Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Verdwijnen nog meer zenders bij Ziggo en KPN?

    Het is niet ondenkbaar dat het lineaire zenderaanbod bij Nederlandse distributeurs verder wordt beperkt.
    Jarco Kriek
    15 oktober 2020
    comments 4
    Verdwijnen nog meer zenders bij Ziggo en KPN?
    Foto ProShots

    Meer mediabedrijven verleggen de focus van lineaire tv naar online diensten. Distributeurs als Ziggo en KPN kunnen zelf dus niets doen aan het mogelijk verder verschralen van het zenderaanbod. Al enige tijd herzien mediabedrijven – de contentleveranciers van tv-distributeurs – de strategie waarbij online vaker de voorkeur boven lineaire distributie krijgt. Dit komt mede omdat grote Amerikaanse mediabedrijven miljarden euro’s investeren in eigen online diensten. In veel gevallen moet voor dit soort OTT-diensten direct bij het mediabedrijf een abonnement gekocht worden. In enkele gevallen zijn er ook varianten beschikbaar waarbij de online dienst gratis toegankelijk is, maar wordt onderbroken voor reclame-uitingen.

     

    Disney

    The Walt Disney Company liet deze week weten dat binnen het mediabedrijf online distributie de belangrijkste pijler wordt. Het Amerikaanse mediabedrijf voert hiervoor een grote reorganisatie door. Daarbij ligt het zwaartepunt bij het verminderen van bioscoopbezoek. Nieuwe premièrefilms worden tegen betaling via de eigen streamingdiensten Hulu, Disney+ en de verwachte nieuwe online dienst Starz direct bij de filmhebber in de huiskamer geleverd. Disney is door de coronacrisis hard geraakt omdat het bioscoopbezoek door veel maatregelen in de gehele wereld fors is afgenomen.

     

    TV-zenders

    Nu Disney nog nadrukkelijker gaat inzetten op online is de grote vraag of de nieuwe strategie gevolgen heeft voor het aantal in Nederland beschikbare lineaire zenders. Officieel heeft The Walt Disney Company nog niets gezegd over de gevolgen voor lineaire distributie. In Nederland en België worden onder bijvoorbeeld de merknamen Disney, FOX, National Geographic en 24Kitchen lineaire zenders aangeboden.

    DisneyThe Walt Disney CompanyDisney+ZiggoVodafoneZiggoKPNCanal DigitaalT-MobileEQTDeltaCaiwaylineairOTTonlinestreamenstreamingstreamingdienstcontentcontentaanbodfilmsseriesbingewatchen

    Reacties

  1. TV-TIP Klaas Kan Alles

    Klaas Kan Alles
    NPO 3 om 18:33 uur
    Klaas kan een hoop, maar niet alles. In de afgelopen jaren ging hij bijvoorbeeld bijna koppie onder toen hij tijdens zijn missie ‘150 meter onder water zwemmen zonder zuurstof’ de hemelpoort al op een kier zag staan. Maar van verliezen, nee, daar houdt Klaas niet van. Dit keer wordt hij uitgedaagd om een boot, vliegtuig én auto op afstand te besturen. Omdat een van de drie voortuigen op ware grootte moet zijn, vertrekt hij naar Oxford waar een bedrijf driftig sleutelt aan een zelfrijdende auto.

    TV-TIP Air Crash Investigation

    Air Crash Investigation
    National Geographic om 19:00 uur
    Op 25 oktober 1999 ontstaat er paniek bij de luchtverkeersleiding als een gecharterde Learjet 35, met aan boord onder anderen golfpro Payne Stewart, boven Florida voorbij de toegewezen hoogte klimt en vervolgens de afslag naar Dallas mist. F16’s stijgen op om het spooktoestel te onderscheppen, maar die kunnen weinig meer doen dan het naar South Dakota te begeleiden, waar het uiteindelijk neerstort. Wat is er in hemelsnaam gebeurd?

    Interview

    • *

      Raymond Thiry

      The Net

      In deze internationale dramaserie speelt Raymond Thiry (63) de louche directeur van een wereldwijde voetbalorganisatie.
      Reacties0 reactie(s)