Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay, Amazon en RTL wilden meebieden op Eredivisie-rechten, maar zijn buitenspel gezet

    Het lijkt erop dat ESPN de uitzendrechten van de het eredivisievoetbal ook na 2025 houdt. Andere partijen zoals Viaplay en Amazon zijn tot heden uitgesloten.
    Jarco Kriek
    31 maart 2023
    comments 1
    Viaplay, Amazon en RTL wilden meebieden op Eredivisie-rechten, maar zijn buitenspel gezet

    Sportmarketeer Chris Woerts heeft in het tv-programma Vandaag Inside verkondigd dat alles in het teken staat om ESPN de eredivisierechten te laten behouden. Andere partijen als Viaplay, Amazon (Prime Video) en RTL (Videoland) hebben wel interesse in de uitzendrechten, maar kregen nooit een eerlijke kans om een bieding te doen. VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) heeft wel met voetbalclubs gesproken over de aankoop van deze uitzendrechten. Dit liet Woerts enkele maanden geleden al weten.

     

    ESPN

    Volgens de doorgaans goed ingelichte sportmarketeer – die aan de wieg van Eredivisie Live het huidige ESPN stond – hebben andere partijen dan ESPN nooit een eerlijke kans gekregen om de eredivisierechten binnen te halen. Zo zouden zij nooit officieel een biedingsdocument hebben ontvangen. RTL vroeg deze week zelfs een delegatie van Eredivisie CV op het eigen hoofdkantoor om opheldering waarom het nooit is gevraagd om de uitzendrechten te kopen.

     

    Belangenverstrengeling?

    Deze gang van zaken roept toch enige vragen op. Zo worden de voetbalrechten op dit moment geëxploiteerd door Eredivisie Media & Marketing. Binnen dit bedrijf is ESPN-eigenaar Disney meerderheidsaandeelhouder. Maar Eredivisie CV heeft ook een aanzienlijk belang in Eredivisie Media & Marketing. Mochten de eredivisieclubs ingaan op het bod van 167 miljoen euro per jaar voor de eredivisierechten, dan wordt er tevens een lening van rond de 350 miljoen euro kwijtgescholden die Eredivisie CV heeft bij Disney . Hierdoor komt het totale bedrag van de uitzendrechten van de eredivisie voor een periode van tien jaar op 1,7 miljard euro uit. Het is overigens onduidelijk hoe de structuur van de exploitatie van de uitzendrechten er na 2025 uit gaat zien als Disney voor ESPN en/of streamingdienst Disney+ de uitzendrechten gaat kopen.

    ESPNDisneyEredivisie Media & MarketingEredivisievoetbaluitzendrechtenRTLRTL NederlandVideolandViaplayViaplay GroupAmazonPrime VideoDisney+OTTonlinestreamingdienst

    Reacties