Verdwijnen nog meer zenders bij Ziggo en KPN?

Meer mediabedrijven verleggen de focus van lineaire tv naar online diensten. Distributeurs als Ziggo en KPN kunnen zelf dus niets doen aan het mogelijk verder verschralen van het zenderaanbod. Al enige tijd herzien mediabedrijven – de contentleveranciers van tv-distributeurs – de strategie waarbij online vaker de voorkeur boven lineaire distributie krijgt. Dit komt mede omdat grote Amerikaanse mediabedrijven miljarden euro’s investeren in eigen online diensten. In veel gevallen moet voor dit soort OTT-diensten direct bij het mediabedrijf een abonnement gekocht worden. In enkele gevallen zijn er ook varianten beschikbaar waarbij de online dienst gratis toegankelijk is, maar wordt onderbroken voor reclame-uitingen.
Disney
The Walt Disney Company liet deze week weten dat binnen het mediabedrijf online distributie de belangrijkste pijler wordt. Het Amerikaanse mediabedrijf voert hiervoor een grote reorganisatie door. Daarbij ligt het zwaartepunt bij het verminderen van bioscoopbezoek. Nieuwe premièrefilms worden tegen betaling via de eigen streamingdiensten Hulu, Disney+ en de verwachte nieuwe online dienst Starz direct bij de filmhebber in de huiskamer geleverd. Disney is door de coronacrisis hard geraakt omdat het bioscoopbezoek door veel maatregelen in de gehele wereld fors is afgenomen.
TV-zenders
Nu Disney nog nadrukkelijker gaat inzetten op online is de grote vraag of de nieuwe strategie gevolgen heeft voor het aantal in Nederland beschikbare lineaire zenders. Officieel heeft The Walt Disney Company nog niets gezegd over de gevolgen voor lineaire distributie. In Nederland en België worden onder bijvoorbeeld de merknamen Disney, FOX, National Geographic en 24Kitchen lineaire zenders aangeboden.