1. Nieuws

    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder

    Het aanbod van tv- en videocontent in Nederland raakt verder versnipperd. Dit is slecht voor de consument. Die moet meerdere abonnementen afsluiten om naar content te kijken.
    Jarco Kriek
    17 november 2016
    comments 4
    Versnippering aanbod maakt tv-kijken consument moeilijker en duurder
    Foto ANP

    De versnippering van het aanbod werd enkele jaren geleden in Nederland ingezet. Toen moesten onder meer voetballiefhebbers abonnementen bij betaalzenders Sport1 – het huidige Ziggo Sport – en FOX Sports afsluiten om naar een totaalaanbod van nationaal en internationaal voetbal te kunnen blijven kijken. Wat toen alleen voor sport gold, gaat in de toekomst in nog grotere mate voor films en series gelden.

     

    Exclusieve content

    Exclusieve content heeft namelijk de weg naar Nederland gevonden. Om bepaalde films en series te kunnen kijken, moeten er meer abonnementen afgesloten worden. Dit wordt mede veroorzaakt door sterke opkomst en groei van online kijken. In Nederland actief zijnde online videodiensten als Netflix en Videoland sluiten niet alleen overeenkomsten met filmhuizen waardoor content – bestaande uit films en series – exclusief via het eigen online platform aangeboden kan worden. Ze laten ook in grotere mate zelf series produceren. Vooral Netflix is hiermee op grote schaal bezig. Daarbij krijgt Nederland er binnen enkele weken in de vorm van Amazon Prime een derde grote speler op de online videomarkt bij. Deze aanbieder zet groot in op The Grand Tour, de opvolger van Top Gear.

     

    Aanbieders in gevecht

    Om alle films en series te volgen, zijn dus minimaal drie abonnementen bij online videodiensten nodig. Of dit nog niet genoeg is, krijgt de consument in 2017 nog meer voor de kiezen. De onderlinge abonneestrijd tussen Ziggo en KPN zorgt voor een nieuwe dimensie en toevoeging aan het fenomeen exclusieve content. Zijn abonnementen op online videodiensten voor abonnees van elke Nederlandse internetaanbieder beschikbaar, is dat bij de strijd die Ziggo en KPN voeren voor het door hen geleverde exclusieve content anders. Zo maakt KPN steeds meer eigen series die alleen door KPN-abonnees te zien zijn. Ziggo heeft op zijn beurt de uitzendrechten van films en series van HBO gekocht. Wie bijvoorbeeld Game of Thrones volgend jaar wil kijken en geen klant bij Ziggo is, moet de huidige aanbieder de rug toekeren en naar Ziggo overstappen. Tenminste, als men op een legale manier naar deze en andere HBO series wil blijven kijken.

    ZiggoLiberty GlobalKPNZiggo SportFOX SportsNetflixAmazonAmaxon PrimeVideolandonlineonline contenttvtelevisiefilmsseriesOTTover the topexclusieve contentuitzendrechten

    Reacties

  1. TV-TIP Reizen Waes

    Reizen Waes
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit derde seizoen bezocht Tom Was wederom plekken waar geen t-shirts en mokken van worden gemaakt. In deze laatste aflevering verkent hij de noordelijke staten van Amerika, één van de minst bezochte streken, en tourt richting de westkust.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE GIRL IN THE SPIDERS WEB

      Lisbeth Salander, het bekende personage uit de populaire Millennium-boeken, keert terug in The Girl in the Spider’s Web. Het is de eerste verfilming van de bestseller. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze dramathriller weggeven, met daarin het boek (filmeditie) en twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Wegmisbruikers

    Wegmisbruikers
    SBS6 om 20:30 uur
    Wie zich vanachter zijn stuur hufterig gedraagt en gevaarlijke situaties veroorzaakt, wordt in dit programma genadeloos bij de kladden gegrepen. Ontkennen heeft geen zin, de beelden van de Nationale Politie liegen niet.