Viaplay begint aan de week van de waarheid
Komende maandag wordt een belangrijke dag voor Viaplay Group. Dat vindt namelijk een aandeelhoudersvergadering plaats waarin overige aandeelhouders goedkeuring moeten even voor een financiële injectie van het Franse mediabedrijf Canal+ en de Tsjechische investeerder PPF. Zonder dit financieel noodverband is het vrijwel zeker dat het mediabedrijf de winter niet overleeft. De kans dat aandeelhouders akkoord gaan met het reddingsplan is groot. Hoewel Canal+ en PPF een groter belang krijgen in Viaplay Group en de waarde van het aandelenpakket van de overige aandeelhouders verder verwatert, laat de huidige aandelenkoers van rond de 5 SEK (Zweedse Kronen) hen weinig andere keuze dan met het reddingsplan akkoord te gaan.
Volgende horde
Maar zelfs als de aandeelhouders akkoord gaan met het reddingsplan moet Viaplay Group nog meerdere hordes nemen om gezond de toekomst in te gaan. Het bedrijf moet meerdere bedrijfsonderdelen afstoten. De vraag daarbij is of een potentiële koper hiervoor een marktconforme prijs wil betalen aan een bedrijf dat bekend staat als aangeschoten wild. Een ander probleem is het verhogen van de omzet. Viaplay Group kan de prijs van abonnementen wel verhogen, maar de vraag daarna is of abonnees hierdoor hun abonnement niet opzeggen.
Nederland
Ook de Nederlandse markt is een horde. Naast de Scandinavische activiteiten is ook Nederland door Viaplay Group geoormerkt als kernmarkt. Volgens het mediabedrijf heeft Viaplay Group in Nederland een miljoen abonnees. Onderzoek van Telecompaper wijst op een lager aantal abonnees. Echte duidelijkheid is er niet omdat Viaplay Group geen financiële cijfers over lokale markten bekendmaakt. Hierdoor is het ook niet te verifiëren of de streamingdienst in Nederland winstgevend is.
Sport
Het succes van Viaplay in Nederland drijft op sport. Een belangrijke vraag waar wellicht ook de komende dagen een antwoord op komt, is of abonnees – al dan niet tijdelijk – afhaken. Formule 1 is het belangrijkst in het sportaanbod en deze koningsklasse van de autosport verkeert nog tot eind februari in een jaarlijkse winterslaap. Deze week eindigt daarnaast het WK Darts. Hoewel het darts met andere PDC-evenementen gewoon binnen het aanbod van Viaplay blijft, is het toch afwachten of niet veel abonnees gaan opzeggen. Voor voetballiefhebbers die alleen voor buitenlandse voetbalcompetities als Premier League en Bundesliga een abonnement hebben, verandert er de komende maanden niets. Of er voor Formule 1-liefhebbers na 2024 iets verandert is op dit moment nog de grote vraag. De Nederlandse uitzendrechten voor de periode vanaf 2025 worden dit jaar verkocht. Het is de vraag of de sukkelende Viaplay Group als waardige deelnemer aan de miljoenenstrijd kan deelnemen.