Veel kijktijddaling lineaire zenders

Nederlanders gaan zeker niet minder televisie kijken. De manier van videoconsumptie veranderd. Steeds vaker wordt online naar content gekeken. Video on demand-diensten als Netflix en Videoland zien hierdoor het aantal abonnees stijgen. De Nederlandse markt krijgt daarnaast in Amazon Prime Video een nieuwe grote online speler op de markt van onbeperkt kijken naar films en series voor een vast bedrag per maand erbij. Dit naast andere mogelijkheden zoals YouTube en uitgesteld kijken-diensten als RTL XL, KIJK, NPO Gemist en NLziet.
Minder lineair kijken
Het verlies van lineaire kijktijd zorgt voor hoofdbrekens bij lineaire zenders. Sommige zendergroepen verwachten dat het aantal lineaire kijkminuten over het gehele jaar 2016 mogelijk met tien procent daalt. Het zoeken is naar een goed antwoord op de nieuwe ontwikkelingen. Daarbij richten zendergroepen zich onder meer op de eigen positie op de online content-markt. Op deze manier proberen ze het mogelijke verlies van lineair verkochte reclamezendtijd met verkoop van online reclame te compenseren.