Veel zenderwijzigingen bij UPC en Ziggo

De kabelbedrijven UPC en Ziggo gaan onder één naam verder. Om het product- en zenderaanbod meer gelijk te trekken, wordt het zenderaanbod vandaag aangepast.
UPC en Ziggo gaan binnenkort als Ziggo samen verder. De
kabelbedrijven hebben klanten over de zenderaanpassingen en wijzigingen die
vandaag worden doorgevoerd afzonderlijk geïnformeerd. Dit komt vooral omdat
vanwege lopende distributieovereenkomsten voorlopig nog geen gelijk zenderaanbod
kan worden aangeboden. Bij beide aanbieders klagen klanten over het verdwijnen
van zenders. Bij Ziggo waren de kwaliteitszenders France 2 en RAI Uno het
pijnpunt. UPC krijgt veel negatieve reacties over het verdwijnen per 1 juni van
de NBC Universal-zenders.
Wijzigingen bij UPC
Het aanvullende Kids-pakket verdwijnt bij UPC. De zenders
worden in het Royaal-zenderpakket ondergebracht. Verder is er een verschuiving
binnen de zenderpakket bij UPC. Enkele zenders verhuizen van het digitale
instappakket Starter naar het aanvullende Royaal-pakket. Het gaat hierbij onder
meer om de zenders History en Cartoon Network. Nieuw in het Royaal-pakket zijn
de themakanalen 100%NL TV en Horse And Country. Bij UPC verdwijnen de komende
maanden veel zenders. Goed TV en Sky News verdwijnen op 1 april. In juni
verdwijnen de zenders 13TH Street, Syfy en E! Entertainment. Later in het jaar
verdwijnt Russia Today. Een volledig zenderoverzicht van UPC per 1 april is
hier te bekijken. Tevens komen HD-zenders bij alle mediaboxen vooraan in de
zenderlijst te staan. Dit was voorheen alleen bij de Horizon Mediabox het
geval. Ook wordt het HD-aanbod in het Starter-abonnement uitgebreid.
Ziggo breidt aanbod uit
Ziggo breidt het zenderaanbod met de zenders 2M, CCTV News,
MediaSet Italia, Meiden van Holland, NPO Zapp Xtra, The Indonesian Channel,
Dance Trippin, Extreme Sports Channel en Shorts TV uit. France 2, RAI Uno, VH1,
Passie TV/Dusk en Penthouse verdwijnen uit het zenderaanbod. Penthouse blijft wel onderdeel van het aanvullende erotiek-abonnement. Het volledige
overzicht van de wijzigingen voor de huidige Ziggo-klanten is hier te vinden.
Ziggo en UPC gaan samen maar zijn niet één
Ondanks dat eigenaar Liberty Global de kabelbedrijven Ziggo
en UPC samen verder laat gaan, is er zeker nog geen sprake van eenheid voor
klanten binnen het fusiebedrijf. Dat wordt op 1 juni pijnlijk duidelijk als de
huidige UPC-klant de zenders 13TH Street, Syfy en E! Entertainment moet gaan
missen, terwijl de huidige Ziggo-klanten gewoon naar deze zenders kunnen
blijven kijken. De reden hiervoor is een aflopende distributieovereenkomst voor
het UPC-verzorgingsgebied. Ondanks dat UPC blijft communiceren dat deze zenders
daadwerkelijk gaan verdwijnen, is er nog een sprankje hoop. Bronnen melden
Totaal TV dat er nog onderhandeld wordt.
Pijnpunten zijn France 2, RAI Uno en Sky News
Een klein deel van de totale
Ziggo-klantenbase van ruim vier miljoen abonnees klaagt over het verdwijnen van de
zenders France 2 en RAI Uno in het huidige Ziggo-gebied en Sky News in het
huidige UPC-gebied. Reacties op sociale media en zelfs petities hebben Ziggo
niet van gedachten doen veranderen. Abonnees die toch naar deze zenders willen
blijven kijken, kunnen dit via Over The Top (OTT) IPTV doen. Ook zijn deze
zenders op verschillende satellieten ongecodeerd via de schotelantenne te
ontvangen. Hiervoor is geen abonnement nodig. Als ongecodeerde satellietontvangst
met het huidige kabelaanbod wordt gecombineerd wordt het zenderaanbod met een
groot internationaal zenderaanbod – waaronder publieke Duitse en Britse zenders
in SD- en HD-kwaliteit – uitgebreid.