Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Verdere opmars online kijken: hoeveel tv-klanten gaan Ziggo, KPN en T-Mobile verliezen?

    De opmars van online kijken naar tv- en videocontent gaat in 2023 onverminderd door. Dit betekent dat het aantal verkochte tv-abonnementen bij lineaire tv-providers als Ziggo, KPN en T-Mobile onder druk komt te staan.
    Jarco Kriek
    27 december 2022
    comments 2
    Verdere opmars online kijken: hoeveel tv-klanten gaan Ziggo, KPN en T-Mobile verliezen?
    Foto Getty Images

    Cordcutting is de Amerikaanse term voor de nieuwe manier van het kijken naar live tv-zenders via online diensten. In de praktijk betekent dit dat de kijker bij een provider alleen nog internet afneemt en het traditionele tv-abonnement links laat liggen. Live tv-zenders worden eventueel via een online dienst gekeken. In Nederland zijn NLZIET en Canal Digitaal OTT de belangrijkste online diensten die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van live tv-zenders. Daarnaast wordt het aanbod aangevuld met streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+, HBO Max en SkyShowtime. Voor het kijken van live sport is Viaplay op dit moment een populaire streamingdienst.

     

    Abonnement

    Uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat het lineair kijken met bijvoorbeeld een traditioneel abonnement van tv-providers als Ziggo. KPN, T-Mobile, Delta en Caiway blijft afnemen. Het is derhalve niet de vraag of deze traditionele tv-providers in 2023 minder tv-abonnementen gaan verkopen, maar hoe groot het verval in het klantenbestand wordt. Voor deze providers wordt de verkoop van internetabonnementen – een voorwaarde om online naar tv- en videocontent te kijken – hierdoor alsmaar groter.

     

    Bruikleendecoder

    De veranderende manier van mediaconsumptie van een groeiend aantal Nederlanders wordt door diverse providers onderkend. Zo investeren vooral VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN in het rechtstreeks beschikbaar maken van streamingdiensten op hun bruikleendecoders. Op deze manier proberen beide providers het lineaire tv-abonnement alsnog een onderdeel te laten zijn binnen het nieuwe kijkgedrag van klanten. T-Mobile, Delta en Caiway lopen met het aanbieden van streamingdiensten op hun interactieve bruikleendecoders (ver) achter bij de twee grootste tv-providers van Nederland. Deze drie providers lijken het vizier vooral gericht te hebben op een competitief internetaanbod waarbij de prijsstelling de hoogste prioriteit heeft.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNT-MobileDelta FiberDeltaCaiwayCanal DigitaalNLzietcordcuttingcordcuttersonlineOTTstreamingdienstlineairtvtelevisieabonnement

    Reacties