1. Nieuws

    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder

    Het aanbod van tv- en videocontent in Nederland raakt verder versnipperd. Dit is slecht voor de consument. Die moet meerdere abonnementen afsluiten om naar content te kijken.
    Jarco Kriek
    17 november 2016
    comments 4
    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder
    Foto ANP

    De versnippering van het aanbod werd enkele jaren geleden in Nederland ingezet. Toen moesten onder meer voetballiefhebbers abonnementen bij betaalzenders Sport1 – het huidige Ziggo Sport – en FOX Sports afsluiten om naar een totaalaanbod van nationaal en internationaal voetbal te kunnen blijven kijken. Wat toen alleen voor sport gold, gaat in de toekomst in nog grotere mate voor films en series gelden.

     

    Exclusieve content

    Exclusieve content heeft namelijk de weg naar Nederland gevonden. Om bepaalde films en series te kunnen kijken, moeten er meer abonnementen afgesloten worden. Dit wordt mede veroorzaakt door sterke opkomst en groei van online kijken. In Nederland actief zijnde online videodiensten als Netflix en Videoland sluiten niet alleen overeenkomsten met filmhuizen waardoor content – bestaande uit films en series – exclusief via het eigen online platform aangeboden kan worden. Ze laten ook in grotere mate zelf series produceren. Vooral Netflix is hiermee op grote schaal bezig. Daarbij krijgt Nederland er binnen enkele weken in de vorm van Amazon Prime een derde grote speler op de online videomarkt bij. Deze aanbieder zet groot in op The Grand Tour, de opvolger van Top Gear.

     

    Aanbieders in gevecht

    Om alle films en series te volgen, zijn dus minimaal drie abonnementen bij online videodiensten nodig. Of dit nog niet genoeg is, krijgt de consument in 2017 nog meer voor de kiezen. De onderlinge abonneestrijd tussen Ziggo en KPN zorgt voor een nieuwe dimensie en toevoeging aan het fenomeen exclusieve content. Zijn abonnementen op online videodiensten voor abonnees van elke Nederlandse internetaanbieder beschikbaar, is dat bij de strijd die Ziggo en KPN voeren voor het door hen geleverde exclusieve content anders. Zo maakt KPN steeds meer eigen series die alleen door KPN-abonnees te zien zijn. Ziggo heeft op zijn beurt de uitzendrechten van films en series van HBO gekocht. Wie bijvoorbeeld Game of Thrones volgend jaar wil kijken en geen klant bij Ziggo is, moet de huidige aanbieder de rug toekeren en naar Ziggo overstappen. Tenminste, als men op een legale manier naar deze en andere HBO series wil blijven kijken.

    ZiggoLiberty GlobalKPNZiggo SportFOX SportsNetflixAmazonAmaxon PrimeVideolandonlineonline contenttvtelevisiefilmsseriesOTTover the topexclusieve contentuitzendrechten

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      2X2 BORDSPELLEN

      Altijd al aan Expeditie Robinson of Temptation Island mee willen doen? Dat kan vanaf nu ook vanuit je eigen woonkamer! Just Games heeft twee spellen ontwikkeld waardoor je de exotische avonturen zélf kunt beleven. Totaal TV geeft twee keer een pakket met Expeditie Robinson en Temptation Island weg.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    Vloerbrood is niet gebakken op een rooster, maar op de vloer van de oven. De keuringsdienst onderzoekt of dat echt zo is.

    TV-TIP Brave

    Brave
    SBS9 om 20:30 uur
    Merida, de impulsieve dochter van koning Fergus en koningin Elinor, is een wildebras die niets liever doet dan klimmen, paardrijden en boogschieten. Maar van haar moeder dient ze zich voor te bereiden op de serieuze taak die haar wacht: de Schotse troon overnemen.

    Interview

    • *

      Esmee van Kampen

      Dit zijn wij

      Het leven van dertigers gaat niet over rozen en is daardoor razend interessant. Esmée van Kampen speelt zo’n dertiger in Dit zijn wij, een remake van de hitserie This Is Us.
      Reacties0 reactie(s)