Verdere opmars online kijken: hoeveel tv-klanten gaan Ziggo, KPN en T-Mobile verliezen?
Cordcutting is de Amerikaanse term voor de nieuwe manier van het kijken naar live tv-zenders via online diensten. In de praktijk betekent dit dat de kijker bij een provider alleen nog internet afneemt en het traditionele tv-abonnement links laat liggen. Live tv-zenders worden eventueel via een online dienst gekeken. In Nederland zijn NLZIET en Canal Digitaal OTT de belangrijkste online diensten die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van live tv-zenders. Daarnaast wordt het aanbod aangevuld met streamingdiensten als Netflix, Videoland, Disney+, HBO Max en SkyShowtime. Voor het kijken van live sport is Viaplay op dit moment een populaire streamingdienst.
Abonnement
Uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat het lineair kijken met bijvoorbeeld een traditioneel abonnement van tv-providers als Ziggo. KPN, T-Mobile, Delta en Caiway blijft afnemen. Het is derhalve niet de vraag of deze traditionele tv-providers in 2023 minder tv-abonnementen gaan verkopen, maar hoe groot het verval in het klantenbestand wordt. Voor deze providers wordt de verkoop van internetabonnementen – een voorwaarde om online naar tv- en videocontent te kijken – hierdoor alsmaar groter.
Bruikleendecoder
De veranderende manier van mediaconsumptie van een groeiend aantal Nederlanders wordt door diverse providers onderkend. Zo investeren vooral VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN in het rechtstreeks beschikbaar maken van streamingdiensten op hun bruikleendecoders. Op deze manier proberen beide providers het lineaire tv-abonnement alsnog een onderdeel te laten zijn binnen het nieuwe kijkgedrag van klanten. T-Mobile, Delta en Caiway lopen met het aanbieden van streamingdiensten op hun interactieve bruikleendecoders (ver) achter bij de twee grootste tv-providers van Nederland. Deze drie providers lijken het vizier vooral gericht te hebben op een competitief internetaanbod waarbij de prijsstelling de hoogste prioriteit heeft.