam Ziggo verder. Om in de
toekomst het zender- en productaanbod gelijk te kunnen trekken, is deze
koppeling van netwerken nodig. Omdat Ziggo meer – vooral HD – zenders gaat
aanbieden, neemt het kabelbedrijf nieuwe frequenties voor de doorgifte van
digitale tv-zenders in gebruik. Deze frequenties worden in de ether voor andere
doeleinden – waaronder 4G/LTE en Digitenne – gebruikt. Reden voor Ziggo om deze
frequenties voor het harmonisatieproces niet voor de doorgifte van digitale tv
te gebruiken.
Slechte coaxkabels belangrijkste oorzaak
Kijkers hebben bij regionale omroepen geklaagd over slechte
ontvangst van hun tv-zenders. Vooral RTV Utrecht en RTV West melden dat ze
honderden klachten over slechte ontvangst hebben ontvangen. Ziggo verklaarde
eerder aan Totaal TV dat klanten ook bij hen over de tv-storing aan de bel hebben getrokken. Het gaat
volgens het kabelbedrijf over enkele tientallen klachten. Ziggo zegt alles te
doen om de storing bij individuele klanten te verhelpen. Er wordt gratis een nieuwe Kabelkeur-coaxkabel gestuurd. Als dit niet helpt, stuurt het kabelbedrijf een monteur
langs.
Honderden klachten over Ziggo bij VARA Kassa
Ook het VARA-consumentenprogramma Kassa bereikte honderden
klachten van Ziggo-klanten. Klanten kunnen na de nieuwe zenderindeling – die het
gevolg van het harmonisatieproces is – bepaalde zenders waaronder regionale
omroepen niet meer goed ontvangen.
VARA Kassa wordt zaterdag 28 februari om 19.05 uur op NPO 1
uitgezonden.