Verwaarloosbare groei: DAB+ komt niet van de grond

Het CBS heeft berekend dat het bezit van een voor DAB+ geschikte radio in een jaar tijd met slechts twee procentpunten is gestegen, van 22 naar 24 procent. Dit ondanks de doorlopende campagnes van radiozenders die ontvangst via DAB+ onder de aandacht van de luisteraar moeten brengen. Het gaat bij deze berekening om zowel de beschikbaarheid in huis als in de auto. Omdat vrijwel alle nieuwe auto’s op dit moment standaard met een DAB+ geschikte multimediasysteem worden geleverd, kan worden vastgesteld dat het grootste deel van de beperkte groei te danken is aan nieuwe auto’s. De bekendheid van DAB+ onder Nederlanders steeg ook slechts minimaal, van 49 naar 53 procent.
Slecht bereik
Dat DAB+ in Nederland niet echt van de grond komt, heeft meerdere oorzaken. Zo is het bereik in enkele delen van Nederland slecht. Dit geldt vooral voor ontvangst binnenshuis. Maar ook voor automobilisten in diverse regio’s van het land valt de ontvangst geheel of gedeeltelijk (haperend geluid) uit. De ontvangst van DAB+ is slechter dan het die van FM-netwerk. Een ander nadeel is de slechtere geluidskwaliteit ten opzichte van FM die bij sommige – maar zeker niet alle – zenders te horen is. Een voordeel van DB+ is dan weer dat het zenderaanbod groter is dan op FM, zowel wat betreft de publieke als commerciële landelijke en regionale zenders.
Hybride
Radiozenders volgen overigens een hybride strategie bij de aanstaande vervanging van het FM-netwerk. Daarbij wordt DAB+ primair ingezet voor ontvangst van radio buitenshuis, bijvoorbeeld in de auto of voor recreatieve doeleinden. Voor gebruik binnen de eigen woning zetten radiozenders in op ontvangst via de zenderpakketten van tv-providers als Ziggo en KPN, en online via internetradio.