Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Verdwijnen nog meer zenders bij Ziggo en KPN?

    Het is niet ondenkbaar dat het lineaire zenderaanbod bij Nederlandse distributeurs verder wordt beperkt.
    Jarco Kriek
    15 oktober 2020
    comments 4
    Verdwijnen nog meer zenders bij Ziggo en KPN?
    Foto ProShots

    Meer mediabedrijven verleggen de focus van lineaire tv naar online diensten. Distributeurs als Ziggo en KPN kunnen zelf dus niets doen aan het mogelijk verder verschralen van het zenderaanbod. Al enige tijd herzien mediabedrijven – de contentleveranciers van tv-distributeurs – de strategie waarbij online vaker de voorkeur boven lineaire distributie krijgt. Dit komt mede omdat grote Amerikaanse mediabedrijven miljarden euro’s investeren in eigen online diensten. In veel gevallen moet voor dit soort OTT-diensten direct bij het mediabedrijf een abonnement gekocht worden. In enkele gevallen zijn er ook varianten beschikbaar waarbij de online dienst gratis toegankelijk is, maar wordt onderbroken voor reclame-uitingen.

     

    Disney

    The Walt Disney Company liet deze week weten dat binnen het mediabedrijf online distributie de belangrijkste pijler wordt. Het Amerikaanse mediabedrijf voert hiervoor een grote reorganisatie door. Daarbij ligt het zwaartepunt bij het verminderen van bioscoopbezoek. Nieuwe premièrefilms worden tegen betaling via de eigen streamingdiensten Hulu, Disney+ en de verwachte nieuwe online dienst Starz direct bij de filmhebber in de huiskamer geleverd. Disney is door de coronacrisis hard geraakt omdat het bioscoopbezoek door veel maatregelen in de gehele wereld fors is afgenomen.

     

    TV-zenders

    Nu Disney nog nadrukkelijker gaat inzetten op online is de grote vraag of de nieuwe strategie gevolgen heeft voor het aantal in Nederland beschikbare lineaire zenders. Officieel heeft The Walt Disney Company nog niets gezegd over de gevolgen voor lineaire distributie. In Nederland en België worden onder bijvoorbeeld de merknamen Disney, FOX, National Geographic en 24Kitchen lineaire zenders aangeboden.

    DisneyThe Walt Disney CompanyDisney+ZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalT-MobileEQTDeltaCaiwaylineairOTTonlinestreamenstreamingstreamingdienstcontentcontentaanbodfilmsseriesbingewatchen

    Reacties

  1. TV-TIP Hoedan

    Hoedan
    NPO 3 om 21:52 uur
    Kwetsbaarheid is een beetje vies en hoort volgens sommigen vooral bij zwak zijn. De 25-jarige Auke vraagt zich daarom af waarom mensen überhaupt kwetsbaar willen zijn. Want wat is daar nou in vredesnaam het nut van? Samen met Doeta, Tarik, Joshua, Bas en Nanook gaat hij op onderzoek uit. Zo staat hij in de ring bij Kamp van Koningsbrugge-commando Dai Carter, die juist alleen maar voordelen van kwetsbaarheid ziet.

    Interview

    • *

      Margreet Beetsma

      Editie NL

      Editie NL bestaat op 7 april 20 jaar. Presentatrice Margreet Beetsma (49) over het succes van het creatieve actualiteitenprogramma: “Wij kunnen van een hoopje modder een gebakje maken.”
      Reacties0 reactie(s)