Viaplay biedt te vroeg afgesloten klanten 10 euro compensatie: wel zelf bij klantenservice vragen
Viaplay rekende klanten die vóór de start van de streamingdienst op 1 maart een jaarabonnement afsloten een gereduceerd bedrag van 99 euro. Ook zouden ze een maand extra toegang tot de streamingdienst krijgen. Het jaarabonnement had hierdoor geen looptijd van 12 maar 13 maanden. Een deel van de klanten die een dergelijke overeenkomst met Viaplay aangingen keek deze week gek op toen hun account was geannuleerd en toegang tot content niet meer mogelijk was.
Compensatie
Abonnees die klagen bij de klantenservice van de streamingdienst moeten als eerste over enig geduld te beschikken. Door onder meer het te vroeg afsluiten van de klanten met dit jaarabonnement is het druk bij de klantenservice. Maar in de meeste gevallen wordt het geduld beloond met een compensatie voor de te afsluiting. De aangeboden compensatie bedraagt in vrijwel alle gevallen tien euro.
Voet bij stuk
Enkele gedupeerde abonnees melden Totaal TV dat Viaplay-medewerkers eerst nog wel proberen de situatie te rechtvaardigen met de redenering dat een jaarabonnement twaalf maanden duurt, en dus in het geval van pre-order van 1 maart 2022 tot 1 maart 2023 loopt. Als de klant dan tegenwerpt dat bij de pre-order niet 12 maar 13 maanden toegang werd aangeboden, wordt de compensatie alsnog verstrekt. Viaplay stelt wel dat de terugbetaling vanwege de drukte enige werkdagen kan duren.
Proactief
Viaplay compenseert op dit moment alleen gedupeerde klanten die zelf klagen en contact opnemen met de klantenservice. De Zweedse eigenaar compenseert dus niet uit eigen beweging alle gedupeerde klanten met dit jaarabonnement.