Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay bagatelliseert storingsproblemen

    Viaplay vindt dat de marktintroductie in Nederland goed is verlopen. Slechts een klein deel van de abonnees zou kritisch zijn over de geleverde diensten.
    Jarco Kriek
    27 august 2022
    comments 4
    Viaplay bagatelliseert storingsproblemen

    Marco Zwaneveld – head of sports Viaplay Nederland – komt tot deze toch wel enigszins opzienbarende conclusie in gesprek met GPblog. Vanaf de eerste Formule 1-race van dit seizoen regent het op sociale media klachten van Viaplay-abonnees over slechte verbindingen en tegenvallende beeldkwaliteit. De problemen waren zo ernstig dat de Consumentenbond openbaar met harde kritiek kwam richting de Zweedse eigenaar Viaplay Group. Viaplay Group zegde toe de bereikbaarheid van de klantenservice te verbeteren en abonnees die aantoonbaar problemen ondervonden te gaan compenseren. Overigens constateerde de Consumentenbond in de maanden juli en augustus wel een daling van de klachten. Het aantal klachten blijft echter desondanks dusdanig hoog dat de Consumentenbond wederom in overleg met Viaplay wil gaan over de klachtenstroom.

     

    Consumentenorganisaties

    Ook bij Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwamen dermate veel klachten binnen dat deze toezichthouder besloot zijn Zweedse equivalent te verzoeken contact met de eigenaar op te nemen om de problemen van Nederlandse abonnees onder de aandacht te brengen. Omdat Viaplay Group een Zweeds bedrijf is, heeft ACM geen bevoegdheid om dit zelf te doen.

     

    Opmerkelijk

    De uitspraak van Zwaneveld dat hij trots is op de marktintroductie in Nederland is dan ook verwonderlijk. Wel heeft de head of sports van Viaplay Nederland gelijk met de uitspraak dat slechts een klein deel van de Viaplay-abonnees klaagt. Maar bij een klachtenpercentage van vijf procent gaat het bij het laatst door Viaplay Group gerapporteerde aantal van minimaal 750.000 abonnees nog altijd om minimaal 37.500 abonnees die op een of andere manier klachten ondervinden bij het kijken van live sport bij de streamingdienst. Dat het ondanks het kleine percentage toch om relatief veel klachten gaat, blijkt uit de acties die de Consumentenbond en ACM in de afgelopen maanden hebben ondernomen. Overigens denkt een groot aantal van de huidige Viaplay-abonnees er over na om het abonnement definitief of tijdelijk op te zeggen.

     

    Viaplay Xtra

    Daarnaast is op dit moment ook nog het lineaire kanaal Viaplay Xtra tijdens Formule 1-weekenden bij beschikbaar voor abonnees die via Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta of Caiway een Viaplay-abonnement hebben afgesloten. Dit ontlast het servernetwerk van Viaplay tijdens de veel bekeken Formule 1-races. Viaplay lijkt dit lineaire kanaal echter na het huidige Formule 1 seizoen te willen schrappen, waardoor meer abonnees tijdens Formule 1 online gaan kijken. Dit zorgt voor extra druk op het servernetwerk, met alle mogelijkheid voor een toenemend aantal storingsklachten.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienststoringbeeldkwaliteit

    Reacties

  1. TV-TIP Snel met Miljuschka

    Snel met Miljuschka
    24 Kitchen om 18:00 uur
    Vertwijfeld staan we in de supermarkt te staren naar schappen vol vergeten groente, kiloknallers en magnetronpannenkoeken. En dit alles omdat we geen idee hebben wat we vanavond op tafel moeten zetten. Om jezelf en de eventuele (klein)kinderschare niet vier keer per week te vermoeien met een slavink, gebakken bint en doperwten, laat Miljusch­ka zien hoe je zonder stress een lekkere maaltijd maakt.

    TV-TIP Hunted

    Hunted
    NPO 3 om 20:25 uur
    Een nieuw seizoen betekent een verse jacht op een roedel doodgewone burgers die drie weken uit handen van de hunters proberen te blijven. Dat lukt maar weinigen en dat is soms onterecht volgens veel kijkers. In het vorige seizoen zouden de slim spelende finalisten Kelly en Romy geen eerlijke kans hebben gehad om hun vrijheid tegemoet te snellen.

    Interview