Verstappen en providers houden Viaplay op de been, maar succes Max heeft ook keerzijde
Viaplay heeft het moeilijk. Zelfs zo moeilijk dat menigeen de hand niet meer durft te zeggen dat de streamingdienst in Nederland de herfst nog haalt. Hoeveel abonnees Viaplay in ons land op dit moment heeft is verborgen in een van de vele kasten op het hoofdkantoor van Viaplay Group in het Zweedse Stockholm. Het is zelfs niet uitgesloten dat Viaplay het Nederlandse huishoudboekje niet met een rode pen hoeft in te vullen.
Providers
Als dit inderdaad het geval is, dan mag Viaplay de providers VodafoneZiggo (Ziggo), KPN, T-Mobile en Delta Fiber (Delta en Caiway) – later aangevuld met Solcon – oprecht voor danken. Deze providers haalden Viaplay namelijk over om het lineaire kanaal Viaplay Xtra beschikbaar te stellen aan klanten die via hen een Viaplay-abonnement nemen. De providers hadden het voorgevoel dat het live streamen van een populaire en veel bekeken sport als de Formule 1 makkelijk tot problemen zou kunnen leiden voor een bedrijf dat de eerste stappen in Nederland nog moest zetten. Achteraf bekeken hadden de providers een vooruitziende blik. Zonder Viaplay Xtra was het aantal klachten over beeldstoring veel hoger geweest. Met alle gevolgen voor het aantal abonnees dat Viaplay trouw was gebleven,
Max Verstappen
Natuurlijk speelt het succes van Max Verstappen in de Formule 1 ook een belangrijke rol. Omdat de Nederlander de belangrijkste coureur in deze autosport is, willen veel Nederlanders hun landgenoot volgen. Maar het huidige overweldigende succes van Max Verstappen kan zich makkelijk tegen Viaplay keren. Het fundament van Viaplay is de Formule 1. Het aanvullende entertainmentaanbod is karig. Investeringen in exclusieve Nederlandse content zijn vanwege bezuinigingen afgeblazen. Het overige live sportaanbod van Viaplay – zoals voetbal en darts – weet het grote publiek onvoldoende te bereiken. Ondanks dat Viaplay voor de Nederlandse uitzendrechten – net als bij de Formule 1 – de hoofdprijs heeft moeten betalen.
Samenvatting
Nu Max Verstappen met gemak de ene na de andere overwinning in de Formule 1 aan elkaar rijgt, ebt de spanning langzaam weg. Het is niet ondenkbaar dat Verstappen zich al net na de zomerstop in september tot wereldkampioen mag kronen. De vraag is voor hoeveel van de huidige abonnees dit het moment is om hun dure Viaplay-abonnement op te zeggen. Formule 1 kan daarna zonder extra te betalen in samenvatting bekeken worden via de NPO en - voor mensen met een tv- of internetabonnement bij Ziggo - ook via Ziggo Sport. Het succes van Max Verstappen kan dus voor Viaplay financieel gezien een doorn in het oog zijn. Het kan voor de Zweedse aanbieder het verschil zijn tussen winst en verlies.