Verplichte compensatievergoeding bij storing tv en internet

Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft bepaald dat klanten altijd recht op een vaststaande compensatievergoeding hebben als een storing van tv, internet of telefoon langer dan twaalf uur duurt. Het komt steeds vaker voor dat aanbieders te kampen hebben met hardnekkige en langdurige storingen. Zo zijn er bij de aanbieders Caiway en Online.nl op dit moment storingen met internetdiensten of zijn deze er in de afgelopen dagen langdurig geweest. Recent kampten Ziggo en KPN met langdurige storingen. Kamp vindt dat met name internet en telefoon in onze maatschappij onmisbaar zijn geworden. Naast persoonlijk ongemak leveren storingen met deze diensten ook economische schade op. Daarom heeft de bewindsman bepaald dat zowel consumenten als zakelijke klanten bij een langere storing recht op een financiële compensatie hebben.
Wettelijk verplichte compensatie
Kamp legt de aanbieders van tv-, internet- en telefoondiensten een wettelijk vastgestelde compensatie op. Zij moeten gedupeerden het deel van het abonnement terugbetalen van de periode dat de bestelde diensten niet of niet volledig geleverd zijn. De minimale vergoeding bedraagt altijd minimaal één euro. Bij prepaid-abonnementen bedraagt de vergoeding voor een storing tussen de 12 en 24 uur €0,50. De minister geeft aanbieders de ruimte om zelf een ruimhartigere vergoeding te laten bepalen. De nieuwe wettelijke vergoeding gaat op 1 juli 2017 in.