1. Nieuws

    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder

    Het aanbod van tv- en videocontent in Nederland raakt verder versnipperd. Dit is slecht voor de consument. Die moet meerdere abonnementen afsluiten om naar content te kijken.
    Jarco Kriek
    17 november 2016
    comments 4
    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder
    Foto ANP

    De versnippering van het aanbod werd enkele jaren geleden in Nederland ingezet. Toen moesten onder meer voetballiefhebbers abonnementen bij betaalzenders Sport1 – het huidige Ziggo Sport – en FOX Sports afsluiten om naar een totaalaanbod van nationaal en internationaal voetbal te kunnen blijven kijken. Wat toen alleen voor sport gold, gaat in de toekomst in nog grotere mate voor films en series gelden.

     

    Exclusieve content

    Exclusieve content heeft namelijk de weg naar Nederland gevonden. Om bepaalde films en series te kunnen kijken, moeten er meer abonnementen afgesloten worden. Dit wordt mede veroorzaakt door sterke opkomst en groei van online kijken. In Nederland actief zijnde online videodiensten als Netflix en Videoland sluiten niet alleen overeenkomsten met filmhuizen waardoor content – bestaande uit films en series – exclusief via het eigen online platform aangeboden kan worden. Ze laten ook in grotere mate zelf series produceren. Vooral Netflix is hiermee op grote schaal bezig. Daarbij krijgt Nederland er binnen enkele weken in de vorm van Amazon Prime een derde grote speler op de online videomarkt bij. Deze aanbieder zet groot in op The Grand Tour, de opvolger van Top Gear.

     

    Aanbieders in gevecht

    Om alle films en series te volgen, zijn dus minimaal drie abonnementen bij online videodiensten nodig. Of dit nog niet genoeg is, krijgt de consument in 2017 nog meer voor de kiezen. De onderlinge abonneestrijd tussen Ziggo en KPN zorgt voor een nieuwe dimensie en toevoeging aan het fenomeen exclusieve content. Zijn abonnementen op online videodiensten voor abonnees van elke Nederlandse internetaanbieder beschikbaar, is dat bij de strijd die Ziggo en KPN voeren voor het door hen geleverde exclusieve content anders. Zo maakt KPN steeds meer eigen series die alleen door KPN-abonnees te zien zijn. Ziggo heeft op zijn beurt de uitzendrechten van films en series van HBO gekocht. Wie bijvoorbeeld Game of Thrones volgend jaar wil kijken en geen klant bij Ziggo is, moet de huidige aanbieder de rug toekeren en naar Ziggo overstappen. Tenminste, als men op een legale manier naar deze en andere HBO series wil blijven kijken.

    ZiggoLiberty GlobalKPNZiggo SportFOX SportsNetflixAmazonAmaxon PrimeVideolandonlineonline contenttvtelevisiefilmsseriesOTTover the topexclusieve contentuitzendrechten

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Aan de andere kant van de grote plas is na zuivelbrij en pro vegan u gut-friendly de nieuwe standaard. En ook bij ons krijgen de darmflora steeds meer aandacht. Maar waarom eigenlijk? Zijn ze er dan zo slecht aan toe?

    TV-TIP The Internship

    The Internship
    Net5 om 20:30 uur
    Billy (Vince Vaughn) en Nick (Owen Wilson) spelen een dankzij de onlinemarkt uitgerangeerd verkopersduo, dat zich opgeeft voor de voorselectie voor een stageplaats bij Google. Daar moeten de oudjes concurreren én samenwerken met karikaturale nerds en strebers.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)